Åka till Alperna i en månad, vart?

shtekarn

Medlem
Nu har jag och polarn börjat spåna på vilka alper vi ska åka till för att få den bästa resan...Har ni några tips som ni kan föreslå jag åker bräda och han skidor. Vi har inte tänkt att jobba nått utan ska bara dit för å åka. Någon som har gjort detta och kan komma med tips,boende resa de mesta.

Vilket land ,vilken ort, bästa sett att genomföra en sån här resa på?

kom med alla förslag!

Hm..

Om ni bara har tänkt att sticka ner en månad för att ÅKA så tycker jag att ni ska glida runt till lite olika ställen.. Men det kanske är planen!?
På så sätt får ni se en massa varianter på backar, byar, människor och vad det nu är man vill åt.. Dessutom kan ni styra näsan dit vädret är som bäst vilket kan vara en grym fördel...
Sedan beror det ju naturligtvis på vad för typ av åkare ni är.
Gillar ni offpist så är La Grave i södra Frankrike en given pärla t ex.. Därifrån tar man sig lätt till Serre Chevalier och vidare över till den Italienska sidan.
Vill man carva pist och vara själv så kanske man skall brassa iväg till Livigno..

Tips kan vara att flyga ner till exempelvis Grenoble för att sedan ta sig vidare därifrån.
Då ligger de franska större skidorterna ganska "nära till hands" om man så säger..

"Alperna" är stort, och det finns mycket att upptäcka!

Lycka till

Lånar tråden och fyller på.

Om man planerar och åka runt, hur rekomenderar ni att man gör med boende.

redimer sa:
Om man planerar och åka runt, hur rekomenderar ni att man gör med boende.
Boka i förväg brukar vara antingen svårt eller dyrt eller både och, och man blir låst till ett förutbestämt schema (som troligen inte är bekräftat med Kung Bore). Fördelen är såklart att man vid skiddagens slut vet vart man ska göra av alla blöta kläder och unkna pjäxor.

Om man vill vara lite mer flexibel bokar man såklart på plats. Lokala turistbyrån brukar vara bästa stället att börja på eftersom de har grymt med kontakter och om man inte känner sig så slängd i schwytzer-italienskan eller vad nu lokala by-dialekten råkar vara, så kan det vara skönt att få prata med någon på ett begripligt språk. Nackdelen med det här är såklart att det kan innebära att ni är utan boende vid dagens slut eftersom allt är bokat. Om ni har bil brukar det ändå alltid lösa sig, särskilt om ni kan tänka er att bo en bit utanför byn eller på nåt ställe nedanför berget. Det brukar dessutom bli mycket billigare.

Men jag tror att vi vill nog stanna på ett ställa den mesta tiden..eller kan man använda liftkortet på fler ställen än ett berg?

Hur mkt tros ni en sån här resa gå på?

vill nog åka till österrike helst dessutom! bästa stället där?Är St Anton bra?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp