Åka dit där snön finns...

Thol

Medlem
Då var det dags igen för årets skidresa och eftersom det endast gäller en vecka (man vill ju ha så snösäkert man kan) så har jag funderat lite. Jag vet att jag har läst om folk som åker ner till Alperna med flyg eller bil utan att ha bestämt vart man ska och sen följer snöfallet.

Någon som har erfarenhet av detta? Finns det boende som man kan fixa på plats? Kan man hyra bil enkelt? Vilket land osv?

Tackar så mycket för alla tips.

När har du tänkt åka? Jul, nyår och sportloven (inte bara de svenska, kolla när de är i landet du åker till också) brukar det vara svårare att lösa boende på kort varsel pga fullbelagt i byarna. Lite beroende på när påsken är kan det vara klurigt då också.

Heddious sa:
När har du tänkt åka? Jul, nyår och sportloven (inte bara de svenska, kolla när de är i landet du åker till också) brukar det vara svårare att lösa boende på kort varsel pga fullbelagt i byarna. Lite beroende på när påsken är kan det vara klurigt då också.
Ursäktar om jag var lite oklar men jag hade nog tänkt att åka i mars någon gång.

Som Heddenius skriver. Under högsäsong är det ibland fullbokat, men en bit utanför centrum finns det oftast boende att hitta. Lägenheter hyrs oftast ut veckovis så det kan vara marigt att spräcka en vecka. Småpang helst med egen parkering är att föredra
Men med en bil blir man ju flexibel. Att ta i beaktande. Dom större skidorterna särskilt i Frankrike har parkeringsproblem och parkering kan kosta rejäla belopp.
Beträffande bilhyra. Dyrast Schweiz sen kommer Österrike och Frankrike billigast Italien. Jag hyr alltid på flygplatsen för enkelhetens skull.
Ett tips, om du landar i Geneve och skall till Frankrike kan man hyra på Franska sidan, det är betydligt billigare, men då är inte bilen skattad för Schweiz och om man vill köra motorväg ut ur Schweiz som är den normala vägen mot Frankrike måste man köpa en Vignett, det skattemärke som är motorvägsavgift om man inte hittar och kan krångla sej ut på route national. Det kostar skjortan i böter om man blir haffad utan skattemärket.
Om du landar sent på en mindre flygplats Tex Grenoble, är det viktigt att kolla att biluthyraren har servis på vid din landningstid och vad händer vid en ev försening.
Välj ett område med mindre skidorter gör en roadtripp och du får en större upplevelse.
Lycka till

Senast ändrad:
Heddious sa:
Jag håller inte med. Thol tänker inte bo på anläggningen. Det är anläggningar som är uppbokade. Jag borde en bit väster ifrån Insbruk och det gick att boka. Framför allt var ägarna glada för att dem inte har så mycket besökarna på vinter. Jag stannade där fom02.01.2014tom06.01.2014

Tillbaka
Topp