Here we go again - BC Jibb för tungviktare

AugustAhlnas

Ny medlem
Hallå!

Jag är en "jibber" som vill ha en bra BC jibb skida för framförallt de svenska fjällen. Jag har ägt ett par JJ 185 men de blev för korta och mjuka tyckte jag. Annars rolig skida som jag även körde park med till och från. Jag är 190 lång och närmare 100 pannor fet och söker nu efter en skida som flyter bra, som ska vara monterade för att kunna landa switch, som klarar min vikt och är allmänt lekfulla, som JJ faktiskt var. Jag behöver en skida för de få dagar då det är riktigt mycket snö, samt för eventuella alpresor. Är det dåliga snöförhållanden som råder så åker jag parkskidor ändå. Inga allround egenskaper krävs således.

Jag har kikat på en del skidor men inga som ligger närmare än någon annan. Läste MnOs test tråd där han gillade Elan Boomerang, och då även Ninthward CVP och beskriver dessa som en hybrid mellan BC Jibb och en riktig freeride skida. Jag kör idag med Ninthward Comte i park och inte för att HH gjorde det utan jag gillar skidorna, har dessutom hittat CVP till bra pris men 188 känns som att de kan bli för korta trots att de beskrivs som mycket hårdare än JJ. One Chalice, kan det vara CVP i nytt namn/efterträdare eftersom Corey droppade? Verkar ha samma mått.. hette inte den skidan "Early rise" ett tag också?

Som sagt öppen för alla förslag. Tänk på min tyngd bara, trots att målet är att ta mig bort från vikten på ett deciton.

Tack på förhand
August

Senast ändrad:
Bent chetler 192 kanske även om du kanske är lite väl tung. Det krävs dock att den är styvare än 183an som är rätt sämst över allt förutom i en skog med bara puder, otroligt lekfull då. Otroligt jobbig annars.

Moment night train har det ju skrivits mycket trevligt om på forumet, men där är väl 186an längst, eller har det kommit en 196?

somebody sa:
Bent chetler 192 kanske även om du kanske är lite väl tung. Det krävs dock att den är styvare än 183an som är rätt sämst över allt förutom i en skog med bara puder, otroligt lekfull då. Otroligt jobbig annars.

Moment night train har det ju skrivits mycket trevligt om på forumet, men där är väl 186an längst, eller har det kommit en 196?
Night Train LTD 196 kan eventuellt finnas....

AKJJ!

snäppet styvare, snäppet längre och bredare, men fortfarande samma känsla som JJ.

J

Jag har svårt att se hur någon skida ska kunna utmana Line Opus i 192. Jäkligt grym form och konstruktion...

Smiter in en liten fråga...
någon som har koll ifall årets Bent chetler har blivit styvare än tidigare modeller? och då syftar jag framförallt på 192 längden. Hur är flexen på BC i jämförelse med Rocker2 ??

Moment skidan var intressant förutom att jag skulle få sälja bilen, liftkortet samt alla kläder för att ha råd med dom.

Bumpar A-pows fråga, någon som vet hur 192 Bent Chetler är?

Edit: Fast å andra sidan så lägger jag hellre pengar på ett par skidor som orkar med min vikt än något som bara dyker och blir tråkigt.

Senast ändrad:
Pettitor?

Opus ska väl vara mjuk som jag förstår det. Hårdare än Pollards tidigare skidor, vilket kanske inte säger jätte mycket? han gillar väl extremt mjuka buttriga skidor.

Senast ändrad:
AugustAhlnas sa:
Pettitor?

Opus ska väl vara mjuk som jag förstår det. Hårdare än Pollards tidigare skidor, vilket kanske inte säger jätte mycket? han gillar väl extremt mjuka buttriga skidor.
Pettitor= Styvare under foten än Katana, knäckflex precis innan rockern.
Opus=Lägre rocker och ett rundare flex. 192 längden är nog ett par blad styvare än 185.

Skulle jag köpa en puderskida av dessa 2 hade jag kört på Opus192
Allroundskida = Pettitor 189.

PNyberg sa:
AugustAhlnas sa:
Pettitor?

Pettitor= Styvare under foten än Katana, knäckflex precis innan rockern.
Opus=Lägre rocker och ett rundare flex. 192 längden är nog ett par blad styvare än 185.

Skulle jag köpa en puderskida av dessa 2 hade jag kört på Opus192
Allroundskida = Pettitor 189.
Och opus hade funkat för mig som smällfet? Det måste verkligen räknas in i ekvationen.

Lutar mot AK JJ nu, men vill ändå hålla dörrarna öppna. Jag vill alltså inte ha en charger, hastighet är inte det viktigaste för mig. Vill egentligen ha en parkskida för pudret.

Opus, som jag nämnde tidigare, och Pettitor är nog de bästa alternativen. Jag (80kg) körde Opus i 185 i en uppkört och stökigt Stryn och jäklar vad den pallar trycket bra! Den är lekfull, men inte pissmjuk. Jämför inte med Pollards tidigare skapelser...
Pettitorn han jag inte åka men jag åkte med Fred Syversen som brassade på ganska rejält med ett par 179. Trots den korta längden på det paret kunde han köra på hårt och han gav den även ett gott omdöme. Han slängde en riktigt snygg 180 rakt ut från en transport utan att tveka på den stökiga landningen 3-4 meter ner... Pettitor är ordentligt styv under foten men flexig ut mot ändarna där rockern tar vid, den bör palla för dig.

Utan att själv ha åkt BC'n så håller jag en hel den alternativ högre. Midebredden kommer ju upp till 123mm, det börjar bli mycket skida att slänga runt.

Carled sa:
Opus, som jag nämnde tidigare, och Pettitor är nog de bästa alternativen. Jag (80kg) körde Opus i 185 i en uppkört och stökigt Stryn och jäklar vad den pallar trycket bra! Den är lekfull, men inte pissmjuk. Jämför inte med Pollards tidigare skapelser...
Pettitorn han jag inte åka men jag åkte med Fred Syversen som brassade på ganska rejält med ett par 179. Trots den korta längden på det paret kunde han köra på hårt och han gav den även ett gott omdöme. Han slängde en riktigt snygg 180 rakt ut från en transport utan att tveka på den stökiga landningen 3-4 meter ner... Pettitor är ordentligt styv under foten men flexig ut mot ändarna där rockern tar vid, den bör palla för dig.

Utan att själv ha åkt BC'n så håller jag en hel den alternativ högre. Midebredden kommer ju upp till 123mm, det börjar bli mycket skida att slänga runt.
Ska kika närmare på båda dessa isåfall. Och efter vad jag läst om BC lär inte det vara ett alternativ längre.

Men AK jj kvarstår som alternativ tills någon snackat mig ur det intresset ;)

Edit: Har nu läst fruktansvärt mycket om samtliga skidor. Bent Chetlern är inne igen, fortfarande ett alternativ. Men det lutar nästan mot Pettitor som finns till OK pris. Jag har hittat monteringspunkt för samtliga skidor förutom Pettitorn. Någon som hört hur de bör monteras?

Senast ändrad:
AugustAhlnas sa:
Idag slår jag till på Pettitor eller Bentchetler, behöver bara monteringspunkt på pettitor...
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-k2-pettitor Montert +5 her.. Også kaster jeg en liten curveball inn i bildet.. En ski som må være et alternativ blant stivere bc-jibb ski: 191 On3p Caylor

http://www.skistore.se/sv/bc-jibb/8377-on3p-caylor-13911.html
http://blistergearreview.com/gear-reviews/on3p-caylor-191cm
http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-2010-2011-on3p-caylor-191cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp