90 dagsböter.

90 dagsböter.
"Ofta när någon blir påkörd av en sådan här åkare tänker man väl inte på att polisanmäla, man ser det som en olycka."
vadå sådan här okare??? hahaha

90 dagsböter.
Helt OK!

Det kan ju inte vara så att med ostraffat får bete sig hur oansvarigt som helst bara för att man befinner sig på en idrottsarena. SLAO har ett ganska omfattande regelverk som beskriver hur man ska bete sig i en "slalombacke". Håller man en högre fart än man behärskar och pga. detta kör in i någon är man i de flesta fall "skyldig"! Kör man fort och måste "passera" långsammare skid(bräd)åkare (vilket jag misstänker är fallet) är man skyldig att hålla de avstånd som behövs för att undvika kollision.

That´s all kids! / MM

90 dagsböter.
"Vårdslös utförsåkning kan medföra skadeståndsansvar" står det i SLAO:s folder. Å andra sidan står det också "Utförsåkning är en sport som medför vissa risker för utövaren".

Håller med om att man inte kan få bete sig hur som helst, men ibland kan det vara svårt att avgöra var gränsen går mellan olycka och vårdslöshet. En tonåring som har åkt fort och kraschat in i en annan åkare ogillas av många, men en gammal kärring som stannar under ett krön mitt i backen och orsakar en krasch ses sällan som särskilt vårdslös. Var drar man gränsen mellan att åka för fort och lagom fort? Oavsett hastighet så kan man med lite otur trilla (inte jag då) eller åka in i någon annan.

90 dagsböter.
HAHA de e inte alltid lätt att bromsa i fulll fart när man ser en unge som plogar fram i 2 km/tim... det borde vara åldersgräns i vissa backar...

90 dagsböter.
Hypotes:
Du åker helt enligt din egna förmåga och ska precis passera ett krön i backen. Nedanför krönet sitter en gammal tant som blivit trött och lagt sig ner helt utom synhåll för åkare kommande uppifrån. Vem är ansvarig om olyckan skulle vara framme?

90 dagsböter.
Jag blir så jävla förbannad. Kan inte alla jävla blåbär bara hålla sig ur vägen? De står ju alltid i landningar till hopp osv och fattar nada. Detta hände säkert i en hopp backe, skulle fan inte förvåna mig.. Sjukt störande, jävla idioter.

90 dagsböter.
Ar i USA just nu. hade man gjort natt sant har hade man fan vart nara till dodsdomd. Jag ar livradd for att bli stamd arslet av mig nar jag ar ute och aker.

Till alla som undrar om vem som ar ansvarig for olyckan med karringen i kronet. Man ska inte stanna dar man ar skymd osv sa hon gor fel men ytterst sa ar det akaren "over" som ska lamna foretrade foretrade for akare nedanfor, sedan ska man aldrig aka sa fort sa att man inte kan stanna for en karring bak ett backkron. Sen maste man ju ha lite skoj ocksa men da far man vara bered att ta konsokvenserna.

90 dagsböter.
Glöm inte heller att tänka på att ungen inte behöver vara oskyldig. man ser ju småungar störta titt som tätt eller plogandes överallt, därför finns de barnbackar i de flesta backarna. å kan inte ungjäveln berätta va som hänt har ju morsan myttat ihop en liten historia för att få lite extra cash. för vem tror inte på en gammkening före en 17åring?

...fast jag har nog med 80% säkerhet fel :)

90 dagsböter.
det var lite fegt av han att inte be om ursäkt...
han kan ju knappast vara glad över att ha kört in i en unge så hennes ben bröts... vems fel de än va
han hade sluppit krångel iallafall

90 dagsböter.
Lite onödigt att inte be om ursäkt, men att polisanmäla tycker jag är överdrivet.
Så kommer det ju såklart med i tidningen när det är en sjuttonårig brädåkare. Hade det varit en 30 årig skidåkare hade det säkert inte ens blivit en anmälan :P

Däremot all som klagar på småungarna, har ni aldrig plogat själva?
Sen ska ju ingen stå i landningar eller i backkrön, men då tycker jag det är föräldrarna som borde ha mer koll på sina ungar.

90 dagsböter.
Jag drar själv på i relativt höga hastigheter och det är inte alldeles ovanligt att det sitter ett gäng kärringar i tonåren med snowboard nedanför ett krön och väntar på sin tur. Eftersom jag är en både erfaren och vis skidkörare saktar jag in inför krönet om det finns en risk att någon befinner sig där.

Låt oss rent hypotetiskt säga att jag en dag kör med huvudet under armen och i hög fart passerar ett krön och kör över ett gäng snowboardåkare vilket resulterar i två förstörda brädor, ett brutet ben och an axel ur led samt ett par förstörda Oakley X-frames. Själv klarar jag mig naturligtvis helt utan skador och kör vidare som inget hänt ... Är verkligen den allmänna meningen att snowboardgänget får skylla sig själva och att jag går fri eftersom de faktiskt satt sig på ett dumt ställe?

;-) / MM

90 dagsböter.
Reglerna är solklara.

Du ska anpassa hastigheten så att du kan stanna innan varje tänkbart hinder.

DVS det går inte att stå på utför krön om man inte har koll på vad som finns där under. Det kan ju lika gärna ligga nån som skadat sig efter ett fall där som det kan vara nån "kärring" som står och vilar där. eller, det som kanske är vanligast, att någon sakta hasar sig ner eftersom de inte vågar åka då det är för brant.

Givetvis kan skadeståndet jämkas om tex någon varit medvållande och ex suttit på ett dumt ställe

Tillbaka
Topp