Åka där det är bäst?

Davvalito

Ny medlem
Åka där det är bäst?
Hallå,
Jag vill minnas att jag såg någon tråd för länge sedan där det beskrevs researrangemang där man inte bokar en specifik ort/hotell, utan snarare bara NÄR man vill åka. Sedan styr researrangören upp boende där snön/åkningen är som bäst - dvs man vet inte exakt vart man hamnar förrän kanske ett par dagar innan man drar. Har även för mig att guide ingick hela tiden?

Har någon koll på detta, eller kanske t.o.m. har åkt på en sån resa och har erfarenheter? Vore toppen att få lite mer info!

Åka där det är bäst?
Grymt!!!

Bara det faktumet att grupperna är på 4-6 personer istället för UCPA´s jätte grupper på runt 10 personer gör det värt dom extra pengarna. Sen att ort väljs efter snö är ju en grym bonus.

Kanske ett alternativ för nästa säsong som förmodligen blir massa lösa skidveckor.

Tex

Åka där det är bäst?
Jag kan starkt rekommedera Andreas som guide. Har åkt med honom i La Grave och han har grymt bra öga för var de bästa åken finns. Eftersom han åker både bräda och skidor kan han hitta bästa åken för bägge kategorier.

Åka där det är bäst?
Verkar dock tyvärr som att grupperna är uppdelade i skidåkare / brädåkare, jag åker bräda och polarn kör lagg... Då funkar det inte..

Åka där det är bäst?
Kolla med Activeski ( www.activeski.se ) om inte annat och boka guide via dem och stick till Engelberg eller Andermatt som just nu har bra med snö. Jag har bokat guide via dem tidigare och då åker vi blandade grupper. Fler i gruppen, javisst, men då kan du åka med polaren, eller som jag, med frugan som numera lämnat brädåkningen och åker lagg på heltid.

När vi åkte med Andreas åkte vi bägge bräda.

Det är däremot så att (som du säkert vet) det krävs en hel del av brädåkarna för att hänga med skidåkarna. En enkel liten travers på skidor kan vara en stånkande och frustande (talar av egen erfarenhet av dålig kondis) 20 minuters promenad i djupsnö på snöskor för en brädåkare...

Hoppas du kommer iväg på en kul tripp och glöm inte att packa snorkeln!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp