Åka skidor ner från Mont Blanc

alo766

Medlem
Jag och en kompis överväger att ta oss upp på Mont Blanc i maj/juni och sen åka skidor ner.

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Exempelvis:
- Erfarenhet av guider?
- Info om svårighetsgraden – dvs hur duktig behöver man vara?
- Vilka är de största riskerna?
- Alternativa väger att ta sig upp och ner
- Hur förbereder man sig bäst
- Vilken är bästa tiden att åka?
etc, etc

All input tas tacksamt emot.

Vet inte om det går. Kontakta Mike Wright på http://www.mont-blanc.se/ och diskutera. På det sättet du ställer frågan får jag intrycket av att du inte har stor erfarenhet av alpin randonee. Har jag fel får du ursäkta. Om du inte har så stor erfarenhet så bör du köra ett antal tuffa randonee turer först.

det går alldeles utmärkt, jag tänkte plocka det i slutet av mars/början av april. det går att ta sig upp redan nu men du behöver vara en väldigt duktig isklättrare.

när snön smälter behöver man inte vara proffs bara du har lite erfarenhet.
vägen upp är antingen östra sidan från midiliften eller bli avsläppt med helikopter från italien (lite onödigt men mindre klättring). tar ca 5h att ta sig upp, 3h ned och det som guiderna brukar köra är att "landa" i midi-liftens mittsektion. efter det är det ganska så kört. det är även i slutet som det farligaste stället är då det går laviner där relativt ofta...

det bästa du kan göra annars är att prata med folket på guide de montagne med en karta. det är väl det bästa sättet att förbereda sig...

hoppas de hjälpte lite.
hare fint

Tack för er input.

Jag även pratat med några guider och det verkar absolut vara på en nivå vi skall klara. Vi kommer dock att göra det med en guide. Annars är riskerna lite väl stora.

Lycka till Josh!

Vi går upp i slutet av maj om det fortfarande är ok förutsättningar, annars får det bli nästa år.

Tillbaka
Topp