Völkl Two eller Salomon Rocker2 122?

Laansen

Ny medlem
jag har en enorm beslutsångest för vilken skida jag ska köpa.. jag är väldigt nyfiken på salomon rocker2 122 samt völkl two. skulle gärna vilja ha lite reflektioner och tankar om dessa skidorna, för och nackdelar osv. :rolleyes:

jag åker i stort sett bara offpist kan hända att jag åker något åk i pisten men det är sällan. jag är ca 185 lång och väger runt 75 kg, jag ser mig själv som en avancerad åkare som kan ta sig ner i alla snöförhållanden i relativt hög fart. :cool:

Tack på förhand :)

Jag kom nyss hem efter 18 dagar på Völkl two i Japan och fa-an vad nöjd jag är. Visserligen är jag 5 cm längre än dig och 15 kg tyngre så att jag har hittat något som bär mig riktigt kan spela in. Kvick och rolig skida som trots längden på 196 cm inte gör sig svårhanterlig. Lätt att slänga runt träd och slidar fint. Vet inte hur en lättare person skulle uppleva den dock. MnO och gänget provkörde den ju i sitt årliga skidtest så deras uttalande kan vara värt att läsa. Håller inte med dom om nosen, visst den är skarp men har ingen tendens till att bromsa eftersom nosen redan ligger högt i och med rejäl tiprocker.

AugustAhlnas sa:
Jag kom nyss hem efter 18 dagar på Völkl two i Japan och fa-an vad nöjd jag är. Visserligen är jag 5 cm längre än dig och 15 kg tyngre så att jag har hittat något som bär mig riktigt kan spela in. Kvick och rolig skida som trots längden på 196 cm inte gör sig svårhanterlig. Lätt att slänga runt träd och slidar fint. Vet inte hur en lättare person skulle uppleva den dock. MnO och gänget provkörde den ju i sitt årliga skidtest så deras uttalande kan vara värt att läsa. Håller inte med dom om nosen, visst den är skarp men har ingen tendens till att bromsa eftersom nosen redan ligger högt i och med rejäl tiprocker.
tusen tack för svaret, om jag tar skidan som är 186 så borde den väll ge ungefär samma effekt för mig som skidan gjorde för dig!? har någon erfarenhet om salomon rocker2 122?

Det där med längd måste någon annan svara på. Jag är ingen expert, men många snackar ju om att längden på skidan ska vara i förhållande till din vikt istället för din längd. Jag tycker att det låter lite konstigt i och med att ju längre man är desto mer tyngd blir det som kan bidra till nosedive om din överkropp hamnar i en position längre fram. Men med tanke på att jag väger 90 och gillade 196 borde ju du på 75 passa på ett par 186:or.

Jag borde inte uttala mig om sånt här egentligen, jag kan alldeles för lite. Vet vad jag trivs på och inte. Men det är en bra skida i alla fall, för mig! ;)

Har inte så många skiddagar på Two 186 än så länge men har ivf testat den i väldigt olika förhållanden. Instämmer med August att den är vansinnigt rolig offpist. Den gör heller inte bort sig i pist om det inte är väldigt hårt.
Nu kommer du inte åka så mycket pist men här märker man skillnad. R2ans spann,som är passerar metern med god marginal, hjälper till i hårdare förhållanden. Two är en rejäl rocker utan spann där du har kanske 60 cm(plant) under foten.

Även i hårdare/uppkörd offpist kan man stå på lite mer med R2. Mina gamla ben blir fortare trötta på Two när det är lite hårt och stökigt.
Vid mjukare snö, både torr och blöt väljer jag helst Two. R2 är roliga men Two är extremt roliga.

Det har ju skrivits spaltmeter om R2 så där har du mycket info. Dessutom har den ju funnits ett tag, så det borde gå att hitta ett beg par här på freeride eller på friflyt/finn.no om du bor nära Norge.
Recensioner på Two börjar komma nu. Beg Two hittar man inte lika lätt.

Du behöver inte känna någon ångest över vilka du väljer. Båda skidorna är grymma för den typen av åkning du beskriver. Skulle det vara så osannolikt att du bor i närheten av Tranås så får du gärna testa båda paren...i pist då förstås...snötäcket här inbjuder inte till så mycket annat ; )
/ Torbjörn

R2 122 kör jag på 192 monterad på -3,5 och Two på +1,5 (OBS! från Völkl reference)
och är 183/80kg

@AugustAhlnas Hur blev det med din montering? Har du ändrat och testat olika?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp