Access VS SFB

heffa

Ny medlem
Access VS SFB
Hej!

Sitter och skall beställa skidor från Sport Conrad, valet står helt oväntat mellan Line FSB eller ett par Atomic Acess.
Har letat överallt efter kommentarer kring Accessen men står väldigt lite skrivet, inte heller kommer jag kunna känna på dem i någon affär i närheten så det är verkligen att köpa grisen i säcken. Är det någon på forumet som testat dem? Mitt andra val är som sagt Line FSB men de är nästan dubbelt så dyra och beroende på hur mycket tid jobbet tar är jag osäker på hur mycket jag kommer kunna komma iväg och åka. Då blir dubbelt så mycket helt plötsligt rätt mycket pengar. FSB ser underbar ut i pudret och verkar enligt kommentarer på forumet som den fungerar hyffsat även i pisten.

Är 177 cm lång, 70 kg och kör ca 60% offpist, 20% pist 20% park. Har kört telemark länge men skall nu gå tillbaks efter några säsonger utan att ha åkt. Bor i Norge så kommer hänga en del kring Oslo/Hemsedal/toppturer etc.

Tack för svar!

Access VS SFB
Ok hittade några inlägg hos Teton som jag tänkte dela med mig av. Lutar mer och mer åt Access efter att ha läst detta.

"Is it just me or the Access exactly what OP -- and me -- are looking for? 128.5/100/120.5 millimeters, light as hell (listed at 2840 grams = 6.26 lbs per pair at 171cm) & rockererd. Only problem with Access from my perspective is that it is a twin which is a pain for a true touring ski. Widely available for $500 new."

"Let me say the access is a perfect east coast ski. all you need for most new england conditions is that ski. the early rise makes pow and bumps a joke and the 100mm can pritty much do it all. I skied them early morning when snow was still fresh and late afternoon when that 38in turned into a mogul field and they were great. only complaint i had was the tip was a little soft so if your a heavy guy be warned when your charging. I had a lot of people saying the access and the armada jj stole the show at stratton this year."

"I got tot ride the Access's on Thursday all day at Steamboat and I'm a convert I was ready to go buy some S7's next year but these really changed my mind. They got some pow at at Steamboat but not like back at my home resort in Utah. Even though they only barely got over 10" I had some spots where it felt bottomless and they turn great in the pow and groomers they felt like a much smaller ski (I was on the 181 or maybe it's 183 I don't really recall) they were a little bumpy in crud but still really good. The only con I had with them is that when I did get on a groomer and was doing some hard carves I had to narrow my stance more than what I'm used to otherwise my outside ski would keep trying to go off on it's on. All in all I loved them they were one of the best pow skis I've ever been on and they handled amazingly well on groomers and in trees. I was able to get my hands on them since my brother-in-law is a nordic combined skier sponsored by them and they gave him a pair last week, he didn't know how much they were going to be does anyone have any idea? "

Access VS SFB
Ja är de verkligen så totalt olika varandra? Som jag ser det så är Accessen en bra all mountain skida med smalare midja så den klara förhoppningsvis pisten bättre men flyter förmodligen inte lika bra som en SFB. Men iom att den är så billig och med relativt "normala" mått så känns den som ett rätt säkert val.

SFB däremot verkar ju vara en lekfull puder skida som ändå fungerar i pisten och även går att leka runt i parken med. Med andra ord mer inriktning på puder än Accessen men ändå inte världars skillnad mellan dem.

Detta är iaf min tolkning men som sagt jag har inte provat någon av dem och har bara läst på forum för att skapa mig detta intrycket så jag är väldigt tacksam för kommentarer om det är så att jag fått det helt om bakfoten :)

Access
2820 gram
128,5-100-120,5
181 cm
Radius: 18m@171cm

SFB
4000 gram
142-115-139
182 cm
Radius: 18m

Access VS SFB
Hmm eller jo visst det kanske är världars skillnader mellan dem men det känns som jag kan köra puder, pist, park och en topptur (även om det blir lite svettigt med SFB) eller två med bägge av dessa skidor.

Verkar mitt resonemang helt tokigt? :)

Access VS SFB
Lånar tråden lite, men håller mig till ämnet...
Hasse, din guru, har du testat SFB (årets med rocker)? Vad tycker du om skidan? (Jag väger 80-82kg...) Är den för mjuk för 80-kilos klumpar... Är det en skida för de som ska jibba o grejja hela tiden eller är det en bra skida för endast puder o pist...

Access VS SFB
Den där viktuppgiften på Access tror jag inte för fem öre på, då skulle den väga mindre än Charter som är nästan samma skida men har en lättare kärna och är tänkt mer för turåkning.
181 cm Access väger ca 4kg enligt de nätuppgifter jag sett och jag kan inte tänka mig att du vill ha kortare än så.

Access VS SFB
Nej det lät lite konstigt, tack för förtydligandet JL!

Har du hört något annat om den skidan för övrigt? bra/dåligt?

Access VS SFB
Tror det är rätt stor skillnad på Access och SFB. Tror Blog och SFB ligger närmare varandra. Båda har tip- och tailrocker, medan Access har tiprocker och är 1,5 cm smalare i midjan. Jag har själv precis fått hem mina Blog och de verkar helrätt. Lite längre än SFB och Access vilket jag tycker är bra.

Access är för övrigt en helt ny skida för i år så det kan nog dröja ett tag innan det börjar rulla in recensioner på bred front...

Access VS SFB
heffa sa:
Nej det lät lite konstigt, tack för förtydligandet JL!

Har du hört något annat om den skidan för övrigt? bra/dåligt?
Har mest läst bra saker än så länge, vänta ett par veckor så lär du få recensioner efter skidtestarhelgerna ifall de är med där.
Håller också med övriga om att välja ut SFB och Access av alla modeller låter konstigt, båda är säkert bra på sina sätt men de är väldigt olika.

Tillbaka
Topp