Acmg Ski Guide

karlbjornsson

Ny medlem
Acmg Ski Guide
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet/tagit ACMG ski guide utbildningen i Kanada och undrar då om er väg dit? Som jag har läst så slipper man all klättring i ACMG utbildning till skillnad från om man ska bli skidguide i Sverige, stämmer det?

Acmg Ski Guide
http://www.acmg.ca/03public/courses/skiguide.asp

Frågan är väl kanske snarare vad du vill uppnå med utbildningen? Mig veterligen ligger det till så att det i Sverige inte finns någon skyddad titel som skidguide, men du måste vara bergsguide för att få guida skidåkning. Och för att bli bergsguide via acmg är det precis samma krav som gör att bli det via vilken annan organisation som helst.

Acmg Ski Guide
Vattendroppe sa:
http://www.acmg.ca/03public/courses/skiguide.asp

Frågan är väl kanske snarare vad du vill uppnå med utbildningen? Mig veterligen ligger det till så att det i Sverige inte finns någon skyddad titel som skidguide, men du måste vara bergsguide för att få guida skidåkning. Och för att bli bergsguide via acmg är det precis samma krav som gör att bli det via vilken annan organisation som helst.
Hate to break it men det är inte helt sant. :) Som det är nu är det fritt fram att guida skidåkning i både Norge och Sverige utan någon som helst utbildning, med undantag för fall riskområden och glaciär i Sverige.

Vad gäller fall riskområde är det tex Syltraversen som kan räknas in under klättring = bergsguide. Vet inte om STF har någon speciell dispens där eller hur det fungerar. Det är som sagt terrängen som avgör om det är bergsguide eller ej, inte aktiviteten.

Det är dock en bra utbildning att ha om man söker jobb. Företagen börjar inse mer och mer att kompetent och utbildad personal är viktigt, kunderna lika så. Sen om du har en sån utbildning kan du ju även jobba i USA och Kanada, men även köra lite i alperna så länge det inte är klättring eller glaciär inblandat som jag förstår det. Tror även att SBO håller på att utveckla en liknande utbildning, eller om det Nordtind i Norge. Men som sagt, det är bra med utbildning om man ska jobba i friluftsbranchen, om alla skulle satsa mer på det kanske även lönerna skulle öka en del.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp