K2 eller R2

YNWA

Medlem
K2 eller R2
OK, här kommer version 511 av tråden "vilka skidor", ett lika älskat som hatat ämne här på FR forumet. Personligen tycker jag det är otroligt intressant och informativt att läsa dessa "vilka skidor" trådarna, så nära att provåka skidorna det går att komma utan att kunna göra det i verkligehten och onekligen finns det ju väldigt mycket kunskap om olika skidmodeller samlad på ett o samma ställe här på FR....därför kommer här ytterligare en tråd i ämnet :)

Börjar med en kort beskrivning av mig själv:
86kg och 181cm lång, tränar 5-7dgr/v(både styrka o kondition) Åker ca: 30 skiddagar/år +/- 5 dagar och då i princip bara offpist och endast nere i Alperna. Har tidigare kört mer på styrka än på teknik, men nu börjar tekniken bli bättre för varje år, så långt ifrån någon expert men något över medelåkaren skulle jag tro(och bättre ska det bli)

Var ska jag åka med skidan:
Vill inte ha flera olika skidor att släpa med på skidresorna utan är ute efter en skida som ska gå att köra med i de flesta fören och förhållande, dvs allt från midjedjupt puder, uppkörd offpist, vindpinade bergssidor, branta couloirer och tät skog. Om jag får välja så föredrar jag att bränna på utför en brant, bred bergssida med ett par dm nyfallen nysnö. Tyvärr är ju inte det verkligheten i merparten av alla skidåk, utan det blir en hel del skogsskidåkning(där man ju oftast hittar den bästa snön) och lite annat smått o gott. Tanken är att montera ett par Salomon Guardian på skidorna för att ha möjligheten att göra kortare turer med hudar, dock är inte detta något som ska prioriteras jättemycket med dessa skidorna då jag redan har andra skidor för rena toppturer.

Tidigare skidor:
Har åkt mycket på K2´s skidor tidigare och varit nöjd med dem, bla Apache Coomba och SideStash(som jag nu monterat telis på). Förra säsongen åkte jag på Black Crows Sevun som jag gillar ganska mycket, MEN de har ganska stora begränsningar vid åkning i skog och även i fluffigt puder.

Nya skidor:
Ska väl sägas direkt att priset har en viss betydelse, så därför har jag begränsat urvalet av aktuella skidor till några få då dessa går att få tag i till väldigt bra pris vid köp av skida/bindning. Vet att det finns massor med skidor som skulle passa in i mina specifikationer, men för att göra det enkelt så är det bara skidorna här nedomför som är aktuella för min del. Så följande skidor är jag intresserad att höra synpunker om och helst av dem som verkligen har testat dem i verkligehet och ännu hellre om ni testat 2 eller fler av mina förslag för att kunna göra en jämförelse.

K2 SideSeth
K2 Pettitor
Salomon Rocker2 122mm
Rossignol Super7

Just nu lutar det åt R2 eller Pettitor, R2 för allt bra jag läst om dem och Pettitor för att jag gillat K2´s skidor tidigare och specen verkar lovande. Finns det några klara skillnader mellan dessa två eller skulle jag bli nöjd med vilken som? Är det några större skillnader mellan Pettitor och SideSeth rent åkmässigt? Skulle Super7`an vara "bättre" på något jämfört med de andra tre?

Så alla som har något att bidra med i frågan om dessa skidorna---bring it to me!!

Senast ändrad:
K2 eller R2
Bra inlägg! Det här har väldigt mycket potential att dels bli en kul tråd a.t.m., men även för framtida spekulanter att läsa i.

Det låter som att du mestadels kommer köra framlänges och inte slänga som mycket trick, korrekt?

Det beror ju även lite på vad du gillar för känsla i skidan (centrerat/mer bakåt) och hur du ser på tailrocker men det låte ju nästan som att SideSeth skulle passa bäst (jag gillar den starkt!). Ev. även Super7 då den är väldigt direktionell, men den har ju lite tailrocker. Jag hade själv R2 förra året och är en i kören så att säga, men SideSeth var verkligen en grymt kul, smidig och praktisk skida när jag testade den i Stryn.

R2'an är ett riktigt fint storabergsverktyg i 192 och jag gillar verkligen känslan, men den har lite bredd som gör den lite ofördelaktig t.ex. när det blir tungt och man måste pressa lite kortsväng. Mycket bredd betyder mycket moment i benen... Jag tror nog mer på R2 än på Pettitor utan att ha åkt Pettitor. Den är riktigt stabil under foten men mjuknar till ordentligt i rockern vilket är mer vettigt om man skall hoppa och snurra mycket och t.ex. göra butters lite här och var.

Till övriga, någon som har åkt mycket på Super7 och kan bena ut karaktären?

Senast ändrad:
K2 eller R2
Bra svar! Precis den typen av svar jag gillar med mycket info och av någon som verkligen åkt på skidorna.
Det låter som att du mestadels kommer köra framlänges och inte slänga som mycket trick, korrekt?
Helt rätt, inga trick eller jibbing för min del. Möjligtvis blir det lite hopp över stock o sten och några mindre dropp, men annars bara framlängesåkning.
Det beror ju även lite på vad du gillar för känsla i skidan (centrerat/mer bakåt) och hur du ser på tailrocker men det låte ju nästan som att SideSeth skulle passa bäst (jag gillar den starkt!)
Hellre lite bakmonterad än mittmonterad, men det har ju iofs varit på skidor utan rocker och behövs kanske inte i lika stor utstäckning på en rockerskida.

Hur upplevde du SideSethen när det gäller lite snabbare svängar, skulle den funka bra i skogen?

K2 eller R2
Jag körde tyvärr bara 181 av SideSethen vilket självklart blir väldigt lätt att både vrida och trycka runt. Skidan (181'an)har väl en radie runt 24 men med tanke på spannet som går ända bak i tailen har man väldigt mycket spänst att utnyttja för att få runt skidan i riktigt tajta svängar. Tiprockern gör även skidan väldigt lättkörd... Jag väger 80kg så jag har ju inte lika mycket vikt som dig att jobba ner i skidan. Jag borde dock inte haft några som helst problem att köra runt med 188'an.

Senast ändrad:
K2 eller R2
Ok då återupptar jag denna tråden igen. Har ägnat ganska mycket tid åt att läsa genom recensioner på nätet och om R2an finns det ju ganska mycket att läsa, inte minst här på FR, men saknar lite mer info om SideSethen. Någon mer än Carled som hunnit prova den och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Har oxå dykt upp en annan skida som verkar passa in på mina kriterier, Atomic Automatic dvs en lekfull lättsvängd skida som inte bangar för lite fart på öppna ytor. Fick bra betyg på blister, men frågan är om den är för mjuk för mig? Någon som provat den?

Dessa tre är mest intressanta just nu:
Salomon Rocker2 122mm 192cm
K2 Sideseth 188cm
Atomic Automatic 193cm

K2 eller R2
YNWA sa:
Ok då återupptar jag denna tråden igen. Har ägnat ganska mycket tid åt att läsa genom recensioner på nätet och om R2an finns det ju ganska mycket att läsa, inte minst här på FR, men saknar lite mer info om SideSethen. Någon mer än Carled som hunnit prova den och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Har oxå dykt upp en annan skida som verkar passa in på mina kriterier, Atomic Automatic dvs en lekfull lättsvängd skida som inte bangar för lite fart på öppna ytor. Fick bra betyg på blister, men frågan är om den är för mjuk för mig? Någon som provat den?

K2 Sideseth 188cm
Atomic Automatic 193cm
Du sitter i samma sits som jag gjorde för inte allt för länge sen ;) Även om jag snabbt bytte ut rocker 2 122 mot rocker 2 115, då jag tror att 122 är lite för jibbig för min smak. Hur som helst, vill du har mer info om sideseth kan du höra med hasse också, han har åkt den! Båda de två andra kandidaterna är det ju inte svårt att läsa sig till info om...

K2 eller R2
YNWA sa:

K2 Sideseth 188cm
Atomic Automatic 193cm
Jag testade SideSeth samma dag som Carled. Väger ca samma som Carled, kanske ngt kg mer, och lite längre.
Håller med honom på alla punkter faktiskt.
Jag har tidigare varit lite av en motståndare till hur K2 bygger sina skidor. Jag har fått en känsla av tunga och mjuka skidor utan vidare spänst. Men, jag måste erkänna att jag inte har testat några K2 skidor sedan 2008, och då testade jag dåvarande promodel till Seth...föga imponerad.

SideSethen var ett helt annat djur. Otroligt lättkörd, kvick och relativt stabil. Förmedlades en fin känsla av tailstyvhet när det vart stökigt och bökigt. Generellt så var den fint avvägd i dämpningen utan att tappa varken känsla eller "stabilitet". Märkte heller inga oroligheter i nosen, detta är säkert tack vare att den har blivit lägre, lättare (tror jag) och styvare.
Blev ju bara teståkning i slask och allt vad som bjuds på en rrrriiktigt slaskig dag.
Jag försökte ladda på så mycket jag vågade över transportsträckorna (typ dem enda "droppsen" som finns i Stryn...?) för att sedan landa i ett puckelhav. Kände mig aldrig otrygg, vare sig i luften eller i landningar
.
När det gick fort (branta delen skiers höger om sprickan) så kände jag att det hade vart fint med ett par cm till (181 testades som sagt), vilket finns, och behövs om man är någorlunda driven i sin åkning.
Jag tyckte att den kändes ganska lätt på foten, och det har nog mer med svingvikt att göra än egenvikt.

I det stora hela så tycker jag att SideSeth är en väldigt kompetent skida för den som söker en vän till alla dagar, på lite större berg.

Tillbaka
Topp