Åka utan toe straps

Teddo

Medlem
Åka utan toe straps
Jag tröttnade på att boota ur med toe-strapsen hela tiden så jag tog bort dem helt på mina Jones Apollo. Bindningen fungerar så bra att jag inte märkte någon skillnad i performance. Någon mer som testat? Skulle det kunnna finnas några nackdelar? Grymt snabb i och ur också.

Åka utan toe straps
Det är väl mest vid rejäla hälskär som jag kan tänka mig att det skulle kunna finnas en liten liten nackdel? Men den känns ganska försumbar för en vanlig dödlig?

Att liksom ordentligt hålla nere tådelen av bootsen när tårna/främre delen av foten "slår i taket" och vill lyfta främre delen av bootsen. Men rent teoretiskt så gör väl tåspännet inte mer nytta än säg det fjärde och sista spännet på ett par klassiska tvådelade alpinpjäxor: krossar tårna & tå-lederna ovanifrån och gör att du blir kall som fan.

Åka utan toe straps
Nu kör ju jag med hyfsat styva skor (Salomon Malamute), vilket gör att tån på skorna i princip inte kan rubbas hur mycket jag än tar i, men jag tror ändå att det är bindningens kvalitet som gjort detta möjligt. Den stora strapen är så pass effektiv.

Åka utan toe straps
Har kört en dag utan toestrap på bakfoten efter haveri för något år sedan - tycker det gick förvånansvärt bra, men bättre när jag tråcklat ihop lagning till dagen efter, så jag skulle inte köra utan (har också Malamute). Skulle tro att det märks mer på framfoten, @Teddo, har du tagit bort dom på båda?

Åka utan toe straps
Om du inte märker någon skillnad har jag väldigt svårt att tro att det finns nåt problem med att plocka bort toestrapsen.

Senast ändrad:
Åka utan toe straps
Med en hyffsat styv känga och ordentligt draget vriststrap så sitter man ju fast oavsett. Mina bindningar har kolfiberkappor och är ordentligt styva så mina tåstraps sitter mest för syns skull.

Tillbaka
Topp