Skidor till erfaren snowboardåkare

krilleee

Ny medlem
Tjena Freeride!
Börjar med lite information om mig.
Jag är man på snart 25 år, 193 cm, 90-95 kg och har över 300 dagar på snowboard. Av de senaste 200 skulle jag uppskatta att 90% har varit utanför pisten. Efter att ha försökt intala mig själv att det är lika smidigt med snowboard som skidor så har jag till sist gett efter och tänker konvertera till skidåkning. Jag har provat splitboards mm. men det kommer aldrig bli lika smidigt som ett par skidor. Jag insåg detta till fullo när jag åkte med en guidad grupp i La grave förra året och kände mig bara ivägen, dessutom kallade dom andra mig för deras "skimonkey", haha.

Jag är nyss hemkommen från fyra dagar i vemdalen där jag försökt lära mig åka skidor igen eftersom jag inte åkt sen jag var i tio års åldern. Det gick över förväntan och känner att jag kan ta mig ner från alla preparerade nedfarter utan problem så nu är det dags att köpa lite utrustning! En av de roligaste delarna av den här sporten även om alla inte erkänner det:)

Eftersom mina fötter är väldigt speciella så ska jag börja med att spruta ett par pjäxor nu i veckan så de faktiskt sitter ordentligt. Problemet med att göra det är att en stor del av min utrustningsbudget kommer försvinna och jag måste antingen köpa ett par billigare skidor från tysken eller ett par begagnade. Skidorna jag letar efter är ett par som jag kan använda som enda skidor men med fokus på offpisten. Alltså lite bredare midja. Eftersom jag inte är en särskilt erfaren åkare känner jag dock att en stor svängradie kan bli ett problem men jag kanske tänker fel? Vad jag själv funderat på är ett par Atomic blogs från sport conrad men funerar på om ett par 185 cm långa skidor blir lite för kort? Har även kollat på ett par Obsethed begagnade eller ett par S7:or. Jag hade antagligen slått till på Obsethed om det inte vore för svängradien på närmare 30m i 189 cm versionen. Kommer detta bli ett problem? Eftersom skidorna kommer användas som enda skidor vill man ju att de åtminstone ska fungera i pisten och även där funderar jag över svängradien... Kanske jag ska titta på något helt annat?

Nästa punkt är bindningar. Jag skulle vilja investera i ett par turbindningar som tex Dukes eller Barons men vet inte om min budget kommer tillåta det. Eftersom jag ändå väger en del undrar jag om DIN 13 Baronsarna kommer duga eller om jag rent av måste gå på Dukes:en? Samma sak gäller väl om det inte skulle bli turbindingar, skulle ett par griffon fungera eller är det Jesters som gäller? Vet att jag endast tar upp marker bindningar men jag använder dem mer som exempel.

Ber så mycket om ursäkt om det blev en väldig massa frågor.

Hoppas någon tar sig tid och svarar på någon av mina frågor iaf.

Ha det gött!

Kom på att jag inte nämnt något om min åkstil, eftersom jag inte åkt så mycket skidor så är det svårt att veta men på snowboard gillar jag att åka ganska lekfullt med lite drop här och var. Ingenting större, normalt sätt <5 meter.

Jag åker på ett Obsethed, dock väger jag bara 73 kg. Tror att det kommer bli för mjuk för dig! Annars är det en rolig skida!

Ett DIN-värde på 13 borde väl fungera, men om du tror att du kommer köra relativt hårt skulle jag satsa på ett par bindingar med lite högre värde!

johan

Jag är 190 och väger ungefär samma, hade 185 Armada JJ vilket jag tyckte var för kort, nu har jag 192 Bent chetler och den funkar bra! Lite mjuk kanske. Det jag tänkte komma till är i alla fall att de 7 cm gör mycket skillnad. Så jag hade valt en längre skida än 185 blog.

Det var väl det som jag också tänkte att det skulle vara lite kort. Frågan är ju vilka skidor som jag borde satsa på? Känns ju som Sethen borde stå sig med tanke på hur han åker med den men tänker kanske fel där? Vilka modeller borde jag titta på och i vilken längd? 190-200? Görs väl inte så mycket skidor i den längden. Jag tänkte att midjan skulle ligga mellan 110 och 120.

Jag är 190 93kg och kör obsethed. Inga problem med kort sväng. Kom ihåg att svangradien är endast teoretisk uträknad,styrka och tyngd på åkaren utgör även en faktor på skidan egenskaper samt monteringspunkt av bindningen. Mycket trevlig skida, känns dock aningen kort tycker jag (189cm) skulle inte tveka att gå upp i längd dock finns den inte i längre version. Kör med bindningen monterat +5.

Bytte med ungefär samma bakgrund som du till skidor för 3 år sen, har åkt både JJ å Obsethed 1 sesong var, jag väger dryga 70, tror dem kommer bli lite väl mjuka åt dig.

Provade Salomon rocker 122, 184 cm för ett par veckor sedan, jävligt stadig skida, Finns ju i 192. Kanske skulle passa dig? 122 versionen funkar ju även utmärkt i pisten. jämfört med de skidor jag provat, har inte ägt eller provat smalare skidor än JJ än.

Tillbaka
Topp