Nya puderlagg - Hjälp tack!

AdamClaeson

Medlem
Hallå alla glada!

Jag är på jakt efter ett par nya puderlagg för kommande säsong (12/13). Undrar om det finns någon/några vänliga själar som kan hjälpa mig i denna djungel av skidor.

Längd: 186 cm
Vikt: 85 kg

Åkstil: Aggressivt!!! ;)
Är en duktig åkare som åker över hela berget. (30 år på skidor) Har en mycket god carvingteknik. Kör stora berg, leker i skogen, älskar drops. Kör både BC jibb och gillar att fräsa på 11:or samt svepa över stor ytor. Där jag inte tar mig ner behöver man klättra... ;)

Midja: 110+ typ (eller?)
Övrigt: Förkärlek till rocker.

Kommer att åka mest i alperna och förmodligen Canada. Kommer även gå en del toppturer i Norden.

Nu är jag ute efter EN skida som klarar allt detta samt längd på denna. Samt montering av bindning. Förslag på bindning vore ett + i kanten... :) En hela-berget-off-pist skida moa! :)

Förslag (gärna med motivering) mottages gladligen.

Tack på förhand FR-vänner!

/Adam

Vilka skidor har du åkt på tidigare och vilka av dessa har du gillat? Jag hade nog även valt en fetare skida om alperna & Kanada är huvudresmål. Typ 120-125'isch i midja.

Du har ju redan hört det i den tidigare tråden... Den optimala skidan för att klara precis allting skulle jag säga är Moment Bibby Pro 190. Du väger visserligen några kilo mer än jag gör och det är möjligt att du skulle kunna behöva en något mer bastant skida av den anledningen. Men eftersom du samtidigt vill kunna leka i skogen och köra BC-jibb så har jag svårt att se att så många skidor slår den. Dock upplevde jag stor skillnad på den bibby-modellen som finns i 186 och 196 cm. Den modellen uppför sig helt annorlunda. Jag gillar dock inte pintail överlag så det kan ju vara en förklaring.

Den näst bästa skidan jag har kört är förra vinterns Katana och den är helt suverän överallt. Den är fascinerande lättsvängd trots sin vikt men Bibbyn är strået vassare i trång terräng och betydligt mer lekfullt bygge. Dessutom är inte Bibbyn långt efter när det kommer till att köra storslalom-svängar i full fart nerför en hård och fin pist heller.

Jag har själv ställt ungefär samma fråga som du nu gör här Efter den tråden hade jag helt beslutat att köra vidare med mina Katana, men efter ett test av bibbyn insåg jag att det var värt att lägga ut pengarna på dem istället. Jag har verkligen inte ångrat mig. På ren is skulle jag nog dock fortfarande hellre ha ett par Katana under fötterna då isgreppet på dem är helt absurt bra. Men i alla andra fören vinner Bibby. För att försöka beskriva känslan så är den rejält spårvillig och kan hålla ett rejält skär på kant, dock går den alltid att slasha ut, när du vill. När föret är mjukt är den bra dämpad utan att bli nervös (som jag upplevde mina gamla S7or med betydligt kortare radie och kortare åkyta). Samtidigt är den enormt lättmanövrerad i skogen efter en rejäl dump. Den optimala kompromissen säger jag.

Jag inser att det blev lite ostrukturerat här nu men säg till om du vill ha en mer utförlig beskrivning av den. Jag tar för givet att den dessutom är oförändrad till nästa år, eller vad säger Hasse?

Du är uppenbart av lite hårdare virke än jag är! ;-)

Eftersom du inledningsvis skriver "puderlagg" utgår jag ifrån att du prioriterar bra lössnöegenskaper, ärligt talat är min erfarenhet av de senaste puderfetingarna högst begränsad, men om jag var ute efter samma egenskaper som du beskriver skulle jag absolut ta en titt på säsongens "!" (utropstecken) Salomon Rocker 2. Jag har inte kört den själv men det tycks ju som Salomon lyckats snickar ihop en grym skida. En fördel är ju vidare att den finns i längder upp till 192 cm vilket skulle passa en aggresiv åkare som du!

Du kan ju även ta en titt på Hendryx kompromisslösa konstruktioner. Cash eller Rhino i 188 cm skulle nog kunna vara ett alternativ. Har just nu ett par beg. Rhino i garaget som ska testköras i helgen, får återkomma! :-)

Men, men det finns ju mängder med skojiga skidor ... i denna kategori.

Du skriver "toppturer i Norden", vilket jag tolkar som att du ska ha en turbindning. Hitentills är det Marker Duke eller Dynafit som gällt och ska det droppas stort är väl inte Dynafit det optimala. Där är dock Salomons nya Freeridebidning högintressant, ta en titt på den.

/MM

@Hasse
Ja varför inte? Min fru har ett par F10 som fungerat utmärkt (men hon droppar och poppar inte nämnvärt). Håller den för tuffare körning (F12)?

/MM

Mountain_Man sa:
@Hasse
Ja varför inte? Min fru har ett par F10 som fungerat utmärkt (men hon droppar och poppar inte nämnvärt). Håller den för tuffare körning (F12)?

/MM
Hur många behöver en bindning över 12 på din när man går på toppturer är då min fråga??? Och håller Dynafit till Fransson och Hoji så håller den till 99% åt alla på detta forumet...

När det gäller Rocker2 och "funka-till-allt" så är jag lite skeptisk. Jag har bara en dag på Rocker2 och då i 184cm versionen men det var inte helt övertygande. Eftersom norwegian slarvade bort mina egna på vägen till Chamonix fick jag lov att hyra och då valde jag att testa hypen kring R2. I det föret so var med rejält uppkörda och hårda pucklar upplevde iaf jag R2 som rejält bred. Den hade helt enkelt gått över gränsen för hur bred skida som kändes bekväm i det föret. Mycket vridningar i knä och fötter och den kändes lite tung att dra upp på kant i pisten. Dagen efter (när norwegian ändå ganska snabbt fått fram mina egna) upplevde jag en enorm skillnad i precis samma före. Det obekvämt breda var som bortblåst och skidan fungerade alldeles utmärkt mellan pucklarna. Skillnaden var också påtaglig när det gällde att få skidan att betta i pisten och börja skära. Breddskillnaden är ju marginell men ändå. 122mm för R2 mot 118mm för Bibby i midjemått. I puder antar jag att R2 går som en dröm, det hade jag tyvärr ingen chans att testa, men nu skulle det vara en skida till allt och då är frågan om nackdelen på hårt väger upp bredden. Jag vet också att det finns många som tycker att R2 funkar alldeles utmärkt på hårt underlag men det här är min högst personliga uppfattning.

@Hasse
Men de kör ju inte så "aggresivt" ... ;-) Och mina Dynafit FT12 fungerar klanderfritt, Men jag uppfattar det som Adam i första hand kommer att köra utan hudar, eller?

/MM

Senast ändrad:
Pillard sa:
Du har ju redan hört det i den tidigare tråden... Den optimala skidan för att klara precis allting skulle jag säga är Moment Bibby Pro 190. Du väger visserligen några kilo mer än jag gör och det är möjligt att du skulle kunna behöva en något mer bastant skida av den anledningen. Men eftersom du samtidigt vill kunna leka i skogen och köra BC-jibb så har jag svårt att se att så många skidor slår den. Dock upplevde jag stor skillnad på den bibby-modellen som finns i 186 och 196 cm. Den modellen uppför sig helt annorlunda. Jag gillar dock inte pintail överlag så det kan ju vara en förklaring.

Den näst bästa skidan jag har kört är förra vinterns Katana och den är helt suverän överallt. Den är fascinerande lättsvängd trots sin vikt men Bibbyn är strået vassare i trång terräng och betydligt mer lekfullt bygge. Dessutom är inte Bibbyn långt efter när det kommer till att köra storslalom-svängar i full fart nerför en hård och fin pist heller.

Jag har själv ställt ungefär samma fråga som du nu gör här Efter den tråden hade jag helt beslutat att köra vidare med mina Katana, men efter ett test av bibbyn insåg jag att det var värt att lägga ut pengarna på dem istället. Jag har verkligen inte ångrat mig. På ren is skulle jag nog dock fortfarande hellre ha ett par Katana under fötterna då isgreppet på dem är helt absurt bra. Men i alla andra fören vinner Bibby. För att försöka beskriva känslan så är den rejält spårvillig och kan hålla ett rejält skär på kant, dock går den alltid att slasha ut, när du vill. När föret är mjukt är den bra dämpad utan att bli nervös (som jag upplevde mina gamla S7or med betydligt kortare radie och kortare åkyta). Samtidigt är den enormt lättmanövrerad i skogen efter en rejäl dump. Den optimala kompromissen säger jag.

Jag inser att det blev lite ostrukturerat här nu men säg till om du vill ha en mer utförlig beskrivning av den. Jag tar för givet att den dessutom är oförändrad till nästa år, eller vad säger Hasse?
Låter mycket intressant. Snuskigt skön grafik med! Har sneglat på Katanan innan med. Inte direkt ostrukturerat svar. Jag hänger allt med. När du säger att 86:an och 96:an upplevde sig väldigt annorlunda, hur menar du här? Jag gillar kvicka skidor (om det är till någon hjälp)...

Is är överskattat och därifrån håller jag mig borta eller kör på pistracer (om jag är tvungen)... ;)

Tack för ditt svar!

Mountain_Man sa:
Du är uppenbart av lite hårdare virke än jag är! ;-)

Eftersom du inledningsvis skriver "puderlagg" utgår jag ifrån att du prioriterar bra lössnöegenskaper, ärligt talat är min erfarenhet av de senaste puderfetingarna högst begränsad, men om jag var ute efter samma egenskaper som du beskriver skulle jag absolut ta en titt på säsongens "!" (utropstecken) Salomon Rocker 2. Jag har inte kört den själv men det tycks ju som Salomon lyckats snickar ihop en grym skida. En fördel är ju vidare att den finns i längder upp till 192 cm vilket skulle passa en aggresiv åkare som du!

Du kan ju även ta en titt på Hendryx kompromisslösa konstruktioner. Cash eller Rhino i 188 cm skulle nog kunna vara ett alternativ. Har just nu ett par beg. Rhino i garaget som ska testköras i helgen, får återkomma! :-)

Men, men det finns ju mängder med skojiga skidor ... i denna kategori.

Du skriver "toppturer i Norden", vilket jag tolkar som att du ska ha en turbindning. Hitentills är det Marker Duke eller Dynafit som gällt och ska det droppas stort är väl inte Dynafit det optimala. Där är dock Salomons nya Freeridebidning högintressant, ta en titt på den.

/MM
Hehe... Jag har faktisk kika lite på Rocker 2:an och skulle provkört den senast jag var iväg. Tyvärr han jag inte...
Återkoppla gärna när du har provat Rhinon... :)

Menar du Guardian-bindningen så verkar den mycket fin... :)

THX!

Pillard sa:
När det gäller Rocker2 och "funka-till-allt" så är jag lite skeptisk. Jag har bara en dag på Rocker2 och då i 184cm versionen men det var inte helt övertygande. Eftersom norwegian slarvade bort mina egna på vägen till Chamonix fick jag lov att hyra och då valde jag att testa hypen kring R2. I det föret so var med rejält uppkörda och hårda pucklar upplevde iaf jag R2 som rejält bred. Den hade helt enkelt gått över gränsen för hur bred skida som kändes bekväm i det föret. Mycket vridningar i knä och fötter och den kändes lite tung att dra upp på kant i pisten. Dagen efter (när norwegian ändå ganska snabbt fått fram mina egna) upplevde jag en enorm skillnad i precis samma före. Det obekvämt breda var som bortblåst och skidan fungerade alldeles utmärkt mellan pucklarna. Skillnaden var också påtaglig när det gällde att få skidan att betta i pisten och börja skära. Breddskillnaden är ju marginell men ändå. 122mm för R2 mot 118mm för Bibby i midjemått. I puder antar jag att R2 går som en dröm, det hade jag tyvärr ingen chans att testa, men nu skulle det vara en skida till allt och då är frågan om nackdelen på hårt väger upp bredden. Jag vet också att det finns många som tycker att R2 funkar alldeles utmärkt på hårt underlag men det här är min högst personliga uppfattning.
Hmmm... Bibby växer... Anser du att Bibbyn var kvickare och mer lättsvängd då? Har för mig att R2: skall ha lite styvare tail?!? Bra vid drops...

För denna typen av skida skiter jag rätt fett i pistegenskaper. För det finns det ju andra skidor. Fast iblan måste man ju transportera sig och då skall den väl heller inte vara helt förkastlig....

Mountain_Man sa:
@Hasse
Men de kör ju inte så "aggresivt" ... ;-) Och mina Dynafit FT12 fungerar klanderfritt, Men jag uppfattar det som Adam i första hand kommer att köra utan hudar, eller?

/MM
Nope... Det ser ut att bli ett äventyr med ett basläger och toppturer runt ikring. Jotunheimen blir det nog... :) Hudar är nog att fördra då... :)

Skall kika på 12:an och de övriga förslagen lite mer ingående.

Bugar och bockar!

Se, ni kan ju ge bra och tydliga svar...

Sorry, var bara tvungen... ;)

Hej hej!

Det kommer en ny Salomon Rocker2 till nästa säsong som är 115mm i midjan.
Denna är inte så lik dagens 122:a utan har snarare sina rötter i El Dictator.
Så, med andra ord, en mer "bränna på" skida.
Måtten för 188cm är 139-115-131mm, svängradie 21m

Kanske kan vara något att kolla in för dig?

Sen kommer ju även Salomon med sin nya turbindning Guardian som är ganska lik Duken.

Jag var en av de som fick Pillard att välja Bibbyn (tror jag?) så jag måste instämma där, men baserat på rykten (tgr) så låter det som att nästa års Atomic Automatic är en höjdare också, 193 längden isf skulle jag gissa passar bäst.

Snackade med ett par killar i liften. Båda körde på Line (Prophet och Pollards OPUS) Dom var helt lyriska över line. Men dom var lite skumma så jag lyssnade inte på allt dom sa...

Har även sneglat lite åt Armada JJ samt Black Daimond´s AMPerage.

Någon som provat?

JL76 sa:
Jag var en av de som fick Pillard att välja Bibbyn (tror jag?) så jag måste instämma där, men baserat på rykten (tgr) så låter det som att nästa års Atomic Automatic är en höjdare också, 193 längden isf skulle jag gissa passar bäst.
Jepp du var en av dem. Vad som dock avgjorde rejält var när jag fick prova dem i samband med stordump i Ramis vid trettonhelgen.

I samma förutsättningar testade jag även 196 (jag förklarade nog lite dåligt men 186 och 196 har helt andra proportioner än 190an) vilken inte alls kändes lika lekfull. Den kändes mer som en stor rejäl planka och redan 190 räcker gott och väl till för mig när det gäller fartstabilitet så jag behöver inte större och tyngre.

Kan varmt rekommendera atomic bent chetler. En riktigt go puder skida. Redigt mjuk och är en ren dröm i lite tightare skog och pillows. Den fladdrar dock i lite högre hastigheter.

Så är du inte ute efter en ren charger skida kolla på bentarna.

///c

Låter som om du ska ha ett par Cash från Hendryx. Eller kanske ett par noshörningar.
Cashen är mera lekfull medan Noshörningarna kan köras i 200 över allt som står i vägen.
Tjing.
Kalle.

rabbit sa:
AdamClaeson sa:
Nu är jag ute efter EN skida som klarar allt detta...
En hela-berget-off-pist skida moa! :)
NU SNACKAR VI!!! Säger ju det mesta och verkar lösa det mesta!!! Uppfattade inte vilken modell det var.... Jobbigt skön åkning med.

@ Bergsgeten (du vet vem du är) ;) +1!!! ;) haha

Senast ändrad:
Ett svar i la_grave anda: en åkare av din kaliber ska kunna åka som en kung på vilka plankor som helst, bara anpassa sig efter materialet.

AdamClaeson sa:
rabbit sa:
AdamClaeson sa:
Nu är jag ute efter EN skida som klarar allt detta...
En hela-berget-off-pist skida moa! :)
NU SNACKAR VI!!! Säger ju det mesta och verkar lösa det mesta!!! Uppfattade inte vilken modell det var.... Jobbigt skön åkning med.

Det var en Black Crows Nocta. Misstänker att den är lite för lekfull för din smak, om du också vill kunna åka rejält fort. Skidan är väldigt bred och mer åt 5-point-hållet. MEn du hade ju iof tittat på Amperage och JJ och då är den väl mera lik.

Ingen som har förslagit Dps än..

Har prövat en hel del puder lagg och det är två par som jag har fastnat för, ena är rocker2:an och sen är det Dps wailer 112. Köpte själv Dps skidans "pure" modell i 190 med flex2 och den funkar gudomligt överallt då jag är 188cm och väger 85! :) Den håller toppklass på alla underlag och det säger jag med handen på hjärtat!

Värt att ta en närmare titt på tycker jag då du säger att du gillar rocker och har en väldigt varierad åkstil!

Finns juh onekligen hur mkt bra skidor som helst och det som passar en person passar kanske inte nästa. Skrev detta i R2 vs Opustråden som svar på att den känns otymplig: Provade rocker2 i tämligen varierade förhållanden och blev överraskad över hur stabil den upplevdes. Fick personligen ingen upplevelse av vridningar i diverse kroppsdelar under åkningen. Båda dessa är väl kanske inte förstavalet för hårda pucklar heller, men om du ska ha dem som enda skida så får du väl räkna med att de kan kännas lite stora i vissa lägen. Åkte på 192an 172cm/65kg och har insett att om skidan skulle vara för "större åkning" så är 192an helt bra, men för att få en mer lekfull skida så skulle jag föredra 184an...

gillen-falk sa:
Ingen som har förslagit Dps än..

Har prövat en hel del puder lagg och det är två par som jag har fastnat för, ena är rocker2:an och sen är det Dps wailer 112. Köpte själv Dps skidans "pure" modell i 190 med flex2 och den funkar gudomligt överallt då jag är 188cm och väger 85! :) Den håller toppklass på alla underlag och det säger jag med handen på hjärtat!

Värt att ta en närmare titt på tycker jag då du säger att du gillar rocker och har en väldigt varierad åkstil!
Här vill jag lägga in en varning, 112'an är inget storabergsmonster. Jag med blotta 75kg vill ha mer skida att stå på när det ska gå riktigt fort eller när man hoppat saker. Det är för liten styv del att landa på och det kan gunga rejält både framåt och bakåt.

Jag har kompletterat mina 112'or med R2 i 192 för att få en stabil skida, precis som snej lägger fram det. Tror dock att nästa års R2 115 är Skidan med stort S!

tompelompe sa:
Ett svar i la_grave anda: en åkare av din kaliber ska kunna åka som en kung på vilka plankor som helst, bara anpassa sig efter materialet.
Haha, sant! Dock koster ju ett par puderlagg några slantar så då vill man ju det som passar en bäst...

Pillard sa:
AdamClaeson sa:
rabbit sa:

Det var en Black Crows Nocta. Misstänker att den är lite för lekfull för din smak, om du också vill kunna åka rejält fort. Skidan är väldigt bred och mer åt 5-point-hållet. MEn du hade ju iof tittat på Amperage och JJ och då är den väl mera lik.
Ja det är ju ett ställningstagande man får ta sig en funderare på...

Rp112 blir nog för mjuk för större åk. Finns bättre (Lotus) modeller för sånt.

R2 med 115 verkar dock som en bra kompromiss.

Jag kan väl flika in lite här eftersom jag kör på / har kört på några av de skidor som tagits upp i tråden. Det gäller då 112RP, R2 och Kuro. Det verkar också som att vi har samma mål med åkningen.

112RP: Otroligt kompetent skida i pist och skogsåkning. Att den är så lätt gör den otroligt kvick och den känns väldigt krispig pga kolfiberkonstruktionen. Den är dock orolig i bristande snö samt går inte att droppa med. Detta beror på, precis som Carled har förklarat, att det är för lite av skidan att landa på. Den enorma tiprockern samtidigt som det är en 5-point gör att nosen aldrig sjunker, den blir istället kraftigt vikt uppåt i landningar och det blir tvärstopp. Gällande bristande snö så upplever jag den hooky, mitten på skidan sjunker men tippen gör det inte - varför det småstoppar lite då & då och jag kan inte lita på skidan. Detta sammantaget ledde till att jag i år tillade ett par R2:or i min garderob:

R2: Riktigt rolig skida, som det går att stå på med. Den funkar fint att droppa saker med, helt ok i skog och fantastisk på stora fält. Jag har mina monterade relativt långt bak i avseende på salomons referenser - vilket jag är väldigt glad för. Dock har jag otroligt mycket tail kvar på skidan. Detta ger ibland lite samma effekt som med 112orna, om du råkar trycka till lite för mycket med plösen i sväng så hakar skidan fast i lite bristande snö. Är dock överlag nöjd med denna skidans prestanda.

Kuro: Ja, vad ska man säga. Ett riktigt tåg, går som bara den överallt. Är väl inte den mest underhållande i pist, även om den är möjligt att kanta så orkar man knappt hålla den uppe på kant för att stanna sen när det börjar lufsa på. Käkar alla fören offpist till frukost och kan landa allt. Dock är den ingen skogsskida där det blir trångt och knixigt. Jag hade mina monterade med dukes och det gick ju att knata uppför också även om det behövdes lite mer pannben. Under en utbildning på keb så visade det sig att bara min ena stighud vägde ungefär lika mycket som guidens skida+bindning..

Jag vill även passa på att slå ett slag för Black Diamonds skidor. Har själv ett par Zealot som är lite mer av en chargeskida, inte så lekfulll men den är väldigt fart- och landningsstabil. Kanske du också ska kika på BD megawatt alternativt DPS Lotus 120?

Tillbaka
Topp