Blir det någon skidåkning i vinter?

Ja men lite åkning skall det nog bli i vinter också.
Funderar på Verbier nu när Mont Fort (och lite andra småberg) flyttat till norra sidan om Rhone-dalen och således får lite mer effekt av en proper nordstau.
Kan bli hur bra som helst juh.

Visa bilaga 46223
Fast det ser ju faktiskt ut som Mont Fort nu ligger i botten på en dalgång…?? Då får man kanske ta liftarna upp från Fortet för att åka skidor, istället för tvärtom som det tidigare var….🤔 Inga problem med kabinbanorna på Fortet iofs…. 😜

Man kanske skulle passa på

Bilagor

• Screenshot_20260820_073231_Chrome.webp
    Screenshot_20260820_073231_Chrome.webp
    67.9 KB · Besök: 21
Kikade lite på v2-3-4 på diverse orter i Österrike och kan inte tro mina ögon om man vill bo någorlunda centralt. Vill gärna återvända till St Anton då jag inte riktigt kände att vi kramade ur det V2 iår pga dålig snötillgång, men att betala 1500 euro i Nasserein-St Jakob vecka 3? Nu kommer alla skälla på mig som vanligt för att jag kikar på charterorterna, men var inte i närheten på lika illa när jag bokade förra hösten.

Hittade liksom en riktigt fin lägenhet i Verbier ett stenkast från Rouge-liften för 10 lakan, vilket är taget för en vecka. Annars är det skokartongerna i Frankrike som gäller, de känns svårslagna både prismässigt och hur sjukt bra skidåkning man får i Killy, 3V och Paradiski?

Kikade lite på v2-3-4 på diverse orter i Österrike och kan inte tro mina ögon om man vill bo någorlunda centralt. Vill gärna återvända till St Anton då jag inte riktigt kände att vi kramade ur det V2 iår pga dålig snötillgång, men att betala 1500 euro i Nasserein-St Jakob vecka 3? Nu kommer alla skälla på mig som vanligt för att jag kikar på charterorterna, men var inte i närheten på lika illa när jag bokade förra hösten.

Hittade liksom en riktigt fin lägenhet i Verbier ett stenkast från Rouge-liften för 10 lakan, vilket är taget för en vecka. Annars är det skokartongerna i Frankrike som gäller, de känns svårslagna både prismässigt och hur sjukt bra skidåkning man får i Killy, 3V och Paradiski?
Nej, jag tänker inte skälla på dig, tycker bara att det är synd att du inte vidgar vyerna. Alperna är fulla av skidorter som inte är några charterorter, där man kan uppleva lokalt och genuint ambiente. Just detta är nog anledningen till att jag tyckte att Cervinia är en av de sämsta skidorter som jag har besökt.
Sätt dig ner framför skärmen och studera Bergfexkartan och scanna från väster till öster över alla skidorter och stanna till på varje skidort som ser intressant ut och utforska närmare. Du kommer att finna många alternativ och du kan åka till vilket som helst av dem om du vill.
Men om det bara är skidåkningen som är viktig och det är ok att bo i en ”skokartong”, då kan det ju kvitta…🤷‍♂️;)
Och vecka 2-4 finns det massor av alternativ i Österrike så jag vet inte vad du tittar på. Jag hittade några fina alternativ i Garmisch vecka 1 i direkt anslutning till nyårshelgen, nu kommer vi nog inte att åka dit utan vi funderar just nu på något mer ”exotiskt”.

En realitet är att antalet bäddar på attraktiva alporter inte ökar i takt med efterfrågan. Så det blir allt dyrare. Och skidåkande medelklass på kontinenten kör ifrån oss svenskar ekonomiskt. Men som PC säger, man får vara litet flexibel. Inte binda sig vid en viss ort eller en viss princip. Det viktiga är att man kommer iväg.

En realitet är att antalet bäddar på attraktiva alporter inte ökar i takt med efterfrågan. Så det blir allt dyrare. Och skidåkande medelklass på kontinenten kör ifrån oss svenskar ekonomiskt. Men som PC säger, man får vara litet flexibel. Inte binda sig vid en viss ort eller en viss princip. Det viktiga är att man kommer iväg.
Ja, märkligt att många verkar tro att det inte finns fler skidorter än de som erbjuds i charterutbudet. Allt är dyrt i St Anton, Ischgl, Valdi, Verbier, Cervinia, Val Gardena osv. Men varför ska man tvunget åka dit?
Kan man köra egen bil är det ju bara fantasin som begränsar vart man kan åka, men ibland upptäcker man att det kan finnas någon charterort som när man kommer dit inte känns som en "charterort". Passo Tonale/Ponte di Legno som jag besökte senaste vintern, finns i charterprogrammet hos ett par svenska charterbolag, men väl där upptäcker man att ca 90% av alla besökare är italienska privatgäster. Varierat och kul och snösäkert skidområde och behaglig prisnivå. Annat än Cervinia som är överprisat och invaderat av charterhorder från hela Europa, och samtidigt en j*vla svenskkoloni. Bombardino-index €5 vs. €8.
En annan pärla är vackra Pitztal i Österrike, här är man ofta ensam svensk men påsken förra vintern träffade vi på två andra svenska familjer som också själva hade hittat hit.
Jag borde inte berätta det för jag vill att det ska förbli som det är, slipper jag höra svenska en hel vecka så känns det "rätt".;)
1787353811745.webp
Åk var ni vill, det gör jag, försöker alltid hitta något nytt ställe att besöka och ibland träffar man på ställen som blir favoriter tills de inte känns intressanta längre och då hittar man nya ställen att besöka. Ibland blir det sådär, men ibland blir det riktigt trevligt.
Glöm inte.... ombyte och variation är en kvalitet i sig!☝️

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp