Lekfulla chargers

Seybify

Ny medlem
Lekfulla chargers
Tjena!
Hängt här på forumet ett tag men inte orkat med att skapa ett konto.
Men när det blev dags för ett nytt skidinköp, och alternativen var oändliga så blev jag tvungen.
Korta fakta:
81kg/178cm - Medelgod > Avancerad
Kör de flesta berg, åker framlänges men hoppar/droppar. Gillar fart men vill kunna slarva omkring lite.

Det jag söker i en skida:
Något som är stabilt men har en konstruktion som möjliggör lite lek, och "smidighet"
Har redan en 181 Sidestash som jag kommer behålla för långa turer.
Testat ett par Bent Chetler och Rocker 108 men gillade varken någon utav dem.
BC Var för bred, kändes som att köra blades och Rocker 108 fick jag aldrig någon känsla för riktigt.

Dessa skidor har jag kollat på:
K2 Sideseth - Känns som det självklara valet. Aldrig åkt på dem dock så behöver feedback/review
Rossignol Super 7 - Aldrig gillat S7 serien, men detta verkar som en kompetent skida
Rocker 2 115 - Gillade inte rocker 108, men skillnaden i flex och rocker gör 115 till ett alternativ
4FRNT Hoji - Något åt det smalare hållet
Armada Norwalk - Ingen aning om dessa skidor, men måtten såg bra ut och grafiken/formen verkar inte helt fel.

Det där är skidorna jag har kollat på. Inte testat någon men surfat runt en del och samlat fakta. Det jag saknar är personliga preferencer från någon som kört skidorna/känner någon som kört dem.
Kommer montera ett par Guardian för slackcountry, och tänkter beställa från Tyskland för att få ett bra paketpris.
(därför går exklusiva märken bort.)

Tacksam för svar!
//

Lekfulla chargers
Atomic automatic säger jag bara. Gott om flyt och har gott om vridstyvhet för de flesta. Fruktansvärt lätta att åka på och grymt lekfulla. Plus att du har lite tail att luta dig tillbaka mot. Hoji och r2 155 är för chargiga och för lite lek anser jag. K2 sidesteth ser nice ut men inte testat den. S7an är för puder orienterad anser jag.

Lekfulla chargers
Down skis CD3. Kärleksbarnet mellan en bc-jibber och en pro xxl! Väldigt lekfull samtidigt som den är helt lagom charge, känns som att man kan åka hur fort man vill genom vad man vill samtidigt som man kan leka av sig i lite puder, studsa runt bland lite träd och bara ha jäkligt roligt utan att skidan blir jobbig!

Senast ändrad:
Lekfulla chargers
Line Influence 115 kanske, eller Extrem P110. Två skidor jag tyckte kändes bra och ganska lika på skidtestet i Åre. Downskidorna verkar många gilla, men jag kom inte alls överens med dom. En skida som faktisk är ganska "chargeraktig" trots sin mjukhet etc är BD Megawatt. Oerhört lekfulla och dom funkar även bra som tävlingsskida när det inte är stenhårt. De senare årsmodellerna är ännu mer allround än de första blåa som jag åkt mest på.

Lekfulla chargers
Om du finner dimensionerna på Norwalk intressanta borde kanske också Sevun II från Black Crows göra det. Har inte kört dem själv ännu så jag kan inte gradera vare sig stabilitet eller lekfullhet men jag tyckte de såg tillräckligt intressanta för att slå till på ett erbjudande som dök upp, så de är på väg hitåt nu. Finns på hyllan på telemark pyrenees, med väntetid hos Conrad. Guardian färgmatchar nog misstänkt sjukt väl på dem...

Edit. Har ett par Super 7, skulle inte vilja sätta ett Chargerepitet på dem, men väl lustfyllda och manövrerbara i lössnö, skog och annan tajt terräng samt sköter sig anständigt i pist.

Senast ändrad:
Lekfulla chargers
Tack för alla svaren!
Har kollat lite på Downskis men då skidan och bindning säljs separat drar priset iväg lite. Ser ut som kompetenta skidor men utanför budgetten.
Black Crows Sevun 2 verkar vara lite för järnspettskaraktär, har jag fel? kollade "fri flyt flex index" här på forumet.
Så dem som återstår och de jag verkligen är intresserad av är:
K2 Sideseth
Atomic Automatic (Finns bara 179 på SC, någon som har tips på butik?)
Salomon 115

Har svårt att hitta Nordica skidorna för ett bra pris, så dem är tyvärr utanför leken. Något mer jag ska ta i beaktning?
Även funderingar gällande längden. 188 på sideseth och längsta automatic klingar rätt, men blir dem för tunga att dra omkring med? Inte viktmässigt, utan åk mässigt. Kommer inte ligga och åka pist eller så värst mycket skog med skidorna. Det är mer öppna ytor och gles skog.

Lekfulla chargers
Ngt färgad, så uttalar mig bara om R2 115, men tycker absolut inte att den är FÖR chargig alls. Tycker snarare att den befinner sig åt det lekfulla hållet när det gäller chargiga skidor och då är jag 172 cm, 65-70 kg, så inte speciellt stor. R2 115 är en bra version av "fun shape" med en trevlig rockerprofil som hjälper både i uppkörd, stökig snö och lössnö utan att bromsa. Radien kan verka kort, men skidan har inga problem att åkas på kant utan att kasta sig in i sväng, så storleken på sväng är enkel att variera och den är dessutom klart farttålig. En kul skida helt enkelt :)

Lekfulla chargers
Jag kör själv på sideseth nu och kan ge en liten utvärdering av den. Jag gillar skidan skarpt själv, men det kan ha att göra med att jag köpt den också (man övervärderar alltid egna ägodelar, något många på freeride inte verkar riktigt tänka på ;P). Den går riktigt fint i puder, men det är nog inte så konstigt med tanke på måtten och rockerprofilen. När det blir rejält djup (~lårdjup) måste de har lite fart för att gå att jobba med och de svänger inte heller på en femöring om man inte tar i rejält, men det är absolut inte en skida som behöver tuggas i mach 3 för att få något ut av den.

Den går att åka skär i pist på, man får jobba lite för att få det funka och sen är det ju rockern som gör att det händer väldigt lite innan man kantat tillräckligt och när främre delen av skidan börjar ta i så blir det väldigt fort väldigt mycket sväng. Tycker själv den är lika snabb kant-kant som mina hardside (98 midja), men nu var det ett tag sen jag åkte hardsiden, så den bedömningen kan du ta med en nypa salt. I fören som är där emellan går den lätt att charge:a igenom i äkta fuck-everything-anda.

Vad gäller de andra skidorna i tråden kan jag säga att jag har en polare som kör auton och är sjukt nöjd med den. Vi båda är överens om att sethen och auton är skidor i ungefär samma segment, men auton är mer åt lekfull-hållet och sethen är mer åt charger-hållet. Vi har inte testat varandras skidor, utan de bedömningarna är baserade på handflexande, svängradier och vem som åker fortast. Beroende på hur länge du tänkte vänta kan jag ev. fixa en jämförelse mellan setharna och autosarna på snö, kommer förmodligen testa autosarna nångång under de kommande ~2 veckorna.

Angående down skis testade jag CD2 för några dagar sen och i alla fall vad gäller den skidan håller jag mig på Utters lag, jag kom inte överens med den alls. Men det är förmodligen mest en personlig preferens!

Det kan vara så att inlägget är lite utdaterat, nätet var överbelastat igår så fick vänta på dagens morgon med att posta!

Lekfulla chargers
Vattendroppe sa:
Jag kör själv på sideseth nu och kan ge en liten utvärdering av den. Jag gillar skidan skarpt själv, men det kan ha att göra med att jag köpt den också (man övervärderar alltid egna ägodelar, något många på freeride inte verkar riktigt tänka på ;P). Den går riktigt fint i puder, men det är nog inte så konstigt med tanke på måtten och rockerprofilen. När det blir rejält djup (~lårdjup) måste de har lite fart för att gå att jobba med och de svänger inte heller på en femöring om man inte tar i rejält, men det är absolut inte en skida som behöver tuggas i mach 3 för att få något ut av den.

Den går att åka skär i pist på, man får jobba lite för att få det funka och sen är det ju rockern som gör att det händer väldigt lite innan man kantat tillräckligt och när främre delen av skidan börjar ta i så blir det väldigt fort väldigt mycket sväng. Tycker själv den är lika snabb kant-kant som mina hardside (98 midja), men nu var det ett tag sen jag åkte hardsiden, så den bedömningen kan du ta med en nypa salt. I fören som är där emellan går den lätt att charge:a igenom i äkta fuck-everything-anda.

Vad gäller de andra skidorna i tråden kan jag säga att jag har en polare som kör auton och är sjukt nöjd med den. Vi båda är överens om att sethen och auton är skidor i ungefär samma segment, men auton är mer åt lekfull-hållet och sethen är mer åt charger-hållet. Vi har inte testat varandras skidor, utan de bedömningarna är baserade på handflexande, svängradier och vem som åker fortast. Beroende på hur länge du tänkte vänta kan jag ev. fixa en jämförelse mellan setharna och autosarna på snö, kommer förmodligen testa autosarna nångång under de kommande ~2 veckorna.

Angående down skis testade jag CD2 för några dagar sen och i alla fall vad gäller den skidan håller jag mig på Utters lag, jag kom inte överens med den alls. Men det är förmodligen mest en personlig preferens!

Det kan vara så att inlägget är lite utdaterat, nätet var överbelastat igår så fick vänta på dagens morgon med att posta!
Tack för din synpunkt på Sidesetherna.
Verkar som om de är min typ av skida, gillar skidor som ligger mer åt charger hållet (tänkte jämförandet av auto och seth.)
Vilken längd kör du på? Var har du dem monterade? vad vill du ha ut av skidan (köpte du de för att köra puder, och i sådant fall för att kunna chargea eller för att kunna köra skogsåkning o dyl.)
Är själv 80/178 och har riktat in mig på 188 för att få ut stabiliteten av skidan, blir ju lite skogsåkning men det är något man får jobba på. Har ju mina Richtor om jag mot förmodan skulle vilja köra i snårskog..

------
Har börjat kolla igenom min budget och försöker få in ett par Downskis i ekvationen (mest för att ha något att jämföra med) Kollat mycket på CD3 då många här verkar "ogilla" CD2. Finns det någon som kört dem och kan ge en kort genomgång hur ni tycker att dem upplevs, kanske rent av även kört Sidesethen och kan göra en kort jämförelse.

//

Senast ändrad:
Lekfulla chargers
Seybify sa:
Tack för din synpunkt på Sidesetherna.
Verkar som om de är min typ av skida, gillar skidor som ligger mer åt charger hållet (tänkte jämförandet av auto och seth.)
Vilken längd kör du på? Var har du dem monterade? vad vill du ha ut av skidan (köpte du de för att köra puder, och i sådant fall för att kunna chargea eller för att kunna köra skogsåkning o dyl.)
Är själv 80/178 och har riktat in mig på 188 för att få ut stabiliteten av skidan, blir ju lite skogsåkning men det är något man får jobba på. Har ju mina Richtor om jag mot förmodan skulle vilja köra i snårskog..

------
Har börjat kolla igenom min budget och försöker få in ett par Downskis i ekvationen (mest för att ha något att jämföra med) Kollat mycket på CD3 då många här verkar "ogilla" CD2. Finns det någon som kört dem och kan ge en kort genomgång hur ni tycker att dem upplevs, kanske rent av även kört Sidesethen och kan göra en kort jämförelse.

//
Jag är ~180 cm lång, ~80 kg tung, kör 188 monterade på linjen. Köpte den för att använda som allround-puder-skida i Japan. Än så länge går den fint, även i skog (alldeles utmärkt i glesare skog, snårigare skog är lite knivigare, men det ska nog gå fint när jag fått lite mer träning).

Lekfulla chargers
Senast ändrad:
Lekfulla chargers
Seybify sa:

//
Jag har inte testat CD2an men Cd3an är grym, den gör allt helt enkelt! Kör förra årets modell och monterade den -6 eller -7. Mycket rocker ger flyt i puder men samtidigt funkar det fint att köra rakt genom skräpsnö. Blir jäkligt tråkig i pisten dock om det är mycket folk men det kan jag leva med!

Lekfulla chargers
Kör exakt samma skida och montering som somebody, har bara hunnit testa den i kittel nu under nyår och jag är väldigt nöjd över hur den känns. Blev dock bara två piståk på två dagar... kändes sådär. Var dock första åken för året så jag måste åka mera innan jag kan säga hur dem verkligen presterar där. Monterade med dukes btw.

Lekfulla chargers
Tack för alla hjälpsamma svar!
Gav mig gott om alternativ och hjälpte mig till ett, förhoppningsvis, lyckat skidköp.
Blev en beställning av ett par Downskis CD3.
Tänkte montera ett par STH 16 Driver eller liknande men undrar vilka butiker som kan tänkas göra detta?
Befinner mig i Stockholm, så butiker i närheten.

Osäker på vilka som kan montera bindningarna då Downskis inte säljs i någon butik. Kanske inte spelar någon roll, men tänkte att det var bäst att fråga här på forumet.

//

Lekfulla chargers
Seybify sa:
Gav mig gott om alternativ och hjälpte mig till ett, förhoppningsvis, lyckat skidköp.
Tänkte montera ett par STH 16 Driver eller liknande men undrar vilka butiker som kan tänkas göra detta?

Osäker på vilka som kan montera bindningarna då Downskis inte säljs i någon butik. Kanske inte spelar någon roll, men tänkte att det var bäst att fråga här på forumet.

//
Finns ju en hel hög med butiker i sthlms-området. Jag skulle rekommendera Alpint.

Lekfulla chargers
Seybify sa:
Tack för alla svaren!
Har kollat lite på Downskis men då skidan och bindning säljs separat drar priset iväg lite. Ser ut som kompetenta skidor men utanför budgetten.
Black Crows Sevun 2 verkar vara lite för järnspettskaraktär, har jag fel? kollade "fri flyt flex index" här på forumet.
Så dem som återstår och de jag verkligen är intresserad av är:
K2 Sideseth
Atomic Automatic (Finns bara 179 på SC, någon som har tips på butik?)
Salomon 115

Har svårt att hitta Nordica skidorna för ett bra pris, så dem är tyvärr utanför leken. Något mer jag ska ta i beaktning?
Även funderingar gällande längden. 188 på sideseth och längsta automatic klingar rätt, men blir dem för tunga att dra omkring med? Inte viktmässigt, utan åk mässigt. Kommer inte ligga och åka pist eller så värst mycket skog med skidorna. Det är mer öppna ytor och gles skog.
Nog för att du redan bestämt dig, men efter att ha kört Sevun II ett par dagar är järnspett det sista jag skulle kalla dem. Min recension finns på prylsidan.

Lekfulla chargers
Lånar tråden lite för att ställa en fråga som redan är ställd!
Någon som vet några butik som har tar Atomic Automatic i längden 186?

/Viktor

Lekfulla chargers
assr skrev tidigare att Ski Total i Uppsala har 193.orna.

Var inne på lunchen och köpte lite grejer, klämde då på blog och autmaticen. Fick för mig det var 186 på autmaticen men det kanske bara var jag?...

Ring till Skitotal och fråga.

Lekfulla chargers
Seybify sa:

//
Välkommen till den lyckliga skaran med CD3 ägare :) Du kommer inte bli besviken!

Tillbaka
Topp