Aka snyggt

cool_cats

Ny medlem
Aka snyggt
Jag har funderat lite po hur folk aker skidor po senaste tiden. Nu nar twin tip o jibbing har blivit storre so har skidakningen utvecklats mycket. So min fraga ar hur man aker snyggt nu for tiden?
Tex i pisten. Ska man fortfarande for att vara en bra skidakare aka riktigt tatt med benen o ha en stil som de riktigt bra lite aldre har som inte e influerade av jibbing for att aka snyggt? Sjalv blev jag lard av mina foraldrar hur man skulle aka och dom larde mig att man skulle aka som en puckel pist akare tatt med benen och vara mycket mjuk i benen. Det kanns som det saknar lite stil i det hela.

Alla som har en asikt hur man ska aka snyggt ar valkommna att skriva sin asikt! (bor i USA for tillfallet so jag har inte alla tagenter)

Aka snyggt
om man snackar om pisten så blir jag inponerad av de som kör riktigt korta carving svängar.. tycker alltför många wannabejibbers åker utan att svänga överhuvudtaget ner till hoppen..

Aka snyggt
Åker snyggt gör man när man ser stabil och nästan ser oberörd ut :P och har ett bra flyt, tycker jag. Jag skulle väldigt gärna sig mig själv åka i backen .. för att se hur fult/snyggt man egentligen åker <:

Aka snyggt
Skete, jag är upplärd på samma sätt... Jag måste faktiskt säga att det ser grymt snyggt ut. De av er som inte tror mig kan ju kolla på ramundbergets hemsida, www.ramundberget.se typ, och sedan gå in på deras interaktiva pistguide med en snubbe som åker några pister... Han åker snyggt!!! Tätt ihop, kvicka kontrollerade svängar! Men annars e det som alla andra säger, bra fart, mycket flow i åkningen...

Aka snyggt
Okej detta är ju ett idividuellt val, ingen kan väll säga att nån har fel i denna fråga.

Men enligt mig så tycker jag att om man åker snyggt så har du ett axelmellanstånd mellan pjuxen,
fint skär på skidorna (visa reklamen för skogen), överkroppen stilla medans benen gör resten, fram med armarna osv.

Denna postion fungerar nästan överallt med lite modifikationer...

Titta gärna på Anja, Brolenius och gänget så vet ni vad snyggt är sen.

Uppfostrad av slalomtränare....

p.s Personligen tycker inte jag 08 stilen är så snygg, speciellt inte så funktionell d.s

Aka snyggt
Asså ja harett tips!
Hitta en egen stil. Om du börjar imitera hur folk åker framstår du bara som en geeek. Om du därimot "inspireras" av någon åkning e d en annan 5;a.

Aka snyggt
jag tycker tätt mellan benen och korta svänger ser förbaskad fult ut. kör fort och stora svängar och se avslappnad ut

Aka snyggt
Sollentuna_Leran:

Att klä sig precis som ett proffs för man vill se duktig ut kan jag hålla om att ser lite kul ut. roligare om man är sig själv och åker som man vill. men när vi pratar åkteknik så tycker jag det är mer än rätt att kopiera ett proffs åkteknik. dels för att det finns flera miljoner slalomåkare som åker likadant. så ingen bryr sig. sen om det nu som man kopierar är den mest korekta och snyggaste stilen, så varför inte åka med de? ingen skulle ju ändå bry sig.

Aka snyggt
Jag tycker duktiga telemark åkare i pisten ser ganska snyggt ut, om dom har höga farter....

Nu har du fått hora min åsikt :P

Aka snyggt
Personligen arbetar jag hårt med att åka sexigt. Det finns ju en viss parallell med "snyggt", men "sexigt" bygger mer på känslan och mindre på teknik...

Att köra "sexigt" (åker gör man i baksätet) innebär inte en speciell stil utan snarare tvärtom (jmfr. intelligens), det är ens förmåga att anpassa körningen till omständigheterna och framförallt få det att se lätt ut.

Att bränna en brant puckel i kloss på ett sätt som det ser ut som man är ute och rastar hunden är sexigt.

Att köra en slalombana med brett mellan fötterna och aggressivt attakera pinnarna med ett leende på läpparna är sexigt.

Att rippa en brant lössnösluttning med ledig stil och full kontroll är sexigt.

Att dra över parken med höga hopp och avancerade trix och få det att se ut som man inte anstänger sig det minsta är sexigt.

Mot ökad sexighet! / MM

Aka snyggt
Poi du skriver att jibbers inte svänger innan hoppen men hur fan ska man kunna ladda om man svänger det måste va bra mos om man ska få luft varje sväng är ett bevis på rädsla vet du väll!!!!!!!

Aka snyggt
Benen ihop eller isär har egentligen bara ett svar... Har du carvings så ska du ha benen isär för annars funkar ju inte carvingfunktionen. Har du inte carving kan du få hålla ihop benen och vicka på höfterna som de gjorde på det glada 80talet.

Tycker också att alla som funderar på om de åker bra eller inte bör tänka efter vad de gör med stavarna. Pinsamt många åkare använder inte stavarna alls eller fel. (Ska du göra en högersväng sätt i höger staven samtidigt som du sträcker på dig för att svänga och åk "runt" staven. Sen är detta teori och om det går fort ska detta gå på en lite liten sekund...) Man ska heller inte vifta för mycket med stavarna eller ha dem för långt bak.

I övrigt håller jag med Mountain Man... Att kunna åka ner var som helst och fortfarande se sexig ut!

Aka snyggt
En polare satte ner staven till höger och svängde till vänster och vice versa.. det va rätt läckert.. Men sexigt är det när en brud med fin rumpa står på äckliga små snowblades med tumvantarna horizontalt ut i vädret och viftar enormt på stjärten i varje sväng..

Aka snyggt
jag tror att det där med stil kommer naturligt. Jag har studerat olika åkare väldigt noggrant och jag kan fortfarande inte sätta fingret på det. Men jag kan fortfarande se om en åkare är duktig bara av att se han stå i liften.
Att ha en snygg stil över hela berget tror jag faller i och med att man blir en duktigare newschoolåkare. Att försöka böja på benen och stå coolt med armarna neråt blir bara genomskinligt om man gör det medvetet.

tack tack.

Tillbaka
Topp