Åka skidor i georgien? Gudauri?

Jag och några kompisar funderar på att åka till georgien för att åka skidor. Vill gärna ha alla tips och trix ni sitter på.

Är gaudaria bäst eller ska man åka någon annanstans?
Hur ska man tänka kring omvärldslägget och säkerhetssituation?
Någon som varit där efter Ryssland invaderade Ukraina och kan dela med sig om allt funkade bra?

Nån som har erfarenhet av att åka helisking där?

Helt enkelt alla som varit där i närtid tell me everything!

Är också med i ett gäng som planerar resa till Georgien. Vi har nog bestämt oss för Gudauri... Skriv till mig så kan vi dela lite tankar!

UD avråder endast från områdena Abchazien och Sydossetien.

Apollo ordnar ju paketresor till Gudauri som inte ligger i dessa två regioner.
Fast när jag kikar på en karta verkar Gudauri ligga mindre än 5 km från gränsen till regionen Sydossetien. Dock bergiga kilometer utan vägar, men ändå väldigt nära…..🤔
Men det kanske är i gränstrakterna mot Abchazien det är orolig, eller???

Fast när jag kikar på en karta verkar Gudauri ligga mindre än 5 km från gränsen till regionen Sydossetien. Dock bergiga kilometer utan vägar, men ändå väldigt nära…..🤔
Men det kanske är i gränstrakterna mot Abchazien det är orolig, eller???
Så här står det på Swedenabroad:

"Georgien - avrådan
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet sedan 2008 från alla resor till de båda utbrytarregionerna Abchazien och Sydossetien och deras omedelbara närhet. Avrådan gäller tills vidare. Från och med 2 februari 2018 förtydligas att avrådan inte gäller orterna Gudauri och Stepantsminda/Kazbegi. Ursprungligt beslut om avrådan togs den 24 juli 2008. Avrådan gäller tills vidare..."

Så här står det på Swedenabroad:

"Georgien - avrådan
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet sedan 2008 från alla resor till de båda utbrytarregionerna Abchazien och Sydossetien och deras omedelbara närhet. Avrådan gäller tills vidare. Från och med 2 februari 2018 förtydligas att avrådan inte gäller orterna Gudauri och Stepantsminda/Kazbegi. Ursprungligt beslut om avrådan togs den 24 juli 2008. Avrådan gäller tills vidare..."

Det låter ju bra!!👍

Jag och några kompisar funderar på att åka till georgien för att åka skidor. Vill gärna ha alla tips och trix ni sitter på.

Någon som varit där efter Ryssland invaderade Ukraina och kan dela med sig om allt funkade bra?

Jag var förra vintern till Bakhmaro catski med ActiveSki. Jag har aldrig haft så bra skidåkning en hel vecka. Vi hade visserligen tur att det dumpat dagen innan vi kom. En dag var det väldigt varmt så klabbsnö längs ner men högre upp fortfarande bra snö. Boendet väldigt bra och god mat. Jag har tidigare åkt i Kanada, Alaska, Japan, Alperna som jämförelse.

Bilagor

• IMG-20240117-WA0000.jpg
    IMG-20240117-WA0000.jpg
    124.7 KB · Besök: 86
Senast ändrad:

Hej! Jag va där i år, vecka 9 och 10! Vi flög från Göteborg mellanlandade i München sen till Tibilisi. Hade bokat en taxi i förväg som körde till Gudauri. Bodde mitt i den nya byn i lägenhet. Man gick och köpte liftkort precis vid liften på plats. Backarna och snön va bra, finns två sidor av systemet/ berget. Finns lättillgänglig offpist men man kan oxå tura eller hikea upp för en närliggade topp. Lite tipps är att taxin måste ha vinterdäck! För det är inte snö i Tiblisi! Har inte åkt heliskiing men det fanns där

Tillbaka
Topp