Accident in ski lift Gudauri, Georgia 16.03.2018

iSooLi sa:
Men dra åt satan!! Inget fungerande nödstopp??
Från annan ort: "called a break failure on a lift - when the safety break is gone - the weight of all the people drives the lift backwards ! super dodgy ! Must be a really old lift. I remember watching a video of a lift with concret blocks do this as a safety demo when we lived up the mountain in canada."

Samma sak hände i Åre när jag jobbade där på 90-talet. I 1000-metetsliften!

Hörde att man måste slå till nödbromsen snabbt innan liften med dess passagerare hinner få upp farten. Annars går det som i filmen.

Gissar att växellådan skar ihop! Då funkar inte vanliga bromsen utan man måste manuellt slå till den hydrauliska broms som kniper åt på själva vändhjulet. Det sker ofta med ett ”handtag/ventilvred” som sitter vi vändhjulet på avstigningen.....
Men det gäller att den som jobbar i liften känner till det och reagerar snabbt!
Det är alltså ingen man (normalt sett) kan göra inne ifrån manöverrumnet där liftskötarna sitter!!

Känns som det bara är den vinkeln som sprids på facebook ...

Denna vinkeln är ju sjukare och har fler visningar på youtube.

Men man inser ju att även han i gult som flyger av mot kameran inte skadar sig speciellt mycket, en vurpa i full fart i pisten eller valfri krasch från jerry of the day är större risk för skador även om detta kanske ger fler visningar :D

Wille1504 sa:
Dessutom är det en svensk kvinna bland de skadade. Skönt nog verkar alla skadade ha klarat sig lindrigt undan.
Gravid dessutom! Står i descriptionen på youtubevideon jag länkade :)

Senast ändrad:
Varför hoppar inte personerna av? Alltså inte där uppe men där de andra hoppar av precis där liften börjar lyfta. Är de i chock eller vågar de inte tror ni? För jag läste på kommentarerna på youtube och vissa sa att man skulle sitta kvar och vissa sa ju att man skulle hoppa.

Snödjup

Tillbaka
Topp