Völkl Gotama eller Kantana

antmoritz

Ny medlem
Hej,

Jag har idag ett par Armada ARV 11/12 med Marker Duke bindningar, vilket fungerar bra i både pist och offpist.

Ska spendera den kommande säsongen i St. Anton, och känner att det hade varit skönt med ett par extra skidor som även är bredare så jag kan flyta mer i offpisten. Mina Armada ARV är 95 mm i midjan, så jag tänkte att jag ska ha ett par som är minst 105 mm.

Har möjlighet att köpa antingen Völkl Gotama 2012 eller Völkl Katana 2012 för ett billigt pris. Båda med Marker Jester bindingar.

Jag har läst och sett mycket recensioner av båda två, men får lite blandade signaler. Tänkte höra vad ni tycker.

Tycker ni jag ska köpa ett av de paren eller ska jag leta vidare?

Poängen med de skidorna är att bara användas i offpist, då jag redan har mina Armada ARV.

Tack så mycket för hjälpen.

/Anton

Jag tycker att du ska leta vidare.
Att ha en 95mm skida och komplettera med en 106(Gotama) låter rätt onödigt. Även om skidorna form och flex är totalt annorlunda, så tror jag inte att du får det du är ute efter.
Katana flyter iofs bättre än Gotaman, men kräver en del av sin förare.

Svårt att säga vad du ska se efter för skida, då vi inte vet något om dig.

Vikt, längd?
åktsil?
hur mkt du har åkt innan?
skidor du haft och vad du har tyckt om dem?
Vilka egenskaper bör skidan ha?

PNyberg sa:
Att ha en 95mm skida och komplettera med en 106(Gotama) låter rätt onödigt. Även om skidorna form och flex är totalt annorlunda, så tror jag inte att du får det du är ute efter.

Vikt, längd?
åktsil?
Så du tycker att jag ska ha en ännu bredare skida? Upp mot 120mm?

- Jag är 1,82m lång och väger runt 75kg.
- Åker 35% pist, 65% offpist.
- Har åkt skidor sedan jag var kanske 4 år. Är idag 19 år.
- Kan inte riktigt komma ihåg de specifika namnen på mina tidigare skidor, men har mestadels varit raceskidor (under den perioden jag endast åkte pist) och twintips med en midja på max 90mm. Så jag har inte en väldigt stor erfarenhet av breda skidor. Det är mina Armada som introducerade mig till det.
- Jag vill att skidan ska vara minst 105mm bred och ha en bra rocker så fronten kommer upp lite mer. Självklart är en fin grafik en bonus, men inte superviktigt.

Uppskattar verkligen din hjälp! Tack!

antmoritz sa:
PNyberg sa:

Vikt, längd?
åktsil?

- Kan inte riktigt komma ihåg de specifika namnen på mina tidigare skidor, men har mestadels varit raceskidor (under den perioden jag endast åkte pist) och twintips med en midja på max 90mm. Så jag har inte en väldigt stor erfarenhet av breda skidor. Det är mina Armada som introducerade mig till det.
- Jag vill att skidan ska vara minst 105mm bred och ha en bra rocker så fronten kommer upp lite mer. Självklart är en fin grafik en bonus, men inte superviktigt.

Vad jag egentligen säger är att om du köper Gotaman kan du nästan lika gärna sälja dina Armada. De har ungefär samma användningsområde. Något mellan 110 och 120 med en tiprocker och en lätt tailrocker kommer att funka perfekt.

Låter som att du inte är ute efter något väldigt jibbigt eller chargigt..?
En bra allroundskida som är puderinriktade ska inte vara så svårt att hitta.

Down Skis Count Down 2. Lättåkt skida med massa flyt. Fin rockerprofil och spänstig konstruktion. kör sj på Down (fast CD3...lite mer charge) och gillar verkligen konstruktionen!

Moment Deathwish 184. Har inte fått prova dessa underbara saker än. Tip och tailrocker. Hybridspann för att fungera i pisten, men verkar ändå vara lös i offpist.

K2 SideSeth 181 kan vara en väldigt bra skida för dig. Spann under foten, lång och låg tiprocker samt en lite tailrocker. Inget att jibba med, men den klarar av det mesta du slänger i dess väg.

Line Influence 115 186cm. Lik SideSeth men med kortare radie. Fin shape och konstruktion för en allrounder.

Blizzard Gunsmoke. Fråga Utter om den.

PNyberg sa:
antmoritz sa:
PNyberg sa:

Vikt, längd?
åktsil?

Vad jag egentligen säger är att om du köper Gotaman kan du nästan lika gärna sälja dina Armada. De har ungefär samma användningsområde. Något mellan 110 och 120 med en tiprocker och en lätt tailrocker kommer att funka perfekt.

Låter som att du inte är ute efter något väldigt jibbigt eller chargigt..?
En bra allroundskida som är puderinriktade ska inte vara så svårt att hitta.

Down Skis Count Down 2. Lättåkt skida med massa flyt. Fin rockerprofil och spänstig konstruktion. kör sj på Down (fast CD3...lite mer charge) och gillar verkligen konstruktionen!

Moment Deathwish 184. Har inte fått prova dessa underbara saker än. Tip och tailrocker. Hybridspann för att fungera i pisten, men verkar ändå vara lös i offpist.

K2 SideSeth 181 kan vara en väldigt bra skida för dig. Spann under foten, lång och låg tiprocker samt en lite tailrocker. Inget att jibba med, men den klarar av det mesta du slänger i dess väg.

Line Influence 115 186cm. Lik SideSeth men med kortare radie. Fin shape och konstruktion för en allrounder.

Blizzard Gunsmoke. Fråga Utter om den.
Riktigt bra information! Jag ska kolla upp alla och bestämma mig.

Tack så jättemycket, PNyberg!

Om du kommer till St. Anton denna säsong bjuder jag på en öl som tack!

/Anton

Tillbaka
Topp