QST 99/98/92 Eller Fischer Ranger 96?

tibbelit

Medlem
Hej!

Jag ska köpa mig ett par nya skidor och skulle gärna vilja ha lite input från er :) Just nu åker jag på ett par QST 99 (188cm) årsmodell 18/19 vilka är för långa för mig känner jag (jag är 176cm). Skidorna fungerar fint i pisten, men blir för långa/tunga/svåra ibland när jag åker i skogen / mindre pudrig off pist, får inte riktig "runt dem"... I övrigt gillar jag skidorna! Jag skulle klassa mig som en bra åkare som åker hela berg, det blir mest i pisten och skogen - men toppturar när jag har möjlighet.

Jag kommer att köra rambindning (tills jag uppdaterar mina pjäxor): Marker Tour F12

Just nu tittar jag på (med längd runt mig själv, d.v.s. cirka 176):
- QST 99 (20/21) - Denna liknar den skida jag har nu (nyare modell), samt verkar passa mig något bättre än de nyare QST-modellerna med något mindre rocker (framförallt bak) och lite "stabilare" i pisten?
- QST 98 (22/23) - Nyare modellen, har inte provåkt den, men den får bra recensioner.
- QST 92 (22/23) - Tänker mig att denna är lekfullare i pisten, men frågan är hur mycket man kompromissar med åken utanför pisten? Gillar att den QST 99 som jag har nu även flyter väldigt bra när det blir uppåkt i pisten (gör dessa det lika bra)?
- Fischer Ranger 96 (22/23) - Verkar väldigt intressanta, stabilare? Men även mindre lekfulla?

Tar väldigt gärna emot tips och tankar! :) Tack på förhand!

Har ett par QST 92 177cm mod 21/22 och ett par QST 99 181cm mod 20/21.
Båda skidorna innan de fick mer taper och rocker. Använder helst QST 92 i pisten, känns lite smidigare. 180cm och 80kg.
Gillar båda, väldigt lättåkta och passar nog de flesta.
Ingen av dem tillverkas längre.

Snödjup

Tillbaka
Topp