Hjälp med tips på "sälenskida"

Clutch

Ny medlem
Hej,
Jag skulle behöva hjälp av er och eran expertis. Så här är läget. Jag har ett par Völkl Mantra 191 06/07 som jag tänkte byta bindning på. Jag har nu en Ross Scratch 140 bindning och den ska ersättas med en randonnébindning då jag fick blodad tand av toppturer när jag besökte Stryn för första gången nu i Juni. Det lutar åt Marker The Duke. Kom gärna med förslag om ni har några andra alternativ på randonné som är lika schysta som Duken.

Nu till min fråga. Mina Rossbindnignar ska placeras på ett ej införskaffat skidpar, tänkte köpa begagnat eller på rea. Det jag vill ha är en "sälenskida". Det ska vara en rolig och lekfull skida med grymt bett som inte blir nervös när det börjar gå lite fort. Det är en fördel om den klarar av lite lättare "köraunderliften-" och skogsåkning men framförallt pist. Testade Völkl Racetiger och en av Nordicas pistskidor (Doberman tror jag) i Mayrhofen i våras och gillade dessa men dem kändes lite väl smala (65) i midjan. Jag gillar att kunna köra både kort- och långsväng. Testade min Mantra i sälen men det kändes som man aldrig fick utnyttja skidan pga av för korta, smala och flacka backar.

Jag är 188 cm, 85 kg, och en enligt mig en helt ok skidåkare.

Tacksam för alla tips och förslag.

/Magnus

tobbzor sa:
Eftersom han verkar trivas med Mantran tror jag bestämmt att K2 går bort helt eftersom alla K2's skidor är överkokta nudlar.

Förstår inte varför du skulle vara rädd för att de skulle vara för smala då du redan har ett par breda skidor?

Satsa på ett par pisträsers så tror jag att du blir helnöjd, kommer snön har du ju ett par skidor för det med. Kolla på Atomics sx-serie också.

Håller med Jarle. Eftersom dina Mantra inte är överfeta så vore det lite "o-värt" att köpa ett par som är drygt en cm mindre i midjan. Gå på ett par pisträcerrrs! *wrrrrooooom*
Head´s nya supershape(?) 07/08 kommer att väldigt lite kanske tom inget spann, vilket verkar vara ett smart och lite småunikt (i den kategorin iaf).
Check it in!

PNyberg sa:
Håller med Jarle. Eftersom dina Mantra inte är överfeta så vore det lite "o-värt" att köpa ett par som är drygt en cm mindre i midjan. Gå på ett par pisträcerrrs! *wrrrrooooom*
Head´s nya supershape(?) 07/08 kommer att väldigt lite kanske tom inget spann, vilket verkar vara ett smart och lite småunikt (i den kategorin iaf).
Check it in!
Varför i hela världen skulle du vilja ha en pistskida utan spann???

Tack för alla svar! Tobbzor jag tror K2an kan bli mjuk. Håller med er (Jarle, Nyberg), ibland... När jag satt och funderade på vad jag ska leta efter blir jag lite kluven, ena stunden känns pistracer helt rätt, nästa så känner jag att en midja kring 70 - 75 skulle vara bra. Det jag känner med en pistracer är att den grymt kul, man kan köra hur fort som helst med dem, men det kan kännas lite för intensiva och inte så lekfulla. De skidor jag har funderat över är.

Lite "bredare midja"
Scott RCX
Scott Aztec pro
Rossignol Bandit B2
Rossignol Z9 oversize
Salomon Tornado
Atomic Metron B5
Nordica Jet Fuel

Lite mer racermidja.
Nordica, Doberman, Speedmachine
Atomic SX B5
Fischer RX

Den jag är mest sugen på att testa är Scott RCX, den har ju blivit väldigt lovordad. Men alla är nog grymma. Om man ska köpa beggat eller på rea får man vara lite flexibel.

Någon som har kört ovanstående, eller hört något om dem? Alla kommentarer och åsikter är välkomna.

När och var brukar skidtestardagarna gå av stapeln?

PS. Någon mer än jag som hoppas på en kanonvinter med massor med snör. Vill inte ha samma skitvinter som i fjol. DS

/Magnus

Utter sa:
PNyberg sa:
Check it in!
Rätta mig om jag har fel men..DH skidor har väl knappt ngt spann dom heller?
Fråga inte mig varför man dom vill ha en zero-camber pisträser... inte min idé. Träffade en head rep i whistler som sa att dom skidorna han åkte på va nästa års och hade inget spann. Han sa att han hade på dom i 10 dagar, och under den tiden fått lätt domvänt spann .Så han hade sagt till om det, frågat om det va en protoyp. Fick svar att det va en vanlig retail skida. Lite smånervöst för Head antar jag.

Va inne på Heads sida precis. Kommer inte ihåg vilken skida det va :/ Vit och röd. methinks

Testa Stöckli Snake eller Snake BC...
roliga skidor som funkar i lite av varje, och med ett enormt kantgrepp (låt dig inte luras av twintipen).
Har hört att Stöckli Rotor ska vara bra oxå, men har inte testat

PNyberg sa:
Utter sa:
PNyberg sa:
Check it in!
Rätta mig om jag har fel men..DH skidor har väl knappt ngt spann dom heller?
Fråga inte mig varför man dom vill ha en zero-camber pisträser... inte min idé. Träffade en head rep i whistler som sa att dom skidorna han åkte på va nästa års och hade inget spann. Han sa att han hade på dom i 10 dagar, och under den tiden fått lätt domvänt spann .Så han hade sagt till om det, frågat om det va en protoyp. Fick svar att det va en vanlig retail skida. Lite smånervöst för Head antar jag.

Va inne på Heads sida precis. Kommer inte ihåg vilken skida det va :/ Vit och röd. methinks
Nej DH-skidor har knappt något spann, men det är en jäkla skillnad på lite spann och inget spann. Samt att det är en oerhört stor skillnad på egenskaperna som eftertraktas på DH-skidor och slalom/storslalomskidor. Anledningen till att fartskidor har mindre spann är för att dom ska vara mindre nervösa och kvicka i sväng. Samt lättare att "plana".
Men det är möjligt att dom har fått för sig att den ska vara lättare att vrida runt för vanligt folk i pisten.

Hej alla,
tack för svar. Har nu införskaffat en pistskida. Det blev en beggad Head Supershape Speed 184 cm. Längtar till snön faller vit och vacker så jag kan åka till backen och lägga fina, långa och snabba carvingsvängar. Om det är någon som har erfarenhet av skidan så tveka inte att berätta. Endast positiva åsikter tack ;)

Ska nu bara spara ihop pengar till The Duke som ska sättas på Mantran. Sen blir det topptur!

Någon som vet när och var brukar skidtestardagar äga rum?

/Magnus

Inget spann har man på pistskidor för att de ALLTID ska ligga på kant :-) och då behövs inget spann.
Spann har man ju annars för att distribuera åkarens vikt på hela skidan.
I övrigt så kommer du nog bli grymt nöjd med Supershapen.

skidtestarhelgen i tandådalen är 23-25/11, i lindvallen 30/11-2/12 och i åre 13-16/11.

inget spann på pistskidor, vilka syftar du då på Anders?

Tillbaka
Topp