Åka Skidor - Bella Coola

Rasmus

Aktiv medlem
Åka Skidor - Bella Coola
Här får man vänta 10 dar extra för att Posten tappat bort ens tidning och så får man läsa en re-run. Artikeln är en direktöversättning av `The Bella Coola Social Club` i Powder #4 2002. Tom med flera av bilderna är samma.

Åka Skidor mäste verkligen ha blivit lurade. DOM (enligt ledaren och presentationerna i tidningen) skickar Leslie Anthony Och Scott Markewitz till Bella Coola och vad händer? Jo, Powder publicerar artikeln ett halvår innan ÅS publicerar den. Ehhhh? Skulle nog tro att det var Powder som beställde och betalade resan från början.

Om man skall vara lite petig så borde det nog stå Åkare: Rex Wehrman och Plats: Bella Coola, Kanada om omslagsbilden också.

Appropå re-runs så ser jag fram emot Pernilla Wiberg reportaget och årets återanvändning av de svart-vita bilderna från barmarksträning som har varit med varje år sen 1999 (#6 99, #4 00, #7 01 och har vi tur #5 02 så har vi en stege i numren också :) ).

/R

Åka Skidor - Bella Coola
Kan spinna vidare på detta ämne, med att påpeka att "alporter-topp 50 listan" knappast bygger på nya iaktagelser. Texten till Val Cenis, återfinns till varje bokstav i ÅS från 98. Jag tycker inte Åka Skidor känns seriös, längre. Re-runs i all ära, det kan man väl stå ut med, men jag tycker att de tappat tråden. Det är nog iofs svårt att tillfredsställa både tonåringarna och de lite mer rutinerade.

Åka Skidor - Bella Coola
Kitzbuhel texten pratar om Rock Steady Eddie. Han har inte spelat på Londoner på 2 år eftersom hans lever har gett upp efter lite väl hårt leverne.
Det intressanta där är att Kitzbuhel lovordades i ÅS #4 2000 i artikeln `Alpernas 70 Bästa` men sågades nu. Jag antar att redaktionen inte pratar med varandra eller nåt. Både Mattias Fredriksson och Patrik Leje som skrev den artikeln är ju kvar...

/R

Åka Skidor - Bella Coola
Jo det finns väl risk för att man efter många år som trogen prenis får lov att skita i att betala nästa gång... Det mesta verkar vara sisådär, och helt ärligt, men off-piste-skidtestet... Var det sex eller sju par? Och varför testa stormridern istället för Asteroiden och var var alla andra feta skidor???

Tidningen är ju knappt korrläst längre, fullt med stavfel och konstiga formuleringar... Näe, man kanske skulle titta på brant istället? Nån som vet var man kan köpa lösnummer...?

Åka Skidor - Bella Coola
Några fler favoriter i repris att se fram emot: den årliga Sverige-"specialen", den årliga Åre-hyllningen. Sveriges "bästa" (och enda) skidtest av skidor för fis-carving i Rödkullen av och med "duktiga åkare som åker lugnt och försiktigt" (citat från ÅS 5-01) samt förstås den årliga klädlektionen om vikten att klä sig enligt lager-på-lager principen med samma text som återanvänts sedan mitten på 90-talet.

Intressant också att ha ett test av fetingar och att sedan egenskaper i pist ses som likvärdiga ur bedömningspunkt som i off-pist. Seriöst och genomtänkt...

Nope, vill man läsa en blaska som handlar om skidåkning istället för skidsemester så blada ner till Press-Stop och köp en Powder, har i och för sig blivit lite sämre på senare år men är ändå galaxer och ljusår före ÅS. Om ni är nere i Frankrike kolla in Skieur, riktigt bra blad.

ÅS var en gång i tiden en rätt bra tidning med lite mer vågade reportage, t.ex. var de första tidning att sprida ordet om båda La Grave och Alagna men nu för tiden är det bara ett enda mörker. Tyvärr har väl ÅS-redaktionen stirrat sig blind på försäljningssiffror istället för att rannsaka sin egen kvalitet. Det kanske inte är så svårt att vara "Sveriges ledande skidtidning" om man är den enda skidtidningen i landet. Dags att byta namn till Åka på Skidsemester kanske?

Åka Skidor - Bella Coola
Nu blir nog många yngre friåkarwannabees sura på mig, men sedan freeride blev ett begrepp i svensk folkmun, för sisådär 2-3 år sedan har alla aktörer och profitörer, med något vinstintresse, försökt underblåsa myten om friåkare, som några coola förebilder. Man har skapat personmyter och idoler och för att komma ett steg närmare dessa pubertetshjältar, kan man antingen försöka skaffa så många prylar som möjligt, som man sett på bilder eller i filmer, eller man kan börja lägga sig till med en attityd som man (felaktigt) tror går hem i dessa sammanhang. Eller man kan göra både och.
Detta trots att de flesta stora friåkare är ödmjuka naturmänniskor, som ofta trotsat naturelementen, uppförsbackar och därmed skapat en förståelse för den miljö man befinner sig i.
Nu vet även jag att det faktiskt är fullt möjligt att skapa sig ett namn, genom att synas och höras så mycket som möjligt, på afterski och barer.
Därmed verkar många fokusera mer på att skapa sig ett rykte, än att faktiskt göra det som det handlar om –vara ute och åka skidor!
Har jag inte helt fel, så har även ”Åka Skidor” fastnat i samma karusell, där man hellre skriver häftiga namn på stilar och tricks och hur stora brösten är på personalen på dippan, än ger sig ut och åker just skidor.
Håller fullständigt med tidigare skribent om att deras tester på skidor och jackor och gudvetvad är undermåliga. Deras tester på barer nattklubbar och partystatus, verkar mer trovärdiga däremot.
Om de ansvariga, skulle råka läsa detta, så hoppas jag att de tar detta för konstruktiv kritik och inte bara gnäll. Min grundtro till tidningen finns kvar, dock i avtagande…

Åka Skidor - Bella Coola
Jag fick faktiskt ett svar från Patrik Leje angående Bella Coola.

Jag vet inte riktigt om det är god sed att publicera samma artikel på två ställen utan referens. Jag tycker fortfarande att det i ÅS borde ha stått att artikeln redan finns publicerad i Powder.

/R

----------------------------------------------------------------------
Mitt email tiil ÅS:

> Tja!
>
> Här får man vänta 10 dar extra för att Posten tappat bort ens tidning och så
> får man läsa en re-run. Artikeln om Bella Coola är ju en direktöversättning
> av `The Bella Coola Social Club` i Powder #4 2002, dvs för över ett halvår
> sen. T.o.m. med flera av bilderna är samma. Hur kan ni då hävda i ledaren
> och i presentationerna att det är ni som har skickat Leslie Anthony och
> Scott Markewitz till Bella Coola?
>
> /Rasmus

Svar från Patrik Leje:

Tjena Rasmus!

Jag har full förståelse för din irritation över att Posten tappat bort din
tidning, sånt händer ibland, tyvärr, men det är inget vi här på redaktionen kan
påverka.

Scott Markewitz och Leslie Anthony sålde in reportaget om Bella Coola till både
Åka Skidor och Powder långt innan de stack iväg till British Columbia. Vi har
legat på bilderrna och texten ett bra tag, därför att ämnet är mer aktuellt i
år när stället blir öppet för allmänheten.

Det är ingen ovanlig lösning att frilansare har flera uppdragsgivare under en
och samma reportageresa. Powder och Åka Skidor kommer ut i olika världsdelar
och på olika språk. Ingen av redaktionerna ser det här som en krock även om vi
på Åka Skidor är medvetna om att det finns några skidintresserade svenskar som
samläser tidningarna. Men man ska ha klart för sig att det är en mikroskopisk
andel av Åka Skidors 100 000 - 120 000 läsare som läser Powder. Bilderna från
Bella Coola lär du se mer av i skidvärlden. De tillhör varken Powder eller Åka
Skidor utan upphovsmannen, Scott Markewitz, och han är i all sin rätt att
sälöja dem till vem han vill. Professionella skidfotografer lever på att sprida
bilderna till redaktioner och reklambyråer.

Åka Skidor är den enda skandinaviska skidtidning som Scott Markewitz jobbar
med. Det tror vi att våra läsare uppskattar.

Med vänlig hälsning,

Patrik Leje
Chefredaktör
Åka Skidor

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp