Nya puderlagg - Hjälp tack!

Angående Downskis, de anger priset till 325 Euro och fri frakt inom Europa (med vissa undantag) samt att VAT/moms inte ingår. Priset bör i slutänden bli betydligt mer än 2 300 kr, men är det inom EU ingen tull, däremot moms. Någon som vet var de håller till?

EDIT: Schweiz? I så fall blir priset enligt tullverkets kalkylator omkring 3 700 kr exkl. importdeklaration ...

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Angående Downskis, de anger priset till 325 Euro och fri frakt inom Europa (med vissa undantag) samt att VAT/moms inte ingår. Priset bör i slutänden bli betydligt mer än 2 300 kr, men är det inom EU ingen tull, däremot moms. Någon som vet var de håller till?

EDIT: Schweiz? I så fall blir priset enligt tullverkets kalkylator omkring 3 700 kr exkl. importdeklaration ...

/MM
Skiene sendes fra Norge, det tilkommer kun svensk moms på 25%, skal ende på ca 3600SEK + administrasjonsavgift.

(325E = 2891SEK x 1,25 = 3614SEK)

Edit: Oops. Klikket på linken over og endte på 3727. Er det virkelig toll på sportsutstyr inn til Sverige?

Senast ändrad:
Norge! :-) Är Down Skis norskt?

En hundring i tull är ju ingen stor grej! Det borde hursomhelst innebära under 4000 kr , vilket ju är ett bra pris! Lär ju inte vara någon betydande vinst att handla i Norge (med Norsk moms istället).

/MM

Senast ändrad:
SiSt sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Skiene sendes fra Norge, det tilkommer kun svensk moms på 25%, skal ende på ca 3600SEK + administrasjonsavgift.

Edit: Oops. Klikket på linken over og endte på 3727. Er det virkelig toll på sportsutstyr inn til Sverige?
Ja, det är tull på sportredskap till Sverige...

AdamClaeson sa:
SiSt sa:
Mountain_Man sa:

/MM

Ja, det är tull på sportredskap till Sverige...
Jag har beställt skidor från Norge en gång och det var ungefär samma procedur som att beställa från USA. Tull, moms och allmänt styr som tog lite extra tid. Norge må vara fint med både olja, berg och blonda flätor på damerna, men som bas för internethandel inom Europa, så är det inget vidare bra val :)

Går det inte att outsourca lagerhanteringen till fabriken, som väl var i Polen, SiSt? Så att det kan skickas skidor direkt därifrån menar jag. Iofs tappar man kanske kvalitetskontroll osv, när man inte får kontrollera produkten.

Mountain_Man sa:

En hundring i tull är ju ingen stor grej! Det borde hursomhelst innebära under 4000 kr , vilket ju är ett bra pris! Lär ju inte vara någon betydande vinst att handla i Norge (med Norsk moms istället).

/MM
Delvis norsk, jeg er deleier og designer alle skiene. Nice job if you can get it (don´t quit your dayjob...).

MnO sa:
Jag har beställt skidor från Norge en gång och det var ungefär samma procedur som att beställa från USA. Tull, moms och allmänt styr som tog lite extra tid. Norge må vara fint med både olja, berg och blonda flätor på damerna, men som bas för internethandel inom Europa, så är det inget vidare bra val :)

Går det inte att outsourca lagerhanteringen till fabriken, som väl var i Polen, SiSt? Så att det kan skickas skidor direkt därifrån menar jag. Iofs tappar man kanske kvalitetskontroll osv, när man inte får kontrollera produkten.
Slik det er nå har vi ett "lager" i Geneve (Grunnleggeren Gregor´s leilighet) og ett "lager" i Trondheim (under min seng). Fordelen er at det er ganske raskt å få et par ski fra Trondheim til kunder i skandinavia, og raskt å få de fra Geneve til sentraleuropa... Det er ikke spesielt rasjonelt, men det funker så lenge vi ikke skal håndtere store volumer.

mholm sa:
OlManRiver sa:
Beträffande The Guardian: är det någon som har mer "hands on" erfarenheter av den?
Glisseurs ord om Guardian i tråden "Salomon och Look´s nya turbindningar."

Glisseur sa:
Då har jag fått in tre veckors hårdtestning av Guardian i Åre och Kanada. Så här långt är jag sjukt imponerad av bindningen på nästan alla punkter. Enda minuset är att jag åkte med i en lavin i lördags och tappade båda skidorna, med andra ord blir det svårt att testa hur hållbara dom är över tid.

Setup
Jag monterade upp ett par Salomon Rocker2 -2 från true center och skar till ett par BD Ascension Glidelite-hudar. Pjäxorna som jag använt har varit ett par Salomon Ghost 120, alltså en vanlig friåkningspjäxa utan gåläge.

Terräng och åkning
Allt från stenhård pist i Åre till midjedjupt puder i BC, och det mesta däremellan. Korta turer på upp till en timme i Whitewater och Revelstoke.

Åkkänsla
Mycket, mycket bra. Den (hyfsat) breda monteringsytan ihop med hyfsat låg stack height (26 mm) ger bra skidkänsla. Inget glapp i sidled eller liknande, bara kraft ut till skidan. Efter några åk glömmer man helt bort att man har en bindning med turmöjligheter under foten och kör på som vanligt. Vill du hucka stort med den, inga som helst problem.

Funktion
Solid känsla rakt igenom. Tydliga klick när man kliver i bindningen eller slår ner den i åkläge. Switchen till gåläge är väldigt enkel att använda så fort man får in snitsen med stavspetsen, ett lätt tryck och du är redo att gå. Och att gå tillbaka till åkläge är sjukligt enkelt, bara att fälla bak hälhöjaren och dunka i hälen. Samtidigt innebär det att du kan ta av dig stighudarna utan att ta av dig skidorna, vilket både sparar tid och kraft.

Jag upplevde väldigt lite isbildning mellan hälplattan trots mängder med snö, vilket dock kan inträffa i blöt vårsnö enligt åkare som testat dom länge. Hälhöjaren är enkel att fälla upp med staven även om den kanske skulle vunnit på att sitta lite hårdare fast i det höga läget.

Tådelen är höj- och sänkbar som brukligt hos Salomon. AFD:n glider inte i sidled om någon undrar, med andra ord passar Guardian bäst för vanliga alpinsulor eller gummisulor med en plastremsa i tån.

Gåläge
Mycket bra. Guardian är tung, inget snack om den saken. Men å andra sidan är det här en bindning som är gjord för att köra hårt med, och gå till den typen av åkning, och till det fungerar den klockrent. Se den hellre som ett alternativ till racebindningar med Trekkers än att jämföra den med techbindningar. Det här är en ren slack/sidecountry-bindning för hård åkning, ingenting du tar med dig på Haute Route eller en vecka i Lyngen.

Två lägen på hälhöjaren, nästan platt och hyfsat hög, räcker bra. Det är ganska lätt att peta till hälhöjaren i det höga läget och vips så är man i åkläge inför nästa steg, något som beror mest på dålig hudteknik men även att hälhöjaren skulle kunna sitta lite hårdare i skåran i bindningsplattan.

Bindningen roterar nästan helt utan friktion i pivotpunkten och ger en helt ok gåkänsla. Jag har inte känt något glapp i den men jag lägger in en braskklapp där då skruven som fäster tådelen i bottenplattan skulle kunna ha haft lite större diameter enligt mig för att tåla lite mer sidokrafter.

Väldigt lite flex i sidled när man går på skrå. Dom bägge metallstagen under foten är vridstyva och verkar betydligt mer hållbara än på t.ex. Marker Duke.

Plus
Solid känsla. Suverän åkkänsla. Förtroendeingivande i mängder. Salomons klassiska utlösningsfunktion. Perfekt för slack/sidecountryåkning. Perfekt för friåkning överlag.

Minus
Vikten (om man har tech-bindningar som referens), inget för långa turer. Tendens till ett litet glapp i hälplattan i sidled, alltså plattan där hakarna som håller i häldelen sitter, något som dock är svårt att känna när man åker. Pivotpunkten i tådelen skulle kunna vara lite biffigare för att stå emot sidokrafter ännu bättre.

Helhetsbetyg
9/10. En game changer för friåkning i ordets rätta bemärkelse. Nian är egentligen en reservation för eventuella barnsjukdomar, funktionen är en ren tia för sitt tänkta användningsområde.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1dcff2929d372037cf763365b9f6c81a.jpg[/url]
Hmm... det kanske är dags att bege sig upp till Åre och leta fram ett par R2:or med Guardians nu då. Borde ju titta fram efter den senaste tidens varma regndagar :)

Inte för att det har med den här trådens ursprungsfråga att göra, men jag tycker snarare att Guardians infästning bak är förvånande SMAL och inte bred. Jag förstår inte varför dom ska göra en infästning som är 2cm bred på en skida som är 10cm. Hakarna sitter ju på tok för nära varandra i sidled, om de nu är de som ska stå för kopplingen ner i skidan. Det kanske fungerar ändå, men det är ju helt uppenbart att det hade varit bättre att bredda ut det fästet till åtminstone det dubbla, men gärna ännu mer.

SiSt sa:
Slik det er nå har vi ett "lager" ... i Trondheim (under min seng). Det er ikke spesielt rasjonelt, men det funker så lenge vi ikke skal håndtere store volumer.
Kan du inte byta till längre ben på sängen? :)

SiSt sa:
Godt poeng. Men helt alvorlig, jeg vil ha færre, ikke flere par ski under sengen. ;)
Om du hemskt gärna vill bli av med några av skidorna under din säng är jag villig att ta emot en donation! Jag kan dock inte garantera att jag kommer ha dem under sängen ;)

SiSt sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Delvis norsk, jeg er deleier og designer alle skiene. Nice job if you can get it (don´t quit your dayjob...).

MnO sa:

Slik det er nå har vi ett "lager" i Geneve (Grunnleggeren Gregor´s leilighet) og ett "lager" i Trondheim (under min seng). Fordelen er at det er ganske raskt å få et par ski fra Trondheim til kunder i skandinavia, og raskt å få de fra Geneve til sentraleuropa... Det er ikke spesielt rasjonelt, men det funker så lenge vi ikke skal håndtere store volumer.
Lager i Schweiz och Norge känns ju inte precis optimalt om man säljer skidor via Internet på den europeiska marknaden. Du får helt enkelt skaffa dig en säng i Sverige (eller ännu bättre i ett lågmomsland som tex Luxemburg) så att du kan sälja på den europeiska marknaden utan krångel med moms och tull ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Lager i Schweiz och Norge känns ju inte precis optimalt om man säljer skidor via Internet på den europeiska marknaden. Du får helt enkelt skaffa dig en säng i Sverige (eller ännu bättre i ett lågmomsland som tex Luxemburg) så att du kan sälja på den europeiska marknaden utan krångel med moms och tull ... ;-)

/MM
Joda, vi kikker på det, poenget er at det blir enklere for oss, men ettersom momsen påføres i mottakerlandet vil det ikke bli noe billigere.

Som dette: Jeg innfører en haug med ski til Norge, til kostpris, på denne prisen påføres norsk moms på 25% som vi må betale til staten. Når jeg så selger, enten det er til Norge eller andre land, så påføres momsen i mottakerlandet på den prisen vi selger skiene for (325E i dette tilfellet). Momsen vi la ut ved innførsel kan vi så få refundert, og differansen mellom moms ut og moms inn betales inn til staten.

/[Totalt off topic]

SiSt sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Joda, vi kikker på det, poenget er at det blir enklere for oss, men ettersom momsen påføres i mottakerlandet vil det ikke bli noe billigere.

Som dette: Jeg innfører en haug med ski til Norge, til kostpris, på denne prisen påføres norsk moms på 25% som vi må betale til staten. Når jeg så selger, enten det er til Norge eller andre land, så påføres momsen i mottakerlandet på den prisen vi selger skiene for (325E i dette tilfellet). Momsen vi la ut ved innførsel kan vi så få refundert, og differansen mellom moms ut og moms inn betales inn til staten.

/[Totalt off topic]
Men om ni istället skulle lägga försäljningen i Luxemburg så behöver ni bara ta ut 15% moms på skidorna när ni skickar dem till kunder inom EU. Alltså 325 euro + 15 moms, istället för 325 euro +25% moms och tull. Antagligen avskräcker det många kunder att behöva krångla med tullen också.

@SiSt
Prisskillnaden blir som du säger inte så stor, men om handeln sker inom EU slipper man det extra krångel som förtullning och momshantering vid import innebär. Men den största fördelen är nog ändå att ni på er webbplats kan ange och debitera den totala kostnaden direkt. Risken är nu att någon blåögd svensk beställer ett par skidor och tror att de verkligen bara kostar 325 € och blir något förvånad när han/hon blir debiterad en tusenlapp extra i moms/tull och hanteringskostnader ...

Sen är det ju det där med momsen som är lätt krånglig, men så länge EU-handeln ligger på mindre än 35 000 Euro (naturigtvis med en hel del undantag) per land och år kan avsändarlandets moms används (Sverige 25%, Luxemburg 15%).

/MM

PS! Måste kanske betsälla ett par bara för att testa hur krångligt det egentligen är ... ;-) DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
SiSt sa:
Mountain_Man sa:

/MM

MnO sa:

/MM
Få se om jag förstod dig rätt. Du är alltså delägare och designer av Down skies? Låter kul! Designar du även grafiken?

Också off topic, men jag är TS så skit i samm... ;)

Mountain_Man sa:
@SiSt
Prisskillnaden blir som du säger inte så stor, men om handeln sker inom EU slipper man det extra krångel som förtullning och momshantering vid import innebär.
...
PS! Måste kanske betsälla ett par bara för att testa hur krångligt det egentligen är ... ;-) DS.
Jag som beställde mina drömskidor, CountDown V, så fort jag upptäckte att de fanns, kan meddela att grabbarna på Down är goa att göra affärer med, skickar grejerna omedelbart och, som en bonus, tillräckligt diskret för att det där med tull och sånt inte blev av. Bara hämta på posten utan extra kostnader.
Down får tummen upp på mer än ett sätt.

-snö
/r

rabbit sa:
Jag som beställde mina drömskidor, CountDown V, så fort jag upptäckte att de fanns, kan meddela att grabbarna på Down är goa att göra affärer med, skickar grejerna omedelbart och, som en bonus, tillräckligt diskret för att det där med tull och sånt inte blev av. Bara hämta på posten utan extra kostnader.

-snö
/r
Balle också. Det där var onödigt. Nu blev även jag närmast ohanterbart sugen på ett par lite smalare rev-rev (läs CD V)... För billigt för att vara sunt för fan.

Mountain_Man sa:
Do it! Hehe...

AdamClaeson sa:
Få se om jag förstod dig rätt. Du är alltså delägare och designer av Down skis? Låter kul! Designar du även grafiken?

Jeg har ikke designet grafikken, men jeg gir jo input på alt vi gjør. Neste års grafikk kommer forøvrig til å bli enda enklere, slik at vi gjør produksjonen enklere og kan redusere prisen i forhold til årets fullpris.

rabbit sa:

-snö
/r
Takk for det! Mener de ble sendt fra Sveits litt før jul?

Normalt går de nok desverre ikke gjennom tollen uten å bli lagt merke til, ihvertfall ikke nå som EU har innført nye regler med proformafaktura og annet moro som gjør at det tar ca 20 minutter å fylle ut papirene hver gang noe skal sendes...

P.S. Det er foreløpig ingen som har anmeldt Countdown V... (Med unntak av en franskmann uten erfaring med rev/rev ski, og kun etter en dag på de.)

MarkusO sa:
Balle också. Det där var onödigt. Nu blev även jag närmast ohanterbart sugen på ett par lite smalare rev-rev (läs CD V)... För billigt för att vara sunt för fan.
Du kan aldri få for mange ski! (Med mindre du har de under sengen, uten bindinger, og flere par av hver modell.)

SiSt sa:
Mountain_Man sa:
Do it! Hehe...

AdamClaeson sa:
Få se om jag förstod dig rätt. Du är alltså delägare och designer av Down skis? Låter kul! Designar du även grafiken?

Jeg har ikke designet grafikken, men jeg gir jo input på alt vi gjør. Neste års grafikk kommer forøvrig til å bli enda enklere, slik at vi gjør produksjonen enklere og kan redusere prisen i forhold til årets fullpris.
Ännu enklare grafik... Hmmm, jag tycker iof att grafik är rätt stilren, men skulle velat ha den lite kaxigare... Jag jobbar som AD och Grafisk formgivare. Har designat lite skateboards. Har några riktigt sköna idéer på skidgrafik. Ni behöver inte en ny/en till formgivare? (frilans) ;)

/Adam

AdamClaeson sa:
SiSt sa:
Mountain_Man sa:
Do it! Hehe...

AdamClaeson sa:

Ännu enklare grafik... Hmmm, jag tycker iof att grafik är rätt stilren, men skulle velat ha den lite kaxigare... Jag jobbar som AD och Grafisk formgivare. Har designat lite skateboards. Har några riktigt sköna idéer på skidgrafik. Ni behöver inte en ny/en till formgivare? (frilans) ;)

/Adam
Kanske utbyte av tjänster? Skidor mot arbetstimmar bakom ritbordet? :D

AdamClaeson sa:

/Adam
Vi har forsåvidt en grafiker som har laget hjemmesiden vår. Han har ikke laget årets skigrafikk, men jobber med neste års. www.ankhou.com

Har du en nettside? Alltid kult å se hva folk driver med!

SiSt sa:
P.S. Det er foreløpig ingen som har anmeldt Countdown V... (Med unntak av en franskmann uten erfaring med rev/rev ski, og kun etter en dag på de.)
Det er foreløpig ingen som har anmeldt = Ingen av för-åkarna har anmält... ? wtf!? :D

Eftersom den här tråden redan driver med vinden så passar jag på att fråga vad "anmeldt" betyder på norska?
Jag är, tydligen, helkass på norsk. ;)

/r

rabbit sa:
SiSt sa:
Det er foreløpig ingen som har anmeldt = Ingen av för-åkarna har anmält... ? wtf!? :D

Eftersom den här tråden redan driver med vinden så passar jag på att fråga vad "anmeldt" betyder på norska?
Jag är, tydligen, helkass på norsk. ;)

/r
Det betyder: "Det är än så länge ingen som har recenserat Count V..."

Rose_N sa:
Ett par down 1'or tror jag nog skulle smaka. Kan man få dem tullfritt SiSt;)
Tollfritt går greit om du vil komme en tur til Trondheim og hente de eller har en norsk kompis jeg kan sende de til. Momsfritt går desverre ikke.

AdamClaeson sa:
Tackar för alla bra svar! :) Men varför startade jag den här tråden!?! Lär få beslutsångest som heter duga...

Någon av dessa kommer det nog att bli:
· Moment Bibby Pro - Får den för 4995 kr nu... :D
· Salomon Rocker 2 - Verkar mycket trevlig... Någon som vet när de släpps?
· Black Crow Nocta
· Black Diamond AMParage
· Ski logik Bomb Squad
· Ski logik Rock Star

Både Nocta och AMParage lär ju funka bra även i pist om man måste. Eller ja, det gör väl kanske de andra med...
Frågan är dessa verkligen är rätt skida för. Verkar som dom påminner lite åt Ross S3:an som jag har ett par av...

Bindningar som lockar är Salomons Guardian...

Måste rannsaka mig själv... :S

Tack igen alla! :)

Höga femman!

/Adam
Kolla vilka av dessa som är sandwichlaminatkonstruktioner. Ta sedan en av dessa. Död åt cap- och torsionboxkonstruktioner!

Tillbaka
Topp