Salomon Qst 106 Völkl 100eight

Kersch

Medlem
Tjenare!
Är nu ute efter ett par nya lagg till kommande säsong och har kikat runt lite på olika alternativ. De som sticker ut just nu är väl främst Völkl 100eight (antingen 16/17 eller 17/18), men även Salomon QST 106.

Skulle kalla mig en avancerad åkare som åker aggressivt, mycket pist men föredrar bra offpistrepor och åker en del heliskiing samt, när jag får, chans ski-touring. Väger ca 75 kg och är 178 lång.

Så jag letar efter en skida som kan göra allt. En stabil konstruktion för höga hastigheter och som presterar bra i pisten, men också flyter bra i puder. Den ska vara tillräckligt lätt för att kunna köra touring till och från (med rambindning).

Min första fråga är vad skillnaderna egentligen är på Völkl 100eight 16/17 och 17/18, och om dessa är märkbara. Sen undrar jag om er input, vad ni tror skulle vara den optimala skidan för mig? Har tänkt ett pris på max 6000 kr (är student).

/Erik

Du får nog välja vad som är prio, höga hastigheter i pisten eller bra flyt i puder. Men är du ute efter något som funkar i pisten, lätt för touring och bra flyt i puder är QST 106 en väldigt bra "göra allt"-skida. 99'an är ju ett alternativ, som är bättre i pisten men även bra flyt i pudret. Dock är ju QST inga "spett"...
Kan rekommendera att läsa här http://blistergearreview.com/

Always-Sunny sa:
Du får nog välja vad som är prio, höga hastigheter i pisten eller bra flyt i puder. Men är du ute efter något som funkar i pisten, lätt för touring och bra flyt i puder är QST 106 en väldigt bra "göra allt"-skida. 99'an är ju ett alternativ, som är bättre i pisten men även bra flyt i pudret. Dock är ju QST inga "spett"...
Menar ju självklart inte att skidorna ska vara racingskidor OCH flyta bra i puder, skulle inte vara realistiskt ? Utan snarare något som ändå klarar agressiv åkning i pisten (med inte för mycket fladder) och flyter bra i några dec puder! Tack för input, läst på blistergear jag också tidigare :) Vad tror du om 100eight vs QST 106?

Kersch sa:
Always-Sunny sa:
Menar ju självklart inte att skidorna ska vara racingskidor OCH flyta bra i puder, skulle inte vara realistiskt ? Utan snarare något som ändå klarar agressiv åkning i pisten (med inte för mycket fladder) och flyter bra i några dec puder! Tack för input, läst på blistergear jag också tidigare :) Vad tror du om 100eight vs QST 106?
Jag har tyvärr inte testat 100eight. Det bästa är ju som alltid att testa själv men jag tycker inte 106 funkar för aggressiv åkning i pist, framförallt inte om det är hårt, då är ju som sagt 99'an bättre. Utifrån vad du beskriver skulle jag ju leta efter några stabilare lagg, typ Enforcer, Monster, Bonafide, Mantra...
Varför har du fastnat för dessa två?

Always-Sunny sa:
Kersch sa:
Always-Sunny sa:
Jag har tyvärr inte testat 100eight. Det bästa är ju som alltid att testa själv men jag tycker inte 106 funkar för aggressiv åkning i pist, framförallt inte om det är hårt, då är ju som sagt 99'an bättre. Utifrån vad du beskriver skulle jag ju leta efter några stabilare lagg, typ Enforcer, Monster, Bonafide, Mantra...
Varför har du fastnat för dessa två?
100eight ska ju vara stabila i pist vad jag har förstått men inte flyta överdrivet bra i puder pga ganska liten full rocker på skidan. Har egentligen kollat runt på massa recensioner på olika all mountain-skidor som kanske skulle passa för mina kriterier. Sen är båda skidorna relativt lätta och då också troligtvis ok att köra touring med.

Just qst 106 hyrde min kusin när vi var i riksgränsen i våras, och han älskade den både i och utanför pisten. Tänkte då att det skulle kunna vara en bra skida för mig också eftersom vi är lika i åkstil och så :) Testade den dock inte då.. Sen är det väl också priset som avgör, QSTn är ju billigare än 17/18 100eight, men 16/17 100eight kan man få för typ 6000 med bindningar.

Det känns som om du skulle satsa på 98eight eller quest 99. Varför så breda?? Enligt mitt tycke så är fischer ranger ett bra val. Finns i 98 och 108. Kolla in skidtesten så kommer du se att 98an ligger nästan alltid med i toppen

Senast ändrad:
Lenz sa:
Det känns som om du skulle satsa på 98eight eller quest 99. Varför så breda?? Enligt mitt tycke så är fischer ranger ett bra val. Finns i 98 och 108. Kolla in skidtesten så kommer du se att 98an ligger nästan alltid med i toppen
Kör på ett par Rossignol S3or nu och har gjort många år, känner att när jag ger mig ut utanför pisten (vilket är oftare nu mer) att jag skulle vilja ha en skida lite mer mot puderhållet då det är en del nysnö. Kollade också på fisher ranger, absolut ett alternativ det också! Får fundera lite :) Beror lite på vad jag kan få för deals på skidor+ bindningar just nu känns det som!

Ok, detta kom för sent då men för min del, en åka överallt skidan är nu detta, BC Atris
en smak sak :)

Senast ändrad:
https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-100eight-16-17::81853.html

Här, 578 € med Marker tour 12EPF eller ännu billigare med Baron om du vill ha nåt biffigare men inte bryr dig om vikten. Völkl skidan är en full rocker, om än låg, och QST 106 har vanligt spann under foten.

Åker du mycket pist och är van hur vanliga skidor med spann funkar kanske QST är bättre för dig, men jag personligen fattar inte varför majoriteten av offpist/allmountain skidorna har spann, det är så förbannat kul med fullrocker lagg, man glider alltid runt som en ninja, slashar och vänder runt på en femöring och flytet i puder blir bättre. Du försakar kanske lite stabilitet när du elvar i mach 2 i hård pist, men för allt annat är traditionellt spann helt onödigt (enligt mig ;) )

eriC1 sa:
https://www.sport-bittl.com/en/voelkl-100eight-16-17::81853.html

Här, 578 € med Marker tour 12EPF eller ännu billigare med Baron om du vill ha nåt biffigare men inte bryr dig om vikten. Völkl skidan är en full rocker, om än låg, och QST 106 har vanligt spann under foten.

Åker du mycket pist och är van hur vanliga skidor med spann funkar kanske QST är bättre för dig, men jag personligen fattar inte varför majoriteten av offpist/allmountain skidorna har spann, det är så förbannat kul med fullrocker lagg, man glider alltid runt som en ninja, slashar och vänder runt på en femöring och flytet i puder blir bättre. Du försakar kanske lite stabilitet när du elvar i mach 2 i hård pist, men för allt annat är traditionellt spann helt onödigt (enligt mig ;) )
Haha! Exakt samma setup och sida jag kollat på, är högst troligt att det blir dem faktiskt :) Många mycket positiva reviews och skidan känns som det jag letar efter.

Kersch sa:
xSooLx sa:
Kersch sa:
Så jag letar efter en skida som kan göra allt.
Lycka till!!! :D :lol: :D

Edit; P.S. It's the indian, not the arrow..! :P
Varför kommentera om du inte har något konstruktivt att säga? Hejdå!
Du behöver slipa en aning på din ironiindikator! Men för att du inte ska behöva känna dig kränkt (igen) ska jag förtydliga mig. Du är inte efter en skida som kan göra alllt, för det finns ingen sån. Det du är ute efter är den för dig bästa kompromissen mellan de egenskaper just du värderar högst för de typer av åkning du vill ägna dig åt.

Längre ner i tråden smög du in att du har kört S3 i många år. För att få bättre hjälp hade du kunnat berätta det redan från början samt tala om vilka egenskaper du sökte som inte S3:orna uppfyller, vilket du också sedemera bidrog med. Lättare säger du, hur mycket lättare, var är din viktgräns? Mer inriktade mot puderhållet, hur mycket mer? På bekostnad av vad? O.s.v...

Du har ju redan i rubriken inriktat dig mot två modeller. Jag tror att vilken som helst av dessa skulle funka fint för vad du letar efter. Köp av en och åk så mycket som möjligt är ett av mina råd. I den klass du botaniserar finns otaliga alternativ, var och en med sina egenskaper, men den som gör allt, den finnns inte. Sick Day 110:an som länkades är inte heller ett dåligt val, fler prisvärda begagnade alternativ dyker upp med jämna mellanrum på köp & sälj här. Begagnat, det är mitt andra råd. Finns mången peng att spara på begagnat= möjlighet att ha flera par för olika ändamål. Det är mitt tredje råd.

Än så länge i tråden är det oklart hur du är utrustad på pjäxfronten? Att se till att du har friska pjux som framförallt inte är för stora utan sitter ordentligt på foten med stöd och flex som det ska är i regel den bästa utgångspunkten. Det är mitt fjärde råd.

Slutligen, du verkar luta åt 100Eight på Bittl, kanon, klipp dem och du blir säkert mer än nöjd efter att ha åkt in dig på dem. Om de inte flyter i puder så kör du för sakta, det gäller S3:orna också. Se som sagt bara till att du har bra grejor på fötterna, och ännu viktigare, så har du väl redan utrustat dig med, och tränat på att använda tranceiver, spade och sond för dina offpistrepor och heliskiäventyr?!

Hej, flikar in här och undrar lite vad mer det finns för skidor som liknar dessa qst 106 och 100eighty. Är Opinion 108 något att ha om man gillar qst 106?

/P

Är det någon annan skida förutom Opinion 108 som man kan kolla på? Åker till Champoluc V.6 så nu vill jag snart göra slag i saken!

Tar även emot tips om någon vet av några skidor till salu i detta segmentet.

Tillbaka
Topp