Åkning med benen ihop?

Appelsved

Ny medlem
Åkning med benen ihop?
Hej hej!
Jag undrar varför det var hippt att åka med benen tätt ihop och hypersnabba svängar på 80-talet?
Varifrån kom denna trend?
Tycker det ser så roligt ut med gubbar som åker så och tycker de är grymmast i backen =)

Åkning med benen ihop?
Vet inte men har en teori.. Puckelpist va ju det som var häftigt då.. och där åker man ju med knänen ihop i snabba svängar.. kan ha något med varandra o göra men vad vet jag är ju bara en enkel brädåkare..

Åkning med benen ihop?
Jag tycker iochförsig att det är grymt med gubbar som dra ner så...
Kolla på Hökarängens samurajer i Snowroller så ska man ju åka det äger.

Åkning med benen ihop?
Det är ju ett faktum att det var grymt coolt att åka så då, sen så var ju tekniken lite annorlunda. Nuförtiden så är det ju tekniskt fel att åka så med ett par carvingskidor, det skall j uvara ltie avstånd mellan benen för att man skall få till de skärande svängarna...

Fast det e grymt coolt att se någon gammal 40-taggare dra en svart brant med typ 5 svängar/10 meter...

Åkning med benen ihop?
Skidorna är antagligen största anledningen. Med raka skidor blir du ganska tvungen att hålla ihop knäna för att få tryck och snärten i svängarna. Sen carving kom särar man ju mer o mer på bena. Tycker ändå det är hur coolt som helst med old school power skiing.

Åkning med benen ihop?
Dubbelmoral: att klaga på dagens jibberkids med deras baggiga kläder och särade ben (inte vad ni tror) och kalla det ytligt när man själv är en 80-tals konservatist som IGENTLIGEN inte alls borde vara det eftersom denne i fråga förmodligen blev influerad av en puckel-svente någon gång under neon-eran och bara hakade på en trend själv.

Åkning med benen ihop?
och det e väl bättre att man åker så, än att man plogar brätt med benen innan man sätter sig åvanför hoppet och försöker se cool ut. Det bevisar ju att man iaf kan åka skidor. hatar alla dessa posers och fejkjibbers som inte kan åka över huvetaget.

Åkning med benen ihop?
Vill bara påpeka det som många här redan har påtalat.
Nej, det är ingen tvekan alls att de som åker så äger backarna.

Åkning med benen ihop?
Jag tror mest på puckelpistteorin.

RasmusL: Det var efter att ha kollat på Samurajerna som jag blev tvungen att fråga efter att ha betraktat dessa farbröder från liften under vintern.

Ingen slår när två gubbar kör denna stil i 8:or under liften... =) Det är yuppieskiing på hög nivå..

Åkning med benen ihop?
Puckelpist el "impa på någon" teorin går nog på ett ut .
Hemma i Rättviksbacken där jag är uppväxt fanns det aldrig någon puckelpist för det ansågs farligt.

När Jag och Kaj och en hel drös andra snorungar nötte käppar så fötterna skrek,
dök han upp! Leif "KUTTING" Hedman(r.i.p)!
Lätt korpulent i supertajta jeans, svarta nordica(om jag inte minns fel) och barhuvad såklart,
vare sig det va 1 el 20 minus!
Backen är ca 600 m utan någon direkt lutning och det tog inte mer än 30 s att ta sig ner.
Kutting gjorde det på 26 s och benen gick som elvispar. Imponerande är det enda jag kan säga!
Han körde nog inte för att impa utan för att han gillade det.

Sen fanns det ju dem som kom på sportlovet nere från Stockholm.
Tajt ihop hängandes bak i skaften med armarna utefter sidorna och stavarna släpandes i backen samtidigt
som dem vickande på rumpan. Någon sväng var aldrig synbar.
Detta fenomen blev ju självklart kallat "stockholmssvängen".
Dök det upp en isfläck utan förvarning va det kört.
Vi skrattade så vi tjöt när vi såg detta spektakel.

Dem här stilarna får mig att minnas tillbaka till en svunnen tid:-) Sent 70 tidigt 80-tal.
Det va längesen jag såg dem sist men ska hålla ett extra vakande öga kommande säsong!

Åkning med benen ihop?
be att få låna farsans 80-tals plank och försök carva med dom. kanske var därför man åkte som man gjorde. svårt att lära gamla hundar sitta?..... jag vet inte

//pappa är min idol

Åkning med benen ihop?
God morgon!

Klossåkning representerar helt klart Österriksk retro från 50-tal och framåt, och faktum är att den "lärs" ut fortfarande av åldrande skidlärare i Alperna. Man bara häpnar! Här snackar vi verkligen gamla hundar, och som bekant kommer dom aldrig att ändra sig. Risken är ju att man står rätt staiskt utan den rörelseberedskap som en bredare skidföring ger. MEN i puder, i låga hastigheter, är det fortfarande kloss som gäller, tro det eller ej.

Sen vill jag bara poängtera att det carvades med forntidens raka lagg också, bara att det krävdes mycket mer övning än med dagen självsvängade tekniska under.

Servus!
/Ace DG

Åkning med benen ihop?
Låt gå för att det i viss utsträckning carvades, men under denna era var det funktionellt att ha en jävla massa vrid för att få runt skidorna om du skulle göra mer än en sväng/backe. Är förresten fortfarande funktionellt om man har raka skidor eller åker puckel då det är vrid och inte kant som gäller. Pröva själv, det är betydligt lättare att vrida skidorna i kloss än i monkey-style.
Det handlar mest om vad som är funktionellt!

Åkning med benen ihop?
Alla ni som inte riktigt fattar vad vi snackar om här, utan känner att detta kanske är lite för er tid, kolla på den trailer som det finns en tråd om. Tråden heter "skön trailer" och det är en film om Candid Thovex. I början man se lite gamla bilder på när han åker 80-talsskidor och precis i början ägnar han sig åt lite klossåkning, dock är den inte vidare snygg! Jag har ingen aning om hur man länkar så jag kommer inte göra det. Någon vänlig själ får gärna PM:a mig och berätta hur tusan man gör...

Åkning med benen ihop?
ärligt talat tycker jag att puckelpist är bland den grymmare skidåkningen. jag skulle järna haft tillgång till puckel för jag hade hängt där i stort sett varje dag.

Åkning med benen ihop?
Ett sent inlägg i debatten!

Med mina 202cm skidor från tidigt 90-tal åker jag med benen ganska tätt ihop och "trampar" runt i svängarna. Det var det mest "häftiga" sättet att åka när jag var yngre och ju fler svängar man hann göra desto bättre. Men de fanns (finns) också de som åker med benen tätt ihop och bara för fram fötterna lite beroende på vilket håll de svänger, samtidgt vrider lite på arslet. Tror det är det som "overkill" skrev om. Det blir en väldigt rak åkning!

Efter några års uppehåll från skidåkning har jag nu börjat igen och som tur är hade jag lätt för carvingskidor.

Tillbaka
Topp