För tung för Kung Fujas?

cillep

Ny medlem
För tung för Kung Fujas?
Tja!

Jag är en glad 19-årig kille som i vinter ska göra min första säsong, i val thorens. Jag är 187 cm lång, väger 90 pannor och är en skaplig åkare med någon skidvecka varje år sedan barnsben.

Ett par all-mountain ska inhandlas och jag har fastnat för K2s Kung Fujas 189 cm med Marker Griffon-bindningar.

Ofta när jag läser recensioner och kommentarer om skidorna så är det killar på 70 kilo som skriver att skidan är väldigt bra överlag, men med nackdelen att den fladdrar lite i höga farter.

Jag är en pist- och offpistkille och vill ha ett par skidor som ger mig sköna puderåk och möjlighet till drag i pisten. Skidorna ska även klara att man pressar dem i pisten. Funkar de i parken är det bra, då man nog hänger där en del under en säsong, men det är ett plus. Jag har aldrig varit den där smidiga akrobatiska killen som gör volter, varken i eller utanför skidbacken.

Vad jag undrar är: Är jag för tung för denna skida? Kommer jag kunna pressa den lite i pisten utan att den bangar? Den är ju ganska mjuk. Har haft svårt att hitta recensioner och omdömen från åkare i min viktklass. Är ni kunniga får ni gärna svara på huruvida ni tror de passar mig, utifrån min korta beskrivning av mig själv. Skulle någon känna att ni vet ett annat par skidor som vore mer rätt för mig mottages tips och råd gärna. Är ingen expert på ämnet skidor, är van vid hyrskidor, så om jag har uppåt väggarna fel i något får ni gärna lära mig något nytt!

Ha det fint, tack!

Givetvis har jag kollat varje tråd där "Kung Fujas" nämns som är skrivna de senaste 3 åren på freeride, utan tillfredsställande resultat. Google likaså.

För tung för Kung Fujas?
Jag har ingen direkt erfarenhet av KungFujas (härefter kallas den KF) om hur den fungerar på snö. Flexet är ju relativt bastant, förutom i tip och tail där dem är riktigt mjuka. Jag har testat Pettitors som har ett liknande flex, fast en god del bredare. De funkade riktigt fint överallt. Jag iofs inte att de kommer att hålla greppet så bra på is eller annan hård pist...om man inte har slipat dem riktigt ordentligt dvs.

Men ska du ha en pist och offpist skida så finns det bättre alternativ. Lite beroende på hur stor radie du vill ha i pisten.
Vill du dessutom ha en skida som flyter bra i puder (om du ska åka i alperna kan det vara fint) så bär du gå upp till ca 110 i midjan. Finns skidor i den breddklassen som presterar riktigt fint i pist.

Moment DeathWish190: Ngt bredare, 112mm, vilket ger bättre flyt. En ny typ av spannprofil, dirty mustasche rocker, som går ut på att de har rocker och spann om vartannat för att få fler kontaktpunkter. Detta för att få
bättre pop och bättre grepp i pisten.

Armada Norwalk 189: Ny skida från Armada som är storebror till den hyllade TST. Stor rocker i nosen, men annars en vanlig skida med spann och twintip. Sålde massor av TST förra vintern och fick bara höra beröm om dem av deras ägare.

Hendryx Funkallistics: Vore väl nästan tjänstefel att inte ta med den här skidan, med tanke på att du vill ha något som går bra i pisten. Har sj inte testat den, men har testat några andra av herr Lutmans byggen, Sitter som f*n i pisten, hur isigt det än är. Kräver sin åkare.

För tung för Kung Fujas?
Jag vill bara påpeka att det är svårt att få en bra svängradie som man vill ha i pist med ett par allround-skidor.

För tung för Kung Fujas?
Reagerar lite på bindningsvalet. Skulle nog fundera mer på ett par Jester eller Sth16 då du är relativt tung. Känns ju som mer rejäla grejer en Griffon, speciellt om du ska säsonga, så skulle nog jag tänka iallafall baserat på mina 30 högskolepoäng och 87 stadiga kilo.

För tung för Kung Fujas?
jannes sa:
Reagerar lite på bindningsvalet. Skulle nog fundera mer på ett par Jester eller Sth16 då du är relativt tung. Känns ju som mer rejäla grejer en Griffon, speciellt om du ska säsonga, så skulle nog jag tänka iallafall baserat på mina 30 högskolepoäng och 87 stadiga kilo.
Helt rätt där, glömde att skriva det.
Griffon är en bra bindning, men eftersom den stoppar på 12 och är helt i plast, och att TS väger närmare 100kg med utrustning på, så är Jester, STH16, 4frnt/Tyrolia Deadbolt15/Peak15 eller Look Pivot14 ett bättre val.

För tung för Kung Fujas?
Jag har åkt på dom rätt mycket, och skulle säga; ja, du är nästan för tung.
Är själv rätt kort och väger runt 70. Kanske r2 108 ist?

För tung för Kung Fujas?
Jag är både din längd och vikt och gjorde säsong i VT förra året på ett par Fujas de funkar utmärkt!

Men tänk på att när dom är så mjuka kommer dom självklart att fladra mer än ett par stenhårda skidor.

Vill du även ha dom som både pist-, off- och parkskidor är mitt tips att sätta på ett par jester schizo som tar 16, monterar du dom på +3 kan du ha dom både som standard för offen och nästan centrerade när du vill hänga i parken.

Ha det gött i ValTho :)

För tung för Kung Fujas?
Falken31 sa:
Jag är både din längd och vikt och gjorde säsong i VT förra året på ett par Fujas de funkar utmärkt!

Men tänk på att när dom är så mjuka kommer dom självklart att fladra mer än ett par stenhårda skidor.

Vill du även ha dom som både pist-, off- och parkskidor är mitt tips att sätta på ett par jester schizo som tar 16, monterar du dom på +3 kan du ha dom både som standard för offen och nästan centrerade när du vill hänga i parken.

Ha det gött i ValTho :)
Tack för svaret! Hur är du som åkare? Brukar du pressa skidorna liksom, eller är du mer lekfull? :)

För tung för Kung Fujas?
jag har kört Kung Fujas i två säsonger nu och jag är riktigt nöjd! Jag använder dem i pist och offpist och det händer att jag hoppar lite då och då, och skidan funkar bra i alla lägen. Det gäller ju dock att du har en bra stålkant... Jag väger runt 100 pannor och är 190cm lång. Har testat att sitta bak på skidorna och störtlopp ner för svarta backar för att se hur snabb min hastighet var och om skidorna fladdrade... Dem är ju riktigt mjuka enligt mig och dem fladdrade en del men om du har koll på skidåkningen lär det inte vara nå problem för fem öre!

För tung för Kung Fujas?
rätta mig om jag har fel men är det inte ny design på kf iår?
är väl både styvare och med mindre rocker?

För tung för Kung Fujas?
Bumpar den här tråden lite då ämnet är ungefär detsamma.

Har lite funderingar på att köpa ett par skidor istället för att hyra.
K2 KF 2011 verkar vara rätt ok. Läser jag ovan så verkar ju inte varken min längd (191) eller vikt (92) vara nåt jätte hinder. Är ingen proffsåkare, men har åkt nån vecka varje år sen barnsben. Har dock inte ägt ett par skidor sen ja va 10 typ. Är 30 nu. Brukar hyra vanliga carvingskidor, och dessa har funkat både en och två veckor i alperna, pist och offpist. Men som sagt! Dags att avancera lite. Vad tror ni experter? Skulle jag bli nöjd på ett par Fujas. Kollade lite på dom här: http://mobil.blocket.se/stockholm/K2_Kung_Fujas_2011_189cm___Marker_Tour_12_44503432.htm?ca=11&w=3
4500:- inkl bindningar, marker tour 12. Tips och råd tack!

Vh / Calle

För tung för Kung Fujas?
Du klarar dig med Griffon om du inte kör allt för hårt ... trycker du på ordentligt kan det vara ide att gå upp på Jester som är en kraftigare konstruktion som sannolikt pallar allt du törs på berget.

/MM

För tung för Kung Fujas?
Jag vet inte vad du har för ekonomi, men skulle jag göra en säsong i alperna så hade jag haft 2st skidor med mig. Ett par 110mm+ för offpisten och ett par för park alt pist.

Iallf, HA DE GÖTT.

MVH

Senast ändrad:
För tung för Kung Fujas?
Tjaswesniper sa:
Köpte ett par K2 Kung Fujas förra året från SC. (Tror dom är ännu billigare i år, knappt 4000svenska med Griffon?)

Är 190 och väger runt 85, dom har fungerat klockrent.

Ja, det är klart dom fladdrar lite i högre farter i pisten.

Jag vet inte vad du har för ekonomi, men skulle jag göra en säsong i alperna så hade jag haft 2st skidor med mig. Ett par 110mm+ för offpisten och ett par för park alt pist. T.ex R2 samt Kung Fujas för park/pist.

Jag vet att det heter "allmountain" för en anledning, men jag kör mina K2 då jag leker i parken alternativt lite i pisten. Visst förekommer det offpist men då plockar jag hellre fram mina AKJJ, alla dagar i veckan.

Spenderade 2månader i alperna förre året.

Iallf, HA DE GÖTT.

MVH
Blir bara 10 dagar i alperna i år, så ett par får räcka.
I annat fall hyr jag ett par bredare om det skulle behövas.

@Mountain_Man
Blir väl SC istället då. Tack för hjälpen! :D

För tung för Kung Fujas?
För montering av bindningarna.
Rekommendationer?

Alltså Kung Fujas med Marker Griffon 11/12.

Kommer åka pist och offpist. Inga avancerade hopp men väl luftburen ibland.

Detta har jag att välja mellan:
Specific mounting points and what they mean: When ordering your equipment, you can choose from the below listed mounting points:

?1 Mounting point "Park & Pipe Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding according to the recommendation for "Park & Pipe" of the respective manufacturer. If not available, then ski center.

?2 Mounting point "Allround Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding „recommended /team" mounting point, which is situated in between the mounting points “Park & Pipe" and “Freeride". This is for skiers who also tend to perform some switches or switch landings.

?3 Mounting point "Freeride Standard" (manufacturer's recommendation)
We mount the binding the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer.

?4 Mounting point for "Marker Shizo Binding" (Freeride-orientated)
We mount the "Marker Shizo" in a way that the adjusting range of the binding will reach 60 mm forward based on the manufacturer given "Park & Pipe" mounting point.

?5 Mounting point for "Marker Shizo Binding" (Park & Pipe-orientated)
We mount the "Marker Shizo" in a way that the adjusting range of the binding will reach 60 mm backward based on the manufacturer given "Park & Pipe" mounting point (respectively ski center).

?6 Individual mounting point
We mount the binding boot-center according to your choice. When ordering, a scale (range +1 to -7cm from ski center) will show-up where you can mark your selection.

Senast ändrad:
För tung för Kung Fujas?
Allround standard. Är i allmänhet det bästa alternativet om man tänker använda skidan både i och offpist.

Freeride standard. Om du prioriterar flyt i lössnö och stabilitet. Kan göra att skidan tappar lite kvickhet i pisten.

/MM

För tung för Kung Fujas?
Skulle rekommendera allround standard. Dock har jag personligen lite dåliga erfarenheter av SC's montering så brukar låta annan montera dom.

Tror även "allround standard" är det rekommenderade från K2 och deras team. Kan ha fel1

För tung för Kung Fujas?
11/12 eller 12/13?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp