Opus vs SFB vs Shreditor 112 vs... Något billigare?

ekbrand

Medlem
Finns säkert många liknande trådar.. Men...

Skall vara kortfattad.

Just nu:
kör jag med ett par Ep Pro, som jag gillar (men något korta), men de dödar mig i uppkörd terräng.
Shogun 191, som jag inte direkt gillar längre, tycker inte alls om dem faktiskt... mer än om det är slaskigt alternativt kör långa skär i pist..
Så jag kör till 70% på mina Ep, även i pist och icke puder dagar.

Nackdelen märker jag när jag kör flera skidor i samma väska... flygbolagen uppskattar icke.. annars hade jag bara bytt ut mina shogun

Helt enkelt:
Vill ha ett par skidor som flyter bra (viktigt), lekfulla, och fungerar bättre än mina EP och Shogun i resten av förhållandena.
ca 20m radie
twintip m rocker...
Är 197 o väger ca 80,
mer åt lekfulla hållet än kötta.
priset...
108-118 midja

Opus och SFB är ju självklara alternativ, men har inte hittat dem för en rimlig peng, tycker 7k med Jester eller liknande är för mycket pengar (Student..) (reatips någon)?

Tittat på K2 Shreditor 112 en del också, någon som har erfarenhet av dem? kostar typ 4500-5000 med Jester.

Något annat alternativ? bryr mig inte om skidorna har förra årets grafik.

Testade Shreditor förra året i Val T och de var väldigt härliga i puder (självklart) och svängvillig skida. Kan dock tänka mig att de är lite fladdriga i stökig/uppkörd op och vid hög hastighet.

Körde på atomic automatic i vintras, kollat något på den? Det är den enda skidan jag kört i den bredden men upplevde den som väldigt smidig för sin storlek. Vet inte om det kan räknas som en jättelekig skida men jämfört med shogun och K2 sidestash som jag kört tidigare kändes den väldigt skoj, ganska självklart om man jämför formerna på skidorna..:) Den går absolut att köra fort med också även om jag tycker den saknar det där drivet som t.ex K2 sidestash har, dom är lite mer lik en raceskida i beteendet. Automaticen är bra i hög fart men det blir lite mer avvaktande åkstil än på skidor med lite mer spänst i.

Jag tycker dock att den var för bred för att ha som enda skida, sjukt jobbigt vid långa traverser på hård snö men tycker du det går bra så går det ju bra! Vet inte om det här gör dig klokare men jag försökte i alla fall;)

@ekbrand Jag har ett par 2014 Line Opus 192 cm med Marker Jester (DIN 6-16) till salu för 4500: - (kika mina annonser). Dock säljer jag de idag men min gode vän
@eklof har ett par identiska till salu (med sulmått 301 mm) som han dock inte har lagt upp än.

Automatic skulle kunna vara något, känns lite mer åt det stabila hållet kanske... men har ju onekligen fått bra betyg.
Shreditor VS SFB så känns SFB som ett säkrare kort, känns lite mer allround och stabil, och alltid fått bra recensioner och känns som en schysst kombination helt enkelt.

Många försöker kränga Opus, och finns på reor lite överallt ;), så det är ju ett billigt alternativ...
Frågan är, svara ärligt: fungerar den BRA i andra förhållanden än lössnö, alternativt platt underlag (pist med mera) jämfört med SFB,
skulle den vara rolig att stå på även om man drar upp en helg till hemsedal till exempel?

Tillbaka
Topp