Tips på komplementskida till Shiro

VitaBlixten

Medlem
Söker lite input då jag sällan har möjlighet att besöka skidtestarhelger eller testa andra skidor överhuvudtaget.
Bakgrundsfakta: Är 191cm och väger ca 87 kilo. 50 år och ganska vältränad. Har stått på olika slags skidor i
gott och väl 45 år (född i Kiruna). Åker inte tokhårt, men hyfsat kraftfullt när jag är på humör. Hoppar aldrig.

Idag har jag ett par Völkl Shiro (193cm) med Marker Dukes på. Monterade +2 (från Boot reference).
Jag gillar mina Shiro - otroligt lättåkta och stabila skidor: "servostyrda" och flyter bra. Framförallt sen jag lät frammontera dem. Gissar att jag mer och mer övergått till att stå mer mitt på skidan än under min uppväxt. Har även ett par Black Crows Corvus (196cm) som jag visserligen gillar och behärskar men som är lite för "directional" för att vara mer än en försäsongsskida för mig.

De främsta nackdelarna med denna set-up är bredden och klumpigheten när jag turar. Därför funderar jag på en lite smalare skida med tech-bindningar. Prio är inte lättvikt, bara lite nättare och smalare än Shiro/Dukesen.

Jag vill behålla lite av servokänslan och flytförmågan - framförallt att slippa kämpa för mycket i skräpsnö - genomslagsföre, mjuk crud etc. Är beredd att kompromissa lite på hårtföre-egenskaperna.

Har givetvis plöjt igenom artiklar och trådar och har en del favoriter och icke-favoriter på pappret:
Katana för att de har "typ samma" rockerkurva som Shirona och är smalare.
Cochise har jag halvt valt bort då de är för direktionella - verkar likna Girish som jag haft och gillat men som inte lever upp till mina krav på "servo"-känsla. Aldrig testat tip/tail-rockerskidor som Rocker2 108 eller Helldorado/Patron. Spann under foten borde förbättra åk-/och turegenskaperna när det är hårt, men tappar man servokänslan?

Ska tillägga att skidorna primärt ska funka i Riksgränsen och även i Kittelfjäll.

Det blev en roman (för att ni ska få en bild av mig som åkare)..hoppas ni orkar läsa och komma med tips..

Min kroppssamansattning stammer ratt bra överens med din. Jag införskaffade ett par Black Cows Atris 190 cm
med Tour F12. Stabilt, hyfsat "light" och lite lekfulla.

Låter ju som att 4frnt Hoji 195cm kan vara något. Full rocker, dock inte överdriven så att tura med den är inga problem alls. Lätt, 112 midja, lagom myshårda. Släng på en Beast 14 eller annan biffigare tech-bindning och du är set!

Senast ändrad:
Tack för input! Atris är helt klart en kandidat. Även Hojin, t o m fått rådet av en kille i liftkön i Gränsen att den var lite som en smalare Shiro. Lite rädd för omdömen kring dess egenskaper i hårt före dock. Men kanske inte sämre än Shirona, som funkar, även om de inte är skitroliga då.

Blir det inte rätt mycket överlapp med en skida som är 115 mm? Även om den är lite lättare. Känns nästan som om du lika gärna kan slänga på en tech bindning med inserts på dina shiro då.

DrJ sa:
Blir det inte rätt mycket överlapp med en skida som är 115 mm? Även om den är lite lättare. Känns nästan som om du lika gärna kan slänga på en tech bindning med inserts på dina shiro då.
Skulle funka att göra så med - men samtidigt sugen på att testa något nytt. Men riktigt som du säger, 115mm är lite väl överlappande. Det finns en till aspekt - en del av de tänkbara skidorna finns i rätt attraktiva paket som gör inköp av lösa tech-bindningar plus låta montera dem på Shirona förhållandvis dyrt. Katana i paket med Radical FT för 648€ på sportbittl är en rätt ok kurs, som ett exempel.

Tillbaka
Topp