åkning i grustag

vrager

Ny medlem
åkning i grustag
Tja tänkte kolla om det e någon som har erfarenhet av åkning i grustag... i såna fall skulle jag vara tacksam för alla tips som kan ges...tack på förhand

åkning i grustag
Tips för bla glid måla undersiadan av skidorna, valla e inte bra............. ha lite kläder på dig det blir lätt varmt i grustag........................

åkning i grustag
då vill jag klämma in ett motsvar:
ta på dig massa kläder!!!

det kommer nämligen göra fruktansvärt ont när du rasar, för det gör man!!!

åkning i grustag
Nu när vintersäsongen börjar gå mot sitt slut (åkte i Gränsen/Vassi i 15 cm kallsnö i helgen:-) så är det dax att ta fram grusskidorna!

Det största problemet brukar vara att hitta ett superstort grustag (brant och med bra sand/grus), sand brukar vara segt men singel 10-16 mm tycker jag är bästa underlaget (ungefär som sockersnö)!

Rejäla skydd handskar/hjälm/knäskydd är inte fel "för det som göms i fin sand brukar vara en hård sten..."

I filmen Just an Ordinary Day så visar vi förra säsongens barmarksträning med skidor i grustag. Är det inte brant nog får man ta en motorcykel till hjälp!

http://www.fafnerengineering.com/freeriding/index.asp

Ses i grustagen eller ändå bättre i Stryn...

åkning i grustag
På Ekerö, någon kilometer efter Ekerö C, på vänster sida finns ett grustag med hyffsad fallhöjd och lutning. Har själv åkt där och det är faktiskt jävligt kul. Dock brukar folk glo som fan och risken att farbröder i vita rockar, med tvångströja dyker upp är väl inte att förglömma. Tag ett par gamla uttjänta lagg och även helst gamla pjäxor då dessa blir ganska smutsiga. Klädsel och skydd är väl upp till var och en, men det är ju coolast i shorts. Man hinner inte mer än ett par, tre svängar, men det går att få till hygglig känsla om man verkligen anstränger sig.
Precis innan Bålsta har jag också skymtat ett intressant grustag, som jag inte hunnit prova. Säg till mig om ni är sugna. Det är bättre om man är fler än en, ifall någon ansvarig grusmästare dyker upp och undrar vad i h...te man håller på med.
Glöm inte kamorran!

Kimbo

åkning i grustag
sandtagen i vid Röbäck i Umeå är ganska bra. tyvärr är det lite för finkornig sand så det går lite trögt. kanske skulle gå bättre om man målade belaget. i somras satte vvi till och med upp en rail där. skoj skoj!!
ngn som vet ett bättre sandtag än Röbäck i närheten av Umeå?

åkning i grustag
De optimala sand-jibber skidorna är gjutet pocket rocket...Funkar både till blöt sant till lös-sand... flyter även bra på kvicksand..! Vill starkt rekomendera de till smootha sommardagar..!

åkning i grustag
De fetaste grustagen finns i salem och botkyrka . Där finns det ett lagom antal beduiner och kameler. En bra sandskida e olin race 205 eller rossignol strato. och som lift fungerar kamel eller brorsans buggy..

se bara upp för sand i pjäxrona, det kan förstöra hela dan..

åkning i grustag
Nostalgi! Det roligaste jag har gjort i ett grustag var att köra rallytävlingar med en gammal skitbil som vi köpte för en tusenlapp i början av nittitalet i Laxå..

Tillbaka
Topp