Skidor till Dalbello Pantera 120 - Första skidköpet. Ever!

Hej och hå i värmen! Snart vinter :D

Den vanliga frågan egentligen. Vilka skidor skall man köpa?

Dålig kolll i allmännhet , jag vet att jag vill åka offpist men klara mig i pisten samtidigt.
Lägga mig runt 90-100 mm i midja , vet ej längd dock.

Snabb info

188cm lång
85 kg
Åker på bra.
30% Offpist (på piste-skidor, vill åka mer)

Åker uteslutande i Alperna

Budget : Runt 4 k med bindningar.

Tacksam för svar
Mvh Morgan

FatfreddiesCat sa:
1. Dålig kolll i allmännhet , 2. jag vet att jag vill åka offpist men klara mig i pisten samtidigt.
3. Lägga mig runt 90-100 mm i midja , 4. vet ej längd dock.

Snabb info

5. 188cm lång
85 kg
Åker på bra.

6. 30% Offpist (på piste-skidor, vill åka mer)

7. Åker uteslutande i Alperna

8. Budget : Runt 4 k med bindningar.

9. Tacksam för svar

10. Dalbello Panterra 120
Hmm, du har inte fått så många svar på en av sajtens vanligaste frågor rörande skidor. Finns typ en gazillion trådar med liknande funderingar. En ledtråd och standardsvar å ena sidan kan vara att söka av forumet med sökordet "allmountain". Fast å andra sidan, du har några fakta (numrerade) som i vissa fall kanske kräver en djupare infallsvinkel än ett standardsvar...

Okej, jag ger mig på ett försök att bena ut herrns situation...

Angående dina fakta, här kommer mina kommentarer rörande dem frånskilda varandra, syntesen får vänta ett par stycken...

1. Självinsikt och ödmjukhet. Bra, särskilt eftersom att du nu har just vänt dig till ett forum av medlemmar som i viss mån saknar det, men gillar att försöka bidra ändå.

2. Det vill vi alla, det är en av anledningarna att vi hänger här.

3. Varför det?

4. Det är uppenbart (refererar till "1") Kolla även den här sidan, testa längdkalkylatorn. Men jag säger (utan egentligen veta vad du duger till, men lär dig då!) 184-194cm rakt av för en offpistinriktad skida till dig. Möjligen 182-188cm om du rör dig mestadels i skog eller trixig terräng.

5. OK

6. Flertydigt, väcker följdfrågor. Är det 30/70 Offpist/pist för att du nu har pistlagg, eller är det även ett framtida förhållande. Vill åka mer, är det fler/längre skiddagar som avses eller större andel offpist?

7. Lyllo dig! Såvida du inte är begränsad till totalt en ynka vecka eller två på säsongen... :lol:

8. OK. Överväger du begagnade alternativ? (Svara JA för guds skull!!)

9. Tror fan det! Varför fråga annars? ;)

10. (Eget tillägg från rubriken). Varför tycker du att detta är viktig info? Ska du använda hike-läget till att faktiskt tura eller bara för att det lättare tar dig nedför afterskibarens trappor till muggen i källaren? Eller..?

Hmm, summa summarum utan att ha svar på följdfrågorna ger detta vid handen tre alternativ:

- Du ska ha kvar dina pistlagg och dessutom försöka få till fler skiddagar samt komplettera dessa med ett par dugliga allround offpistskidor.

- Du kränger dina nuvarande pistlagg och fixar ett par allmountainskidor som är njutbara vid även upp till sextio, sjuttio procent pistkörning.

- Du kapitulerar och inser att det finns inget universalverktyg. Behåller dina nuvarande (eller skaffar ett par hårigare pistsmiskare) samt skaffar ett par sköna offpistlagg enligt ovan, blir frånåkt av polarna i Alpernas djuppuder (bara för att du ville gardera för piståkning) och köper ytterligare ett par, bredare, inser att du är fast, som flera andra, välkommen i klubben! :D

Egentligen finns det inga gränser hur man kan breda ut sig i det här ämnet. Egentligen tolkar jag din frågeställning som om att du bara vill ha ett par lagg (d.v.s. det mittersta alternativet) och måste därför få referera tillbaks till fakta "1".

Det är du som ska gilla skidorna, vilken typ av åkning vill du ägna dig åt? Pist eller offpist oaktat, vill du lattja omkring, hoppa och snurra, åka baklänges ibland eller är det stort och fort som gäller? Så för att du ska få mer koll i största allmänhet, testa så mycket du kan av olika typer av lagg före köp.

Med alla mina förutfattade meningar och fördomar (och din begränsande 90-100mm midja), jo nu kommer syntesen, så skulle jag vilja få dig att testa eller kika efter skidor som: Salomon Q98, Blizzard Bonafide, Black Crows Camox, Völkl Mantra, Extrem Project 100 o.dyl.. Ska du fixa budgeten är det nästan bara beg som gäller eller kanske denna deal 409 Euro med STH2 13 måste väl anses hålla budget

Men alla ovanstående exempel är inte lika i karaktären och detta måste du försöka förstå, och även testa vad du själv faktiskt föredrar. Skidor med rocker både fram och bak (Q98, Bonafide, Project 100) av de ovan (Ja även kommande vinters Mantra men den går utanför din budget så...) kan kännas mer lättmanövrerade i offpisten medan de med spann nästan hela vägen mot tailen i regel upplevs kunna carva bättre i pist, framförallt ge bättre skjuts ut ur sväng, än tailrockade lagg. Alla ovanstående går dock klockrent både i och utanför pist, men med skillnad i sina karaktärer.

Men det finns många, många fler som du säkert skulle trivas på... Och var absolut inte rädd att kika på på 100-110mm midja, de går oxå kanon i pist, inte minst med avseende på uppkörd alppist.

rabbit sa:
lite bredare än vad du tänkt kanske men jag tror du skulle bli förtjust, eller 'stoked' som det heter på utrikiska...
http://www.downskis.com/skis/countdown-107
Med anledning av trådskaparens nuvarande förkärlek för piståkning är jag tveksam till denna rekommendation, såvida inte årets hybridrocker kraftfullt förändrar skidans karaktär mot förra årets CD6:a. Däremot; CD 107 med en Marker F12:a (/motsv) och hudar till Panterrorna skulle kanske trådskaparen hålla till långt borta från pisten i framtiden! :cool:

xSooLx sa:
rabbit sa:
lite bredare än vad du tänkt kanske men jag tror du skulle bli förtjust, eller 'stoked' som det heter på utrikiska...
http://www.downskis.com/skis/countdown-107
Med anledning av trådskaparens nuvarande förkärlek för piståkning är jag tveksam till denna rekommendation, såvida inte årets hybridrocker kraftfullt förändrar skidans karaktär mot förra årets CD6:a. Däremot; CD 107 med en Marker F12:a (/motsv) och hudar till Panterrorna skulle kanske trådskaparen hålla till långt borta från pisten i framtiden! :cool:
Bara för att förklara mitt förslag.

Jag tolkade trådskaparen som att han ville matcha sina panterra med nya skidor och ställde frågan:"Vilka skidor skall man köpa?
Erkännandet; "Dålig kolll i allmännhet", tog jag som en förklaring till hans begränsande midjemått.

Till detta ställdes kravprofilen: "jag vet att jag vill åka offpist men klara mig i pisten samtidigt. " vilket jag tolkade som att "trådskaparens nuvarande förkärlek för piståkning" inte var ett viktigt kriterium för de nya skidorna.

Det är möjligt att jag fullständigt missuppfattade trådskaparen men nu är det, förhoppningsvis, lättare att förstå motiven bakom min rekommendation.

-snö
/r

Inte behöver vi träta om det, du kanske har helt rätt, det är väl egentligen upp till frågeställaren att kasta ljus på..! Jag nyttjar ju som skrivet alla mina förutfattade meningar och fördomar, och då är det inte sällan man skjuter en bra bit bredvid målet! :)

xSooLx sa:
Inte behöver vi träta om det, du kanske har helt rätt, det är väl egentligen upp till frågeställaren att kasta ljus på..! Jag nyttjar ju som skrivet alla mina förutfattade meningar och fördomar, och då är det inte sällan man skjuter en bra bit bredvid målet! :)
Jag menade på intet sätt att träta med gode Herrn!
Jag ber ödmjukast om ursäkt för att mitt klumpiga försök att klargöra en, möjligen missriktad, rekommendation till trådskaparen kunde uppfattas som trätlystnad.

med vördnad
/r

Slutet gott allting gott..! :)

Fast det skulle ändå vara på sin plats med ett yttrande från Morgan angående de lösa trådarna i resonemanget. Vi kanske helt sonika måste generera helt nya alternativ åt honom, speciellt om pistfokus ska tonas ned..? :rolleyes:

Shit grabbar sorry, det har varit mycket på jobb och annat!

Då ska vi se, tack bootfitta och xSooLx för era svar
och här inser jag att jag har lite att fundera över. Vad jag menar med dålig koll , är att jag vet inte vad jag gillar då det ända jag har provat är diverse hyr pist skidor , och polarnas 110 mm off-pistskidor.

Jag har bättre koll nu på att jag skall ha mellan 180-187 cm långa skidor och inte vara rädd för 110 mm midja då det är inte helt fel att ha i uppåkta backar.

De skidor jag har tittat in mig på är :Völkl Mantra eller Völkl Bridge , vilket jag letar efter på begnagnat marknaden.

Och varför jag har lagt mig på 4k budgeten , är att jag har andra intressen så som köra banhoj och cross. Vilket i sin tur är dyra sporter.

Men oavsett , med risk att missa massa frågor så tackar jag ödmjukast för visat intresse !

Mvh Morgan

Såg ett par Scott Punisher på köp och sälj, kan det vara något?
Fick en bra känsla av dem under ett par teståk i tandå en isig novemberdag, lättåkta.

Tillbaka
Topp