Då har jag fått in tre veckors hårdtestning av Guardian i Åre och Kanada. Så här långt är jag sjukt imponerad av bindningen på nästan alla punkter. Enda minuset är att jag åkte med i en lavin i lördags och tappade båda skidorna, med andra ord blir det svårt att testa hur hållbara dom är över tid.
Setup
Jag monterade upp ett par Salomon Rocker2 -2 från true center och skar till ett par BD Ascension Glidelite-hudar. Pjäxorna som jag använt har varit ett par Salomon Ghost 120, alltså en vanlig friåkningspjäxa utan gåläge.
Terräng och åkning
Allt från stenhård pist i Åre till midjedjupt puder i BC, och det mesta däremellan. Korta turer på upp till en timme i Whitewater och Revelstoke.
Åkkänsla
Mycket, mycket bra. Den (hyfsat) breda monteringsytan ihop med hyfsat låg stack height (26 mm) ger bra skidkänsla. Inget glapp i sidled eller liknande, bara kraft ut till skidan. Efter några åk glömmer man helt bort att man har en bindning med turmöjligheter under foten och kör på som vanligt. Vill du hucka stort med den, inga som helst problem.
Funktion
Solid känsla rakt igenom. Tydliga klick när man kliver i bindningen eller slår ner den i åkläge. Switchen till gåläge är väldigt enkel att använda så fort man får in snitsen med stavspetsen, ett lätt tryck och du är redo att gå. Och att gå tillbaka till åkläge är sjukligt enkelt, bara att fälla bak hälhöjaren och dunka i hälen. Samtidigt innebär det att du kan ta av dig stighudarna utan att ta av dig skidorna, vilket både sparar tid och kraft.
Jag upplevde väldigt lite isbildning mellan hälplattan trots mängder med snö, vilket dock kan inträffa i blöt vårsnö enligt åkare som testat dom länge. Hälhöjaren är enkel att fälla upp med staven även om den kanske skulle vunnit på att sitta lite hårdare fast i det höga läget.
Tådelen är höj- och sänkbar som brukligt hos Salomon. AFD:n glider inte i sidled om någon undrar, med andra ord passar Guardian bäst för vanliga alpinsulor eller gummisulor med en plastremsa i tån.
Gåläge
Mycket bra. Guardian är tung, inget snack om den saken. Men å andra sidan är det här en bindning som är gjord för att köra hårt med, och gå till den typen av åkning, och till det fungerar den klockrent. Se den hellre som ett alternativ till racebindningar med Trekkers än att jämföra den med techbindningar. Det här är en ren slack/sidecountry-bindning för hård åkning, ingenting du tar med dig på Haute Route eller en vecka i Lyngen.
Två lägen på hälhöjaren, nästan platt och hyfsat hög, räcker bra. Det är ganska lätt att peta till hälhöjaren i det höga läget och vips så är man i åkläge inför nästa steg, något som beror mest på dålig hudteknik men även att hälhöjaren skulle kunna sitta lite hårdare i skåran i bindningsplattan.
Bindningen roterar nästan helt utan friktion i pivotpunkten och ger en helt ok gåkänsla. Jag har inte känt något glapp i den men jag lägger in en braskklapp där då skruven som fäster tådelen i bottenplattan skulle kunna ha haft lite större diameter enligt mig för att tåla lite mer sidokrafter.
Väldigt lite flex i sidled när man går på skrå. Dom bägge metallstagen under foten är vridstyva och verkar betydligt mer hållbara än på t.ex. Marker Duke.
Plus
Solid känsla. Suverän åkkänsla. Förtroendeingivande i mängder. Salomons klassiska utlösningsfunktion. Perfekt för slack/sidecountryåkning. Perfekt för friåkning överlag.
Minus
Vikten (om man har tech-bindningar som referens), inget för långa turer. Tendens till ett litet glapp i hälplattan i sidled, alltså plattan där hakarna som håller i häldelen sitter, något som dock är svårt att känna när man åker. Pivotpunkten i tådelen skulle kunna vara lite biffigare för att stå emot sidokrafter ännu bättre.
Helhetsbetyg
9/10. En game changer för friåkning i ordets rätta bemärkelse. Nian är egentligen en reservation för eventuella barnsjukdomar, funktionen är en ren tia för sitt tänkta användningsområde.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1dcff2929d372037cf763365b9f6c81a.jpg[/url]