adobe premier 6

adobe premier 6
hejsan.... ifall du vill ha hjälp så kan du bara skriva till mig... jag redigerade ihop en 20 minuters film i vinter med slowmotion och allt.... så jag har lärt mig Adobe premier (självlärd).. men jag har 6.5 men jag tror att det inte är så stor skilnad...

//jonas

adobe premier 6
Det finns instruktionsböcker till Adobe där man stegvis lär sig hur programmet fungerar. Dessvärre är de ganska dyra.
Möjligtvis kan du hitta dem som e-bok på Dc ++.

Lycka till

adobe premier 6
När någon ändå har tagit upp en fråga om detta program så undrar jag vad det är för skillnad på 6.0 och 6.5? Är det någon som har provat båda så kan ni ju skirva.

adobe premier 6
Jag håller på att klipper ihop en wakeboard-film som jag och mina polare filmat till, använder 6.5 Är jävligt nöjd med programmet, tycker det är kul som fan! Om du undrar nåt så kan du fråga... jag kanske kan hjälpa till.

Förövrigt så har jag en fråga själv...
Det är ingen som vet hur man fadear ner filmens hastighet, från t.ex 100% ner till noll. Det verkar vara jävligt svårt att göra det, och jag har inte lyckats lista ut hur ännu..

adobe premier 6
jag kan aaaaallt om premiere.
nä men satans mycket, har väl spenderat kanske 800-1000 timmar framför det från 6.0 - 7.0/pro. Klippt både snowboard, cykel, skate och spelfilm.

Jag hatar ijuförsig nyaste 7:an då dom gjort om alldelles för mycket för att man ska känna sig hemma.
men jag skulle köra på 6.5, mest användarvänligt opch har tillräckligt mycket effekter.

Att fada en film från 100% till 0% hastighet är jäcligt störigt. har för mig att man kan tanka ett filter för det men annars kan du använda razorverktyget och klippa up delen som ska gå saktare och saktare i 20 små bitar, sedan sänka hastigheten med 5% på varje, då hackar det inte ett skit, 10% funkar också om man inte är lika fanatisk.

adobe premier 6
Ulath.
Det där med att klippa upp den delen man vill sänka ner hastigheten på i flera delar har jag tänkt på... Men saken är ju den att klippet ökar ju så jävligt i tid. Förstår du mitt problem?

adobe premier 6
Längden är jääävligt svår att göra nånting åt om du vill ha med hela grejen, när det går saktare blir det längre...

adobe premier 6
Ulath: ny aftereffects har ett slow to stop filter man kan kräma på. Eller om det var en separat plugin i aftereffects. Men en fråga om sjuan. Är det värt att uppgradera eller har dom gjort en microsoft, alltså ny förpackning som kräver mer minne men inte göra så mycket nytt igentligen???

Jag skulle däremot vilja kunna koda om skiten till div-x på ett smidigt sätt. Finns det någon plugin till premiere eller är det div-x encoders som gäller?

Tidigaer så har jag bara skickat tillbaka till band och skickat in, men nu är div-x såpass bra att man kan ha för eget bruk iaf.

adobe premier 6
Mans: Sorry, men jag har ingen aning, jag kör den 6.5 på min bärbar under säsong och det funkar. spec på den är: 866MHz P3 512MB RAM 40GB 5400rpm disk.
Men det är klart man märker skillnad mot att köra på 2x 2.4Ghz P4 med 2048RAM och 11000RPM Ultra SCSI II diskar i RAID 0 ;-)

adobe premier 6
7:an suger apa.
Dom har tagit bort A/B editing, så det bara är singletrack som gäller, samt att en massa funktioner som var så lättanvända i 6.5 har micklatstill så man behöver gå in i en miljard menyer för att få till det.
Det är verkligen inget jag skulle slänga pengarna på. eller vafan inte ens ladda ner det, jag har gått tillbaka till 6.5

adobe premier 6
Vill slå ett slag för 7.0... Det är faktist en hel del bra saker. T.ex. Capturing. Där du kan klicka och dra på tidskoden för att sänka/öka. Istället för att skriva in hela. Smart! Och sngeltrack editing är smart. Det sparar plats. Har man någorlunda erfarenhet och koll så uppskattar man hellre mer plats än enkelheten.

adobe premier 6
Har använt premiere en hel del. Tycker personligen att det suger fett det mesta...Mycket buggar och andra dåliga lösningar. Vill du investera i ett proffsigt program så är Avid DV Express dfet klart överlägsna på marknaden! Det är lillebror till all vad proffredigering heter....

adobe premier 6
egentligen vill jag bara kunna køra slowmotion, fada, lægga på text och musik smidigt, och kanske kunna dela upp bilden i tre som ett dallas-intro :) vilket program ræcker før mig? avid, pinnacle eller premier?

adobe premier 6
det där med att köra slowmotion är ganska trixigt. riktigt slowmotion spelas in med en höghastighetskamera, dvs den tar många fler frames per sekund än 24 som en vanlig videokamera tar. därfr kommer bilden att bli hackig om du kör slowmotion i tex pinnacle. i AVID däremot så finns det en specialfunktin som gör riktig snygg slowmotion som ser nästintill äkta ut.

vad gäller resten av dina krav, fada, lägga på text och musik så klarar alla program detta. de flesta videoredgieringsprogram bygger på samma idé och är ganska snarlika varandra. men den erfarenheten jag har av premiere är att det är fullt med buggar och programmet har en viss förmåga att krascha hela tiden....hoppas du hittar något program som passar dig!

adobe premier 6
danielsson: Inte provat Avid, finns det något 30 dagars test eller något att ladda ner? Vad ligger prislappen på ungefär?

Jag är själv inte dödsförälskad i premiere som jag tycker hänger och krashar lite för mycket när man ska arbeta med stora klipp, annars tycker jag den är nog så lättarbetad.

adobe premier 6
ja har använt det en del. men jag har problem.. är det någon som vet hur man gör för att få slowmotion och snabbspolningen att inte hacka så förbanat mycket???

skicka gärna ett FR-mail till mig!

Mvh Piffen

adobe premier 6
Jag tycker ni ska ta och prova sonicfoundrys Vegas 4.0
Det är överj***igt bra, det går att göra ALLT och det är otroligt kraftfullt, snabbt, smart, fullt med effekter och övergångar mm som går att ställa in precis som man vill.
Det går rätt fort att lära sig men ändå finns det hur mycket som helst man kan göra.

Företag som använder Sonic Foundrys produkter är bl a:
Disney, Universal studios, Warner Bros, 22th century fox, mm och bara det säger en hel del.

För ni som är ute efter enkel slowmotion så är det bara att välja "insert velocity envelope" och sedan är det bara att dra en linje ner/upp för att göra slowmotion/snabbspolning.
Drar man den så att den lutar så går det från tex snabbspolning till slowmotion, inget krångel med att hålla på och dela upp klippet alltså.

Demo (40 mb) finns att ladda hem på:
http://mediasoftware.sonypictures.com/

När ni sedan ska starta programmet första gången kommer ni att kunna välja på att köra demot eller att registrera.
På bl a kazaa kan man om man vill ladda hem en "cd key" för Vegas 4.0 och sedan välja registrera och skriva in koden från cd keyn så blir demot fullversion (tar fortfarande bara 40 mb) men det är som sagt frivilligt ;)

adobe premier 6
alltså APP7s upplägg med enbart singletrack editing är inte alls bra. just för extremsprot med mycket transitions och dyl är ST värdelöst, just för att Premiera använder ett helt sinnessjuktsätt för t.ex fadningar. Lägger du på en crossdissolve på ett klipp där du tagit bort lite på slutet till ett där du tagit bort lite i början använder Premiere den borttagna tiden till "extra" fadningstid, vilket oftast innebär att klippen blir lite längre samt att det man klippt bort kanske syns ändå. 6.5 är bäst för snowboard och dyl iaf. Singletrack fungerar bättre på spelfilm(vilket jag håller på med nu och 7:an är faktiskt ganska användbar) och de hade iaf kunnat gjort så man kan vällja mellan single och a/b editing eftersom a/b är mycket snabbare och smidigare system när du har en massa transitions.

adobe premier 6
harupptäckt att slowmotion i Premiere 7 är relativt underbart då programmet fadar mellan framesen vilket ger en härligt smooth upplevelse.

adobe premier 6
Åå fan. Det måste jag testa... Kanske en vinnare i att göra "exreme" filmer då?

adobe premier 6
För en ca 3 år sedan hörde jag att Avid DV Express kostade runt 100 000 kr. (vet ej om det var fleranvändar-licens eller ej, var på en utbildningsplats för digital videoredigering) Kanske därför den inte är så vanlig hos "hemanvändare" ;-)

>Putte the skibum
Funkar det bra att köra på bärbart och 5400rpm alltså? Hackar det inte? Vilket OS kör du under? Nu blev jag nyfiken...

För att få bort lite "hack" vid slowmotion, kan man prova med "flicker removal" i Premiere, det kan bli bättre då... (Programmet växlar då inte mellan de olika "halvorna" av bilden, som det gör i vanliga fall...)

adobe premier 6
Såg att Avid DV Express inte alls var så dyr längre!!! Runt 7600:- (inkl. m) får man löst det för på www.dustin.se t.ex. Nu börjar det bli intressant, jaaa...

adobe premier 6
varför använda premiere som är så överdrivet krångligt istället för ett lätt
och smidigt program som gör som du vill. Final Cut Pro till exempel för
Mac. är väldigt mycke enklare och macintosh är ju kända för att vara bra
på videoredigering så.

adobe premier 6
Håller med om att Mac är långt överlägset. Men sen har ju 95% av alla hemanvändare PC så... Jag använder bara Mac vid seriösare saker. Då är det studiefrämjandets maskin. Skulle aldrig lägga dom pengarna på en dator jag bara använder vid redigering...

adobe premier 6
hmm, har ett probem ..
Alltid när jag har exporterat en film snutt så blir dóm så j*vla stora. 2 min / 350 mb ... !
Kan man komprimera om filmen så att den blir mindre på något sett??

adobe premier 6
Exportera inte filmen i dv avi. Det är (jämfört med råmaterialet på bandet) okomprimerat. Testa att ladda ner adobe mpeg encoder. Där kan du exportera i V-CD, SV-CD och DVD. Helt underbar encoder.

adobe premier 6
Hej!

Har haft otroligt stora problem med Pro i skolan. Det slutade med att vi gått tillbaka till 6.5. Pro är alldeles för instabilt. Hänger sig stup i kvarten.
Köper jag egna redigeringsgrejer blir det mac för hela slanten

Säg nej till Pro!

adobe premier 6
Adobe mpeg encoder hittas enklast på DC. Det är rätt så svårt att hitta. Hittar du det inte så kan du maila mig så kan jag lägga det på en server...

Jag har hört att pro ska vara stabilare... Mysko. Men visst. Vem sitter på premiere när vi snackar seriös videoredigering. Om man nu måste sitta på pc så är det avid som gäller. Annars håller jag med dig om att mac är oslagbart... Me nvem vill ha mac som hemdator? Inte jag iaf. Iofs så finns ju virtual pc... Möjligt att det blir en mac senare i livet..

Tillbaka
Topp