Längd Völkl Kenja?

Sofia91

Ny medlem
Längd Völkl Kenja?
Hej!

Jag är en avancerad, relativt aggresiv åkare som letar efter en bra allroundskida. Den ska åka mest utanför pist, men det lär bli en del pist också.

Jag har läst mycket bra om Völkls Kenja, och funderar på att beställa ett par, men vet inte vilken längd. Så min fråga är: 163 cm eller 170 cm?

Själv är jag 170 cm lång och väger 57 kg

Tack på förhand!
Sofia

PS. Tips på liknande skida/annan skida att välja på är alltid välkommet! :) DS

Längd Völkl Kenja?
För att kunna rekommendera skidor så vore det bra om du gav oss mer info. Vilken offpiståkning kommer det att handla om stora svängar i öppna fält, skogsåkning i Kanada, skogsåkning i Sverige eller något helt annat?
Pisterna är de smala eller breda, långa eller korta, mjuka eller stenhårda och isiga? Framförallt hur föredrar du att åka och vilka egenskaper föredrar du. Kortsväng, medelstora svängar eller super-g, lättåkta skidor eller sådana du får kämpa lite med. mjuka eller stenhårda osv.
Nu kanske detta blev en mindre uppsats men ju mer detaljer vi får veta om din åkning desto bättre tips kommer du att få.

Ett exempel:
Hej jag ska till Åre i vinter och letar efter en skida som jag framförallt kommer att använda utanför pisten. Mestadels i skogen men även ovan trädgränsen. Söker en skida med mycket känsla men som även klarar uppkörd offpist och skräpsnö. Hade tidigare ett par Völkl Katana 186, lagom hårda och väldigt lättkörda men de var alldeles för tröga i pisten. Stora svängar i pisten är inte i min smak, jag tänker mig en radie på runt 19-25m, midja på runt 110-120 och längd någonstans runt 190cm. Gärna lite rocker men inga förlängda blades tack
Detta var ungefär vad jag gick å tänkte på förra året
Så ge oss lite info så kommer det nog förslag

Längd Völkl Kenja?
För att återknyta till tidigare debatter här på freeride om "dumma" frågor som är "omöjliga" att besvara:
Visst är det bra med mycket info.
Men:
För att kunna svara som i exemplet ovan måste man

*veta vad rocker är och vad den gör för skidåkningen
* veta vad radie är
* ha koll på olika midjemått o deras respektive egenskaper
* förstå skillnaden mellan skidor med "mycket känsla", resp skidor som funkar i uppkörd offpist

...och så vidare och så vidare.

Det är väl just när man INTE har koll på ovanstående som man behöver mest hjälp?
Dessutom: "avancerad, relativt aggressiv" är ju ändå något att utgå ifrån.

Så ni som hittar i skiddjungeln: svara!

Längd Völkl Kenja?
IngemarH79 sa:
Ett exempel:
Hej jag ska till Åre i vinter och letar efter en skida som jag framförallt kommer att använda utanför pisten. Mestadels i skogen men även ovan trädgränsen. Söker en skida med mycket känsla men som även klarar uppkörd offpist och skräpsnö. Hade tidigare ett par Völkl Katana 186, lagom hårda och väldigt lättkörda men de var alldeles för tröga i pisten. Stora svängar i pisten är inte i min smak, jag tänker mig en radie på runt 19-25m, midja på runt 110-120 och längd någonstans runt 190cm. Gärna lite rocker men inga förlängda blades tack
Detta var ungefär vad jag gick å tänkte på förra året
Så ge oss lite info så kommer det nog förslag
Sådana lagg vill jag köpa

Längd Völkl Kenja?
hennes grundfråga är väl egentligen bara vilken längd hon ska ha på de skidor som hon är sugen på, och ber om tips om vi har några andra skidor att rekomendera.

Jag kommer svara på hennes fråga; jag skulle satsa på 170cm. Är du den duktiga skidåkaren som du påstår så blir det inte för långt, utan en bra längd!

Vill du nu, efter att ha fått svar på din första fråga, ha tips om andra skidor, så behöver vi som Ingemar säger, mer information om vem du är som skidåkare, och vad du vill åstakomma på berget.

Lycka till!

Längd Völkl Kenja?
Tack Flashforward! Det var precis det jag ville ha svar på :)

Sista kommentaren var mest ifall någon kom och tänka på någon annan skida direkt...

Men nu när vi ändå är inne på det: I vinter ska jag antagligen till Slovakien, och planerar att åka puder när det finns. Skidan bör även fungera i svenska förhållanden, både i och utanför pist. Det vill säga: jag letar efter ett par skidor som fungerar att åka på i de flesta terränger, så att jag ej behöver ta med mig flera par.

Mina nuvarande är ett par Salomon Siam N5 (midja 70 mm eller 74 mm) som jag har haft sedan 2007. De är en ren slalomskida och har varit jobbiga i lössnö, så jag letar efter något bredare. Jag minns inte hur långa de är och kan inte komma åt dem just nu, men skulle tippa på 159 eller 164 cm.

Åker mest storslalomsvängar till super g, men tycker mycket om rytmen i kortsvängar.

Jag vet inte vilken radie eller bredd jag letar efter eftersom jag har åkt med samma skida i de senaste fyra åren och innan dess åkte jag på barnskidor. Har därför inte så mycket erfarenhet när det kommer till att köpa skidor...

När jag har kollat runt har jag fastnat för Kenja, dynastar exclusive eden/sultan 85, rossignol s3/s3 women. Letar både sånt som går att hitta begagnat och nytt.

Tack alla som har tagit sig tid att svara på mitt inlägg! Det uppskattas! :)

/Sofia

Längd Völkl Kenja?
Inte för att jag har någon direkt egen erfarenhet men jag tycker att det är kul att kommentera ändå :)
Så min fråga är varför så pass smalt? Dom flesta erfarna åkare jag pratat med om skidor verkar tycka att man inte förlorar speciellt mycket i pist jämfört med vad man vinner offpist om man kör bredare skidor. Kenja/Kendo är ju den skida i Völkls freeride sortiment som är mest pistorienterad, snäppet bredare är ju Mantra/Aura som beskrivs som 50/50 pist/offpist. Kendo går förstås utmärkt att köra offpist med, men tittar man på några av mina vänner som åkt med liknande skidor så handlar det definitivt mer om oldschool pumpa puder än surfet och flytet åtminstone jag siktar på. Sen är det ju betydligt mer än bredden som avgör en skidas egenskaper.
Letar själv efter en allroundskida och tittar inte på nått smalare än 100 i midjan och åtminstone tiprocker. Men då väger jag ju 20 kg mer och har definitivt fokus på åkning utanför pisten och lite turande.

Men som sagt, jag är fd snowboardåkare som har väldigt begränsad egen erfarenhet av skidor. Har dock läst desto mer! :) Och förresten så är ju det bästa att prova själv, så varför inte en testhelg?

Längd Völkl Kenja?
Jag har inte stor erfarenhet av damskidor, den största orsaken till detta är nog avsaknaden av kvinnligt kön. Däremot har jag testat breda skidor och de går riktigt bra i pisten och håller du dig under 100mm så borde det inte påverka pistegenskaperna speciellt mycket. Det som försämras mest är snabbheten från kant till kant. Har du en skida med lite rocker så behöver du inte oroa dig för det heller. Breda skidor är de mest allsidiga skidorna.
Några skidor med lite fetare midja och bra sväng som jag skulle kikat närmare på:
Völkl Aura - Imbs7bMGadE]video[/MEDIA] review
Line Celebrity 100 - wv2tyalUb8s]video[/MEDIA] review
Icelantic Oracle - review
Nordica Nemesis - Review
Dynastar EXCLUSIVE PARADIS - Hittade inget test :(
Nu överlåter jag resten åt damerna :)

Senast ändrad:
Längd Völkl Kenja?
Ingemar kommer med bra förslag, och får även hålla med DrJ, att du behöver nog inte gå så smalt som du tror för att få en skida som även fungerar i pisten. (åker på 2011s SRF som har 115 i midja och vi har väldigt trevligt även i pisten) Du behöver heller inte snöa in dig helt på damskidor om du inte vill.

Har du möjlighet kan du alltid försöka ta dig till någon skid-testar helg eller liknande för att få ett bättre hum om dagens marknad och hur skidor har utvecklats de senaste 5 åren.

Längd Völkl Kenja?
Tack för alla svar och tips! Ska nog börja tänka lite bredare som ni säger, och försöka ta mig iväg på någon skidtestar-helg.

Ingemar: Tack för tipsen! Har kikat lite på dem, och de verkar helt klart intressanta!! :)

Trevlig kväll!
Sofia

Längd Völkl Kenja?
Hej.

Jag är ju lite såld på Völkls skidor, så jag skulle vilja rekommendera Aura eller Kiku. Båda är dessutom sjukt snygga!

Skulle nog mest rekommendera Kiku, som jag tror utan att veta är motsvarigheten till Gotama (samma mått), som är en erkänt bra skida.

Skulle nog rekommendera en ganska så lång skida, åtminstone 170cm i ditt fall, då dom ofta upplevs som korta när man åker på dom.

Åker själv på Gotama, och dom är helt underbara!!! Måste åkas hårt bara för att komma till sin fulla rätt.
Jag är 183 och åker på 186cm, men hade gärna haft längre...

Ska kanske nämna att jag inte är supererfaren, så dom är hyfsat lättåkta när man väl kommit underfund med dom.

Lycka till!

Längd Völkl Kenja?
HEJSVEJS, hoppas det är okej om jag hoppar in här lite.

Efter ett antal timmars FreeRide/google-sökande och kaffehinkande så har jag landat här .

Vi kör lite info om min åkning hittills och planer framöver;
- åkt ungefär 10 dagar om året de senaste 13 åren
- åkt 90/10 - pist/puder (jag är alltså relativt ny inom 'off-pist')
- kommer denna vinter med stor sannolikhet växla drastiskt till 50/50 - pist/puder (nya åk-kamrater)
- 187 cm lång och 68 kilo lätt (inget vidare stark heller)

Saken är nu den att jag har bra pris-erbjudande på ett par Völkl Kendo 170cm.
Men det kanske är lite för kort?
Jag har alltid genom åren föredragit lättare och kortare skidor för att lätt kunna köra korta svängar.

Tidigare har jag förlitat mig på att välja skidor upp till nästippen, dit jag har 174cm (är det relevant at all???)
**Med denna lilla infon, tror ni att Kendo 170 cm är för kort eller kan det passa?

Tack på förhand!

Längd Völkl Kenja?
Låter alldeles för kort som du själv antyder och dessutom för smalt om du vill åka 50/50. Jag skulle gå på din kroppslängd och dessutom en bredare o mjukare skida, inte minst med tanke på din vikt. Fetingar/halvfetingar gör ju numera inte bort sig i pisten enligt expertisen (till vilken jag dock inte hör, bör påpekas!). Själv harvar jag runt med 98 under foten (ett par gamla Scratch BC - rätt mjuka) och har inga större problem på hårdare underlag. Finns lite för mycket att välja på så jag överlåter det till någon kännare... Good luck!

Längd Völkl Kenja?
Yes, tackar för tipset. 170cm både låter och känns kort i efterhand, var nog billig deal som satte lite griller i tankarna. Kör på något i ~185cm stilen.
Boson du säger (verkar snarare vara en generell åsikt/trend) att en bredare är det som gäller om man vill leta sig utanför pisterna emellanåt, och har lite frågor angående detta.

Jag är hittills en piståkare (svenne-turist med ~10 dagar/år i backarna - så ca 150 dagar in total) som nästan uteslutande åkt på 70mm skidor. Men denna vinter så tillbringar jag 4-5 månader i Flaine (langley-jobb). Så det lär bli massor off-pist antar jag, vilket jag i för övrigt är väldigt sugen på att lära mig. Tycker bara det känns smålustigt att öka midje-måttet så pass mycket, i mina ögon sätt.

Har fastnat för Völkls' 'Japan-serie' och undrar mest hur brett ni tycker jag ska lägga mig?
För tillfället väger jag mellan 88mm Kendo och 98mm Mantra. Spontant lutar jag nog åt Kendo pga. jag tror att det passar mer i min åkstil; korta, snabba och kontrollerade svängar + vill inte förlora härlig kortslalom åken i pisten + jag är ganska nätt med 68kg.

Men ber om lite råd från er skid-gurus, det handlar ju om en någorlunda stor summa pengar ändå och jag nojjar alltid upp mig innan inköp. Jag kan ändra mig 10 ggr fram och tillbaka innan jag väljer ny tandkräm, diskmedel eller lösgodis.
Är den extra centimetern värd att uppgradera till? Kommer jag få det jobbigare med kort-svängar (t.ex. skutta runt i skogen) med extra bredd? Mantra har Tip-Rocker medan Kendo är Full-Camber, talar det till fördel för någondera?
thx /guldis

Längd Völkl Kenja?
Är verkligen inte nån expert men jag anar att efter att du sjunkit ner i lössnön med 88 mm några gånger så kommer du att längta efter 100+lagg i offpisten. Visst, det tar längre tid att byta kant i pisten, men dom säger ju att puderskidor funkar otroligt mycket bättre i pist än vad pistskidor gör i puder. Vill du hålla till i skogen bör du kanske ha breda skidor m rätt mycket skärning, samt rocker. Varför inte hyra ett par o prova dig fram?

Längd Völkl Kenja?
Jeg ville gått for Mantra hvis du står mellom Kendo og Mantra. Den ekstra centimeteren merker du ikke så veldig mye til under foten. Jeg klarer fint å kjøre korte, kjappe svinger med mine EP Pro (127mm under foten) i pisten, litt mer jobb å få de fra kant til kant, men det er ikke noe problem. I tillegg gjør nok rocker i tuppen at Mantra'n faktisk er lettere å håndtere i skogen enn Kendo.

Hvis du er fast bestemt på Völkl ski kan du jo også ta en titt på Bridge, veldig mange vil nok bli overrasket over hvor artige twintip/"freestyle" ski er selv for noen som aldri kjører baklengs. De vil nok ikke være like stabile som Mantra, men flyter nok sikkert bedre siden de har noe mer rocker og vil anta at de også er mer lettkjørt uten at jeg har prøvd begge skia i 11/12 modell.

Men; du har vel kanskje fortsatt de gamle bakkeskia dine? Da kan du jo vurdere en liten quiver på to ski, og se etter noe over 100mm midtbredde som flyter bedre for de dagene du vil kjøre off-pist, og heller bruke de gamle bakkeskia ellers. Du bør ikke frykte at skia blir mindre håndterbare i skogen bare fordi de blir feitere. De mest lekne skia jeg noensinne har kjørt i skog er fortsatt EP Pro (gitt at det ikke er is, men da kjører du kanskje ikke offpist uansett?), og det er jo en feiting uten like.

Senast ändrad:
Längd Völkl Kenja?
Underbart Larsen! Tacksam för trevligt svar :) Då känner jag mig väl lite säkrare i mitt köp.. :]]
Jag har tidigare hyrt skidor då jag bara åkt ca 10 dagar per år (och utan föräldrar bara de 3 senaste åren) så det har aldrig riktigt känts befogat att köpa eget par tills jag är färdigväxt och besluten att fortsätta åka. Därför kommer jag bara ha ett par skidor.

Men precis under 100mm-gränsen känns mysigt & bra och är precis på gränsen till hur brett jag kan tänka mig, i nuläget dvs. En anledning till att jag är så insnöad på Völkl är att jag förmodligen beställer från sport-conrad.de och det är så bra pris på dessa skidor när det är i paket med bindningar (blir nog Marker Griffon 13).

Längd Völkl Kenja?
guldhamster sa:
Underbart Larsen! Tacksam för trevligt svar :) Då känner jag mig väl lite säkrare i mitt köp.. :]]
Jag har tidigare hyrt skidor då jag bara åkt ca 10 dagar per år (och utan föräldrar bara de 3 senaste åren) så det har aldrig riktigt känts befogat att köpa eget par tills jag är färdigväxt och besluten att fortsätta åka. Därför kommer jag bara ha ett par skidor.

Men precis under 100mm-gränsen känns mysigt & bra och är precis på gränsen till hur brett jag kan tänka mig, i nuläget dvs. En anledning till att jag är så insnöad på Völkl är att jag förmodligen beställer från sport-conrad.de och det är så bra pris på dessa skidor när det är i paket med bindningar (blir nog Marker Griffon 13).
Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Du blir sikkert kjempefornøyd, har mange venner som har kjørt mantra i forskjellige versjoner, og alle er fornøyd! Shred on :)

Senast ändrad:
Längd Völkl Kenja?
MrLarsen sa:
guldhamster sa:

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Du blir sikkert kjempefornøyd, har mange venner som har kjørt mantra i forskjellige versjoner, og alle er fornøyd! Shred on :)
MrLarsen Saves The Day!

Tillbaka
Topp