Åka i sthlm?

Superpark

Aktiv medlem
Åka i sthlm?
Finns det någonstans i sthlm man kan åka nu? (någon backe med lift som är öppen?) är ju för fan hur mkt snö som helst!

Åka i sthlm?
Visst, det är mycket snö men det finns ju inget hårt lager underst. =(
Dessutom har det ju blåst hejdlöst, så även om de lägger snö så bygger det knappt på nånting, det bara blåser bort... Jag åkte tre "åk" om man kan kalla 10 svängar för ett åk idag på förmiddagen i södra sthlm och det var INTE snällt mot skidorna. Det gick igenom varenda sväng...

Skulle ju inte hålla andan medan jag väntar på att nån lift ska öppna. Det tar nog ett gäng dagar till tyvärr.

Åka i sthlm?
Har precis varit ute och kört 20-30 cm puder, i FREDHÄLL på kungshomen!

Inte så jättestabil botten men grymt satan. Körde 4 olika åk med varierad kvalitet. Längsta åket tog ca 15 sekunder. I de brantare åken fick man faktiskt till och med en och annan riktig sväng. Så härmed utlyser jag kungsholmen och Fredhäll till Stockhoms pudermecka! Någon som har nått bättre att komma med?

Allt utanför tullarna räknas inte.

Jeffa

Åka i sthlm?
Lidingö ligger tyvärr utanför tullarna, och halvägs ut i skärgården vilket bidrar till snömängden... MEN om det inte hade varit för att strålkastarna och kanonerna hade varit i full gång (pistwaffe i närheten med andra ord) hade jag troligtvis fortfarande knatat och surfat pow tills jag stupat av utmattning. Provåkte lite i trädgården och det var inte en chans till att gå igenom till gräset... Iofs blir det fusk med 12cm breda skidor, men i denna sporten är fusk tillåtet!

Åka i sthlm?
Vet faktiskt inte hur det ligger till med hammarbybacken men jag skulle tippa på att flottsbro kan öppna till helgen, snöläggningen pågår för fullt och än sålänge ser det lovande ut. Enligt smhi:s prognoser kommer det bli plusgrader i slutet av veckan men man får se hur det utvecklas, ingenting som är garanterat. Ekholmsnäs har en hel del snö också som Calle nämnde.

Senast ändrad:
Åka i sthlm?
Kaxigt att köra med fetlaggen Carled! Själv fegade jag med gamla sönderrailade jibbskidor. Var också förvånad över hur lite genomslag jag fick. Det sprutade en hel del gnistor på sina ställen och en sten ledde till en hyfsad framåtvolt men annars hyfsat före.

Varm choklad med vispgrädde och lite afterski i köket med övriga deltagare avrundade kvällen på ett bra sätt. Tänkte köra igen typ onsdag eller torsdag om snön ligger kvar. Om någon är sugen på lite "innanförtullarnaoffpist" i veckan så droppa ett FR mail så styr undertecknad upp med Afterski!

Tog lite bilder som jag tänkte lägga upp under morgondagen. Vore kul att se fler bilder på folk som kört puder i "Stockholms årliga snökaos"

Varför blir det alltid snökaos när första snön kommer? Lär sig aldrig 08-orna att det faktiskt blir vinter varje år hur man än vrider och vänder på det?

Jeffa

Åka i sthlm?
jeffa sa:
Kaxigt att köra med fetlaggen Carled! Själv fegade jag med gamla sönderrailade jibbskidor. Var också förvånad över hur lite genomslag jag fick. Det sprutade en hel del gnistor på sina ställen och en sten ledde till en hyfsad framåtvolt men annars hyfsat före.

Varm choklad med vispgrädde och lite afterski i köket med övriga deltagare avrundade kvällen på ett bra sätt. Tänkte köra igen typ onsdag eller torsdag om snön ligger kvar. Om någon är sugen på lite "innanförtullarnaoffpist" i veckan så droppa ett FR mail så styr undertecknad upp med Afterski!

Tog lite bilder som jag tänkte lägga upp under morgondagen. Vore kul att se fler bilder på folk som kört puder i "Stockholms årliga snökaos"

Varför blir det alltid snökaos när första snön kommer? Lär sig aldrig 08-orna att det faktiskt blir vinter varje år hur man än vrider och vänder på det?

Jeffa
Haha det börjar bli lite av en tradition i okt/nov ;-)

Åka i sthlm?
Utanför sthlm, vid Vallentuna så är det ungefär 3 dm snö nu, åkte igår lite skidor i pudret.
Dock inga långa längder men det var ändå grymt skönt och imorgon blir det handrail
Nu vill man verkligen att skidorterna ska öppna här i Stockholm, Känns ju som att varenda en sprutar med snökanonerna?

Åka i sthlm?
åkte ett par åk i skogen bakom mitt hus, sjukt kul att stå på snö igen! såg på nyheterna att norrtälje hade fått skit mycke snö.

funderar på en liten bilresa till roslagen imorron ;)

Åka i sthlm?
All snö kommer ju smälta bort till slutet av veckan... Hade jag haft en skidbacke hade jag faktiskt väntat med snöläggningen. Det är ju faktiskt inte tjäle i marken än, och det är väldigt viktigt för att få behålla snön. Jag tycker att det borde vara bättre att vänta på barmarken som kommer, och sedan vid nästa (och troligtvis långvariga) minusperiod spruta snö, just för att det förhoppningsvis blivit lite tjäle...

Jeffa, om man garanterat vet att man flyter är det ju ingen risk för genomslag, eller hur? Vågade till och med åka på trottoar med 40cm... Inga problem!

Senast ändrad:
Åka i sthlm?
ekan på lidingö har sedan i söndags sprutat backen med 5 kanoner. 35cm natursnö idag och -9 grader onsdag natt.

+6 tors, fre.......................................................

Åka i sthlm?
de tre Stockholmsbackarna Flottan, Hammarn och Väsjö har ju alla tre börjat sätta igång kanonerna, i väsjöbacken började de spruta redan i fredags tror jag, och dom sprutar i princip hela tiden, trots att det är nollgradigt. så om man har tur så öppnar backarna redan in på nästa vecka, 8 minusgrader imorgon bitti, 4 minus inatt (i sthlm området).
sen att det skulle bli lite plus i slutet av veckan tror jag inte gör så mycket, det kommer ju inte smälta bort precis, mer minus väntas nästa vecka enligt tv4 vädret.

Åka i sthlm?
Carled sa:
All snö kommer ju smälta bort till slutet av veckan... Hade jag haft en skidbacke hade jag faktiskt väntat med snöläggningen. Det är ju faktiskt inte tjäle i marken än, och det är väldigt viktigt för att få behålla snön. Jag tycker att det borde vara bättre att vänta på barmarken som kommer, och sedan vid nästa (och troligtvis långvariga) minusperiod spruta snö, just för att det förhoppningsvis blivit lite tjäle...

Jeffa, om man garanterat vet att man flyter är det ju ingen risk för genomslag, eller hur? Vågade till och med åka på trottoar med 40cm... Inga problem!
Va inte så jävla negativ. Ingen av oss vet hur länge snön kommer ligga.

Åka i sthlm?
försökte mig på högdalstoppen igår, men jag underskattade växtligheten grovt. det var mer fastna i gräs än sköna telissvängar. ska försöka leta reda på nån mindre backe med kortare gräs idag hade jag tänkt.

Åka i sthlm?
det borde väl gå att åka i vitabergsparken för övrigt? tänkte ungefär rakt söderut från kyrkan. om dom inte har plogat och sandat cykelvägen för flitigt.

Åka i sthlm?
OstMats sa:
det borde väl gå att åka i vitabergsparken för övrigt? tänkte ungefär rakt söderut från kyrkan. om dom inte har plogat och sandat cykelvägen för flitigt.
Körde där igår. Vi byggde små hopp som vi hoppade över vägarna med.
Sen byggde vi feta kicken i bläckan. Tror den ligger kvar ett tag, sämst inrun dock.

Åka i sthlm?
Skulle tippa på att Väsjö öppnar först då det ligger i en bra zon. Förra säsongen var de ensamma om att öppna också så de har väl sina knep för att lyckas även den kommande säsongen.

Senast ändrad:
Åka i sthlm?
"dom behöver typ 10 dygn med kyla"

Jag vet men jag tror fortfarande att dom kommer öppna först, ren gissning men jag chansar på det.

Senast ändrad:
Åka i sthlm?
Kommer dröja ett bra tag till innan sthlmsbackarna öppnar tror jag iallafall. Kylan som har varit är över imorgon och då väntas plusgrader några dar framåt, längre än så tom. tror jag. Skulle gissa på att backarna öppnar runt jul, typ mellandagarna.

Åka i sthlm?
CustomX sa:
Vi kanske ska starta en gissningstävling om vilken backe som öppnar först??
Ja varför inte, det är omöjligt att säga var det går att åka och vilken backe som öppnar först eftersom vädret sviktar hela tiden. Nu till helgen kommer det bli plusgrader och det kanske dröjer ett tag innan det blir minusgrader, vem vet, man kan ju alltid gissa. ;)

Senast ändrad:
Åka i sthlm?
jag tror begreppet "galet mkt snö" har fått en ny innebörd:P hos min brorsa i alaska har det varit över 6dm puder i 1,5 månad:P:P

Tillbaka
Topp