Åka snowboard med bergsguide i Alperna

Har varit på en del resor med bergsguide i Alperna och Kanada och insett att det är det som ger en mest. Dock är det några år sedan jag gjorde detta sensat och utbudet verkar ha blivit lite tunnare sen sist. Snowboard Randonee Chamonix finns ju kvar och Langley har en del resor men de är mest för skidåkare och de gillar jag inte helt och hållet. Finns det några andra alternativ? Eller är det bästa att se vart snön faller, åka dit och sedan hyra en guide på plats?

hej!
Jag guidar själv i Alperna både skidåkare och brädåkare. Det är ju ingen hemlighet att antalet snowboardåkare har betydligt minskat och det är kanske därför att utbudet är i dagsläge tunnare. Vi har kanske 10 procent brädåkare. dessutom är det svårare med en blandad grupp och risken är stor att skidåkarna blir missnöjda. Kanske vill man inte riskera det och eftersom det är svårt att få ihop en snowboardgrupp strunter arrangerörna i det. För vår del tycker vi mycket om att åka bräda med våra gäster. När det gäller blandade grupper ser vi till att alla är överens om det och att brâdåkarna är väldigt duktiga och inte gör gruppen långsammare.

Julien.
www.alpintaventyr.com

Julien, jag kan mycket väl förstå problemet när man ser alla som försöker åka off pist med korta parkbrädor med bred duck stance. Finns ju andra varianter på brädåkare också, var på Tyax Lodge i Canada och åkte helikopter 1996. Guiden föst ner, sedan brädåkarna i princip utvilade och 5 minuter senare skidåkarna, de flesta helt utpumpade och mjölksyrestinna advokatpappor med sina söner som fått resan som examenspresent. Detta trots feta skidor hyrda på plats, OK skidorna kanske inte lika feta som idag men ändå...

Anders

Jo Anders, jag menade inte alls att bräkåre inte kan hänga med ett skidgrupps tempo utan att problemet ligger mest på traverseringar, transportsträckor och alla fläckare delar i en offpisttur. I Alperna är det sällan att en offpisttur består av en enda sluttning och slutar vid en lift. Ofta innebär det stackning och eventuellt att gå upp lite med skidorna och till slut blir det en lång transportsträcka till liftarna. Med all respekt till snowboardbrädor är de inte det vertyg som är bäst anpassat till terrängen. Det krävs mer uppmerksamhet från guiden och en hög nivå från brädåkarna. som sagt jag åker själv snowboard och vet att det funkar utmärkt offpist.
En annan anledning är också att guiderna i Europa sällan kör bräda förutom de franska skidlärarna då snowboard och offpistguidning ingår i utbildningen. vi åker i alla fall gârna snowboard.

Har åkt med ucpa ett flertal gånger och tycker att det brukar bli bra grupper och riktigt bra guider.

gbgpuderludret sa:
Är det någon som varit på Randonee med UCPA? Är det riktiga bergsguider och inte moniteurer?
Om jag förstått regelverket i Frankrike korrekt, så får du inte leda grupper utanför pistat område om du inte har en viss (väldigt omfattande) utbildning/förkunskap.

Inom UCPA fungerar det ungefär så här: de som håller i offpistgrupperna - både skidor och bräda - är alltså inte endast skidlärare. Utbildningen till bergsguide i Frankrike är längre och mer omfattande än om du vill bli läkare i Sverige. UCPA anställer i flesta fall unga människor som behöver mer praktisk erfarenhet för att kunna bli helt certifierade bergsguider. Betalningen är låg, men entusiasmen är å andra sidan hög. De har däremot stor erfarenhet av skidområdet och arbetar tillsammans i grupp när de planerar de olika dagaktiviteterna.

Grupperna som kör pistat har däremot oftast bara skidlärare.

MrBosse sa:
Inom UCPA fungerar det ungefär så här: de som håller i offpistgrupperna - både skidor och bräda - är alltså inte endast skidlärare
UCPA anställer i flesta fall unga människor som behöver mer praktisk erfarenhet för att kunna bli helt certifierade bergsguider. Betalningen är låg, men entusiasmen är å andra sidan hög. De har däremot stor erfarenhet av skidområdet och arbetar tillsammans i grupp när de planerar de olika dagaktiviteterna.
eftersom jag jobbat på UCPA i flera år behöver jag rätta till lite grann här. UCPA anställer framförallt skidlärare (moniteur) och några bergsguider. Vissa har båda utbildningarna. Skidlärarna får guida offpist i Frankrike och får lamplig utbildning för detta. De flesta som jobbar offpist på UCPA är inte bergsguidepraktikanter utan certifierade skidlärare ( moniteurer). En bergsguide krävs om du ska åka på glaciär eller klättra och använda klätterutrustning. Det kan finnas fördelar med att åka offpist med moniteurer: De kan undervisa och ger dig tips samtidigt ( ingen pedagogik i bergsguide utbildningen), Moniteursutbildningen krävs en betydligt högre åknivå än bergsguider och de kan åka och undervisa snowboard. de som jobbar med pistgrupper är ofta skidlärarpraktikanter.
Det är omöjligt att veta i förväg om man ska åka med en bergsguide eller en skidlärare om man inte ska köra på glaciärer då bergsguide är givet.

Tillbaka
Topp