Piglet55 sa:
Snowjunkie sa:
Jodå, exakt samma sak hände mig i Zurich för några veckor sedan, de tog då min Mammut-patron på vägen hem. De verkar ha fått för sig något där.
De hävdar att väskan och patronen måste packas tillsammans och att det finns dokumenterat i deras bestämmelser som de följer. Jag har gjort research och hittar inte denna information någonstans. Jag kontaktade produktchefen för lavinsäckar på Mammut som har intresserat sig för ärendet. Han pratade med flygplatspolisen och han bad att få dokumenten som styrker deras påstående eftersom detta är ny information som i så fall måste kommuniceras till kunderna. Han har fortfarande inte fått svar efter tre veckor...
Försöker de få in extrapengar eller? Det kostade 15 CHF att få ut patronen + en massa administration och tid.
Precis som i tråden du skapade så citerar jag IATA-tabell där det faktiskt står att cylindern måste vara i ryggsäcken.
Riktigt surt att bli av med grejerna men det är inte flygplatsens fel om ni inte har tagit reda på / följt de reglerna som finns.
Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in
Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than
200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be
accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief
valves.
Jag såg hur du citerade IATA-reglerna i min tråd från i januari och jag håller fortfarande inte med din och flygplatsens tolkning.
"Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in
Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than
200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be
accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief
valves"
Det som de kan ha hakat upp sig på är formuleringen "containing". Det är en högst luddig formulering och det är väldigt olyckligt att den kan vara föremål för tolkning. Regeltext ska vara glasklar, vilket denna absolut inte är.
Om nu placeringen av patronen är avgörande för om den ska tillåtas eller inte måste ju tillverkarna upplysa om detta. Även flygbolagen borde ju upplysa passagerarna om detta. Swiss som jag flög med förklarade bryskt att de minsann inte hade något ansvar och att det var mitt ansvar att följa de bestämmelser som finns. Trots att jag påpekade att jag ju ringde deras kontaktcenter och frågade om reglerna och om jag behövde föranmäla min lavinsäck.
Men det mest irriterande är väl det inkonsekventa agerandet av säkerhetspersonalen som gör att vissa kommer igenom och andra inte.