airbag (abs) - på flyget?

nilshusse

Medlem
ska till att damma av utrustningen för att på lördag (!) flyga till alpland,
kom att tänka på hur checkar man in abs flaskan?

Har bestämt för mig att det är en kolsyrepatron som den är \"laddad\" med.
borde väl inte vara några problem i kabinen men det lär väl gå sådär att checka-in den i handbagaget.. tack för den, Bin Laden.

så frågan är om man kan lyckas få flygplatsen avstängd och väskan beskjuten av bepansrad polis om man slänger med den i stora väskan?

hjälp! är det någon som vet fakta? för nu när det äntligen finns snö så vill man gärna ta med krockskydden.

tor att de ska gå bra om du checkar in bagaget o inte har de som handbagage..

men va vet jag, jag har ju inte kapat några plan på ett tag nu.

hejs..

Jag köpte en abs-rygga förra året nere i Schweiz. Nör jag skulle flyga hem checkade jag in den. När vi var på väg till gaten ropade de upp mitt namn i högtalarna " Mr Karl Svenningsson, please come to gate X" haha. När jag kom dit kom de fram med en röntgenbild på ryggan med en röd ring runt kolsyrepatronen. :) De hämtade in ryggan och så fick jag visa/förklara vad den var till för och vad den innehöll. Haha, ska bli skoj o se hur det blir nästa flygresa till alperna. Se till att inte landa/mellanlanda i Tyskland! Där brukar de vara strikta. :)
Åker ner nästa vecka till engelberg med bil. Så jag slipper väl detta problem denna gången! Hoppas på lite mer snö bara!

Men lycka till och ha det fint där nere!

ABS är luftballonger du har på en ryggsäck som du utlöser om du har en lavin i arslet. Ballongerna gör så att du flyter upp mot ytan av lavinen.

förlåt om jag kommer lite ur ämnet men vad kostar en såndär ABS rygga?

lycka till med resan ;)

mvh//
wolwerin

wolwerin sa:
förlåt om jag kommer lite ur ämnet men vad kostar en såndär ABS rygga?

lycka till med resan ;)

mvh//
wolwerin
kolla på www.sport-conrad.com tro att dom ligger på ca 3000:-

Hur fyller man på patronerna när dom är använda? Eller köper man bara nya och isf hur mycket kostar dom?

Koldioxid pattroner är klassade som farligt gods enligt IATAs regelverk.
UN1013 class 2.2 Non-flammable gas, packing instruction 200

Jag rekomenderar att du köper nya pattroner på plats istället för att chansa.
Dom är väll inte allt för dyra och svåra att få tag på?

IATA= International Air Transport Asociation

Men kolla vad man lär sig! Värsta coolt att ha en sån rygga ju... Men hur "flyter man upp till ytan" i en lavin? Låter inte helt enkelt måste jag säga...

en abs-rygga kostade i alperna i vintras 699 euro.

luftballongen, som lägger sig efter ett tag, gör så att man har luft runt om sig och minskar risken för att kvävas -pressas.

inte fan är det till för att "flyta" upp genom hårt packad snö.
rätta mig gärna!

QSCAR sa:

luftballongen, som lägger sig efter ett tag, gör så att man har luft runt om sig och minskar risken för att kvävas -pressas.

rätta mig gärna!
Tänkte väl det...

QSCAR sa:

rätta mig gärna!
Den är faan inte till för att "luftballongen, som lägger sig efter ett tag, gör så att man har luft runt om sig och minskar risken för att kvävas -pressas."

Sökfunktionen är klart underskattad här på FR. Gör en sökning på forumet och läs om ABS:ens funktion.

Om ni inte orkar läsa trådarna så kan ni alltid googla "avalanche balloon system" och lära er direkt från tillverkaren.

Som jag kommer njuta när jag glider förbi den nästintill terrorist-stämplade ägaren till en ABS-rygga vid säkerhetskontrollen med min Avalungrygga på ryggen... Inget trassel, bara 32 liter smidigt handbagage!

Halvt rätt CB, han/hon skulle kunna borsta av snön efter att lavinen stannat, men det skall mycket till för att jag skulle åka samtidigt med någon om det är lavinrisk... Så det skulle bara vara en av som drogs med i lavinen... Jag förlitar mig alltså inte på utrustningen, jag har det bara som extra skydd "ifall att". Bästa lavinutrustningen sitter mellan öronen, och den är enkel att checka in på Arlanda!

Ja GUSSI, freeride är en terroristmisstänktsajt där Al Quaida möter Captain Powder. Som medlem här är du nu registerad av SÄPO och kommer att få problem med alla dina framtida anställningar.

Carled, ska vi skita i att sätta igång den klassiska "kasta en snöboll på mig så skickar jag en lavin på dig", den här gången? Det blir samma tråkiga diskussion varje gång.

Carled: Du har fel nu igen ;) ABS är bättre än Avalugn fortfarande så ;) Och du vet aldrig när det går en lavin som sagt...

//H

QSCAR: Nej självklart att man inte flyter upp när lavinen lagt sig och snön är packad runt en. Men under lavinens gång så hamnar man närmare mot ytan än vad man hade gjort utan ryggan. Jag minns det från en recension ur en tidning, och jag googlade en extra gång för att vara säker.

"The balloon either keeps the person on top of the snow or at least shallowly buried under the balloon which stays on the surface." - http://www.avalanche-center.org/Education/glossary/avalanche-balloon.php

Centralbyråkraten ... seriöst nu ... koncentrera dig (1.2.3 ...10)! Är du fortfarande med?

Vi diskuterade det här med ABS-rygga häromåret och jag har uppfattat den som ett seriöst verktyg/skydd. Hur ser du på den (ryggan) idag?

/MM

Sorry MM, jag var tvungen att logga ut i 5 minuter och gå hem från lavincentret.

ABS-ryggsäcken är defintivt det bästa sättet att överleva en lavin. Överlevnadsstatistiken slår även transceiver med hästlängder.

ABS-ryggsäcken fungerar så att stora föremål hamnar högt upp i lavinkäglan och mindre längre ner. Genom att blåsa upp 150 liter extra så ökar man sina chanser att "sorteras" till de övre delarna av käglan eller att "flyta upp" under lavinen rörelse.

Dock måste man åka med lavinen för att "sorteringsfunktionen" ska funka. Om man får lavinen över sig blir man begravd.

Tyvärr har ABS:en ingen egen sökfunktion så den måste fortfarande kompletteras med spade, sond och transceiver om ballongerna skulle fallera eller om man får lavinen över sig och blir begravd.

Summa summarun: ABS ryggsäcken är det bästa man kan investera i för sin egen lavinsäkerhet för tillfället!

Edit - Självklart är kunskap hur man undviker att hamna i lavinen långt bättre än alla säkerhetgizmos men diskussionen gäller ju utrustning.

Senast ändrad:
miQlo sa:
QSCAR: Nej självklart att man inte flyter upp när lavinen lagt sig och snön är packad runt en. Men under lavinens gång så hamnar man närmare mot ytan än vad man hade gjort utan ryggan. Jag minns det från en recension ur en tidning, och jag googlade en extra gång för att vara säker.

"The balloon either keeps the person on top of the snow or at least shallowly buried under the balloon which stays on the surface." - http://www.avalanche-center.org/Education/glossary/avalanche-balloon.php
En liten fråga bara, hur recenserar man en ABS-rygga ;) Dom riktiga eldsjälarna på tidningen spränger nog en lavin och slänger sig ut i den. Eller?

hellbergarn sa:
miQlo sa:

En liten fråga bara, hur recenserar man en ABS-rygga ;) Dom riktiga eldsjälarna på tidningen spränger nog en lavin och slänger sig ut i den. Eller?
ja, såg en film om det på tv.
dom var över 1000 stycken som hjälpte till med att testa den.

dom sprängde en lavin så var det nått pucko som åkte med den fullproppad med absryggor och lavinsändare osv.

sen spårade dom upp honom med lavinsändarna och grävde upp honom.
han var bara några decimeter under snön så ge gick fort

Deespin sa:
hellbergarn sa:
miQlo sa:

ja, såg en film om det på tv.
dom var över 1000 stycken som hjälpte till med att testa den.

dom sprängde en lavin så var det nått pucko som åkte med den fullproppad med absryggor och lavinsändare osv.

sen spårade dom upp honom med lavinsändarna och grävde upp honom.
han var bara några decimeter under snön så ge gick fort
Är du seriös? Vilket program var det du såg? Kanske finns på youtube,

hemma från en resa som var grym, lånade en abs där nere istället, (som fortfarande är o-utlöst).
svar till er som undrar:
ja, den gör dig större, funkar på samma sätt som om du fyller en hink med grus och skakar den lite, så kommer dom stora stenarna upp och dom små är under.

plus att om du iallafall fastnar under så blir "ballongerna" små efter jag tror det ska vara ca 30sekunder eller något, och då har du hux flux fått 150liter plats att lagra kvävet på m.m.

jag vet om tester med modiga personer som har provat att åka in i laviner (som blir sprängda).
har även sett filmer med dockor..

kommer nu att sälja min rygga här på freeride, ska bara packa upp kameran..

mvh/broman

För att svara på huvudfrågan hittade jag det här på ABS-hemsidan:
Can the ABS be taken into the airplane?"The backpack itself does not pose a problem. Problems arise with the gas cartridges. Every pressurised container is regarded as dangerous goods by the IATA and has to be declared as such. This means the airline company has to be informed a few days before departure in order to be checked in as carry on luggage or checked in luggage."

Nån som vet hur det är om man "glömmer" meddela och anmäler detta när man checkar in?

För övrigt får folk gärna tips om hur man kan få tag på ABS billigare än på abssystem.com 629€ är rätt saftigt för en "escape 30" - vad har folk betalat för dem i utlandet egentligen? Samma stålar eller?

KalleBalle89 sa:
Jag köpte en abs-rygga förra året nere i Schweiz. Nör jag skulle flyga hem checkade jag in den. När vi var på väg till gaten ropade de upp mitt namn i högtalarna " Mr Karl Svenningsson, please come to gate X" haha. När jag kom dit kom de fram med en röntgenbild på ryggan med en röd ring runt kolsyrepatronen. :) De hämtade in ryggan och så fick jag visa/förklara vad den var till för och vad den innehöll. Haha, ska bli skoj o se hur det blir nästa flygresa till alperna. Se till att inte landa/mellanlanda i Tyskland! Där brukar de vara strikta. :)
Åker ner nästa vecka till engelberg med bil. Så jag slipper väl detta problem denna gången! Hoppas på lite mer snö bara!

Men lycka till och ha det fint där nere!
I frankrike tror dom att rangerblixten, som ser ut som ett bilbatteri, är något man dödar fransmän och svenskar på surfresa med, så den vara bara att checka in! Då pajjade dom kameraväskan dne låg i med för 2500kr, och ersatte med 1000, hurrayy!!!

Hornta sa:
Någon som nyligen flugit med en ABS-rygga och vet om det är några problem att checka in den?
Jag flög hem från Zürich igår (efter en vecka i Andermatt) med min ABS. Inga problem vare sig på vägen ner eller hem. Jag hade två patroner liggande i mitt incheckade bagage och hade inte anmält förekomsten innan (vilket man strikt talat borde göra för att vara på den säkra sidan).

Jag har av andra hört att slangsystemen kan väcka uppmärksamhet om man har säcken som handbagage, men det var inga problem för mig.

Troligen beror det på hur nitisk personalen som kontrollerar bagaget är.

Kanske detta kan forklara hur ABS ryggan funkar, det finns fler film snuttar i amnet pa youtube.
Att den inte kan tas med som handbagage pa flyget med gas behallaren i maste vall dom flesta anse som sjalv klart under nu gallande security regler.
Har checkat in min utan problem till Zurich men inte flygit den ut fran Swiss vilket kanske kan vara ett problem da detta land ar befolkat av ordnings fanatiker.

Lyfter upp denna tråd igen.

Flyger folk med sina ABS-patroner i incheckat bagage utan att anmäla det? Funkar det?

Ja det har fungerat de gånger jag gjort det iaf, fick tipset att vira dokumentet som visar att patronen är godkänd runt patronen mha gummiband, så ifall de går igenom ditt bagage så ser de direkt vad det är för ngt.

För att följa trenden och kapa en tråd... Hur funkar det med snow pulse? Får man flyga med luftpatronen uppumpad, eller måste man visa att den är tom på luft och sedan pumpa upp den när man kommer fram till pudret?

evil sa:
För att följa trenden och kapa en tråd... Hur funkar det med snow pulse? Får man flyga med luftpatronen uppumpad, eller måste man visa att den är tom på luft och sedan pumpa upp den när man kommer fram till pudret?
Jag har för mig att man måste tömma den på luft och fylla på igen när man kommer fram.
Tryckbehållaren får i.a.f. inte vara i kabinen. Om man kan checka in snowpulsen i resväskan vet jag ej...

Tillbaka
Topp