Åkteknik med rocker?

Åkteknik med rocker?
Själv kör jag 50/50 när det är bråttom till after wahtevern, likt herrn här. När det dyker upp något hinder får man fuska och köra 95/5. Det gör även jag. Berg är hårda!
efter ca 20 sekunder inser han att sist ner blir utan gin o vodka, till och med utan Grön Chartreuse. Illavarslande!

/Leder

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Vi har kommit en bit på väg från grundfrågeställningen "Åkteknik med rocker?" ... jag skulle vilja utveckla frågeställningen till:

Hur skiljer sig åktekniken mellan en smal raceskida < 70 mm i midja och en fet "offpistrockerskida" > 110 mm i midja?

/MM

Åkteknik med rocker?
Mountain_Man sa:
Vi har kommit en bit på väg från grundfrågeställningen "Åkteknik med rocker?" ... jag skulle vilja utveckla frågeställningen till:
Hur skiljer sig åktekniken mellan en smal raceskida < 70 mm i midja och en fet "offpistrockerskida" > 110 mm i midja?
/MM
Nämen... ingenting egentligen.
Nu har ju jag bara testat dina rockade Rossar (S7?) i slaskig pist men i princip är det samma teknik.
/A

Åkteknik med rocker?
Skulle säga att rörelserna är samma oavsett vad du åker på, det är timing, mängd och frekvens som skiljer.
Sen beror det ju på underlaget, din kropp och utrusning vad du väljer att lägga fokus på för att skapa tex vinklar och som i sin tur gör att skidorna svänger.
- an

Åkteknik med rocker?
Har testat både Funk och 917. Tycker Funk är väl breda för piståkning men de funkar bra även på hårt underlag. I pist upplevde jag dem dock som något mjuka, långa (testade 187) 917 passar mina 75kg bättre.

Bäst av allt var nya Deguello men det är ju mer än traditionell GS racer, fast med 17m radie. Denna var grym på is, men kanske till och med något väl hård för mig.

Åkteknik med rocker?
"Hur skiljer sig åktekniken mellan en smal raceskida < 70 mm i midja och en fet "offpistrockerskida" > 110 mm i midja?"

Jag åker likadant tekniskt i pist på race GS som på ex Hendryx 917, Völkl Mantra etc. Skillnaden för mig är att jag kan ha mkt snabbare svängväxling på race GS pga av den smala bredden, men kanske ännu mer tack vare mer liv och kick ur sväng.

Åkteknik med rocker?
Ace_DG sa:
airman sa:
...Har bara "kill" letat igenom dina länkar där, men Rons sida ser till 99% ut att handla om portåkning i fartdräkt? Att inom det området säga emot dig vore som att begå självmord. Då min erfarenhet inom det området sträcker sig till att jag en gång efter afterskin lyckats köra en såndär kexchoklad bana iförd mankini. Men alvarligt? Skidåkning består väl av lite mer än det?
eh.... näe.
Grundläggande racingteknik kan översättas eller anpassas till all typ av skidåkning, närmast till hands är ju förstås piståkning. Jag tycker mig minnas filmer på t ex Eric Hjorleifson (friåkare, CAN) där han gör fantastiska svängväxlingar med lågavlastningar, tar ordentliga vinklar mycket likt "racingteknik", och allt detta i riktigt djupt puder...
Med det vill jag säga att alla typer utförsåkning är i grunden rätt lika, sen kan vi alltid snacka detaljer!
Men 50/50... hmmm... ;)

God morgon önskar eder,
/Ace DG :)
Haha, ja det är svårt att säga något annat än att skidåkning i mångt och mycket är lika då hur man än vrider och vänder på det trots allt har två skidor på fötterna och åker utför backen. Men var går gränsen "anpassad" teknik och helt annan teknik?
Kul att du nämner Eric. Ett lysande exempel och en fantastisk åkare! För medans du koncentrerar dig på hur han just gör svängarna i pudret så notera även hur extremt duktig den mannen är att just skapa det motsatta till vinklar i branta stökiga partier, nämligen icke vinklar. Och det är nog här våra åsikter om skidåkning börjar gå isär på riktigt. För jämför med en precis lika duktig och klassikst "race" skolad åkare som Aksel Lund Svindhal. Han må göra det förbannat bra nerför men jämfört med andra enormt bra åkare som just Eric, Cody eller varför inte våran egen Winstedt så saknar Svindahl en dimension i sin storbergs åkning.

Anders_Nilson sa:
Skulle säga att rörelserna är samma oavsett vad du åker på, det är timing, mängd och frekvens som skiljer.
Sen beror det ju på underlaget, din kropp och utrusning vad du väljer att lägga fokus på för att skapa tex vinklar och som i sin tur gör att skidorna svänger.
- an
Nu börjar vi komma någonstans. Enig att tycka olika men just att du nämner underlaget är kul när vi snackar effektivitet osv. Och den här frågan är även inntressant i andra frågor som just åkteknik med rocker samt skillnaden på bred och smal skida.
För när det är mjukt, läs allt från vår slask till puder, ja allt före där skidorna fungerar som allt annat än ett par regelrätta skridskor. Där använder man ju även ytan på skidan för att just får stöd mot snön. Borde det inte då vara bra mycket mer "effektivt" att använda båda tassarna samtidigt och dubbla ytan på skida som ligger i snön för att kunna skapa ett "mottryck" som ger ett stöd vid sväng?

Mycket teoretiskt blir det på nätet och kul är det. Men nu blir det praktik i Japan ett par dagar. Ha det bra så länge!
//Kalle

Åkteknik med rocker?

@airman
Vissa delar måste vi vara överens om, tex hur Newton påverkar oss som åkare och vilka rörelser som vi utför för att kanta skidorna och vrida skidorna.
Sen kan du ha en egen idé om i vilken ordning, timing och frekvens du utför dem, skidåkning handlar om att jobba med dynamisk balans och med krafter.

Newton; Gravitationen påverkar oss, normalkraften motverkar och gör det alltid vinkelrätt mot underlaget (och då bli naturligtvis understödsytan helt beroende på vilket underlag vi åker på) luftmotstånd och friktion är de två resterande krafter som påverkar oss.

Rörelser: Böj/sträckrörelser i fot-, knä- och höftled. Rotation i lår- och till viss del i underben, mot- och medvrid. Vi vill jobba med att hålla oss inom vissa ramar, dvs vi går inte in sväng med maximal böjning i knäled och inte heller ur med maximal sträckning, då har vi liksom förbrukat allt.
Rörelserna ger oss vissa färdigheter, dvs vi kan kanta med "knä-, höft- och helkroppskantning", vi kan vrida med fot/benvridning, med- och motvridning.

De här tillsammans får du förhålla dig till, det går inte att ändra.

Pratar vi sen tillämpning så är det naturligtvis i en kontext, tex en viss backe, vissa skidor, en viss kropp och ett visst mål, det gör att vi väljer viss teknik för att så effektivt som möjligt ta oss ner.
I vissa fall så är det snabbast som gäller och i en brant, hård backe med portar, då kommer det att ställas vissa krav på tillämpning av teknik, två väldigt specifika tekniker som används inom raceåkningen är 1; åkaren använder sig av en liten tvist för att ställa riktning mot käpp, "skivoting" och ett litet tjuvande på innerskidan i utgång på sväng, båda dessa kommer sig av att det är en rejäl traversering i bana och att man åker på 195cm, 35m radie skidor.
Båda delarna kan vara värt att träna men att använda dem i sin vanliga åkning är rätt oeffektivt, på gränsen till kontraproduktivt.

När det gäller inner- och ytterskida så handlar det om att vara så effektiv det bara går, pratar vi hård backe och hög fart så är det mest effektiva att lägga balansen på ytterskidan för att få ut maximal sväng, det kallar vi "balans över ytterskidan" på tekniskt fikonspråk inom skidsverige och det är att jobba med dynamisk balans. Pratar vi flack backe och plogsväng så blir det mer naturligt att stå på båda benen för att hålla en statisk balans.

Slutsatsen blir då att det är de båda ytterligheterna och att allt däremellan finns som tillämpning. Men står du för mycket på innerskidan, eller går in i sväng på innerskidan och det är lite brant och hårt så kommer du att rutscha ur sväng, i tangentens riktning.
Lägger du full kant och så mycket belastning på innerkant när du har ett maximalt böjt innerben så kommer risken vara överhängande att du kommer ur sväng utan både korsband och menisk.
- an

Åkteknik med rocker?
Vad säger "expertpanelen" om den här åkningen? På något sätt (som jag inte riktigt kan identifiera) ser det annorlunda ut gentemot motsvarande övning på ett par smala skidor ... Det här är ju hursomhelst ett exempel på hur ett par feta rockers kan hanteras i pisten. Iofs. ganska flackt, men ändå.

www.youtube.com/watch?v=Qp_E9MSzNeM

/MM

Åkteknik med rocker?
Ser ju bra ut dä...!
Kalle Karlgren (a.k.a. Kalle Kax på FR) på Cash (125 mm, typ) tillhör ju i likhet med Anders Nilsson de examinerades skara så han borde ju rimligen veta vad han gör! Den här filmen har dock några år på nacken, idag åker man ju mycket modernare... ;)

Eller...?

/A

Åkteknik med rocker?
Mountain_Man sa:
Vad säger "expertpanelen" om den här åkningen? På något sätt (som jag inte riktigt kan identifiera) ser det annorlunda ut gentemot motsvarande övning på ett par smala skidor ... Det här är ju hursomhelst ett exempel på hur ett par feta rockers kan hanteras i pisten. Iofs. ganska flackt, men ändå.

/MM
Det går ju att göra samma sak på valfri välslipad och hård skida. Duck stance eller ej.

Edit: Anledningen till att man inte gör det är ju för att det är sanslöst oekonomisk åkning. Syns tydligt hur Kalle nästan tappar balansen pga den låga farten och flacka terrängen.

Senast ändrad:
Åkteknik med rocker?
Mountain_Man sa:

/MM
De va den videon som gjorde att jag köpte ett par Hendryx.

Åkteknik med rocker?
bootfitta sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Det går ju att göra samma sak på valfri välslipad och hård skida. Duck stance eller ej.

Edit: Anledningen till att man inte gör det är ju för att det är sanslöst oekonomisk åkning. Syns tydligt hur Kalle nästan tappar balansen pga den låga farten och flacka terrängen.
+1
Att man kan innebär ju inte att man bör :)
Problemen uppstår även för Kalle när det blir lite brantare än grön backe, som sagt tidigare så är ju skidåkning en balansakt och det man balanserar emot är krafter som vi som åkare bygger upp med fart.

Åkteknik med rocker?
Kan vara att knä, höft och kropp (rygg) kantning inte är optimal :)

Ser mer ut som så kallad bankning dvs. inåtlut med "rak" kropp vilket ger dålig balans men ser häftigt ut eftersom det är lättare att få i armbågen (i pisten).
Kallas väl även "funcarving".

För att få bra tryck på ytterskida (vilket behövs för att kunna svänga tvärt i hög fart och hinna med nästa sväng) så bör man kanta inte bara skidan utan kroppen.

Visserligen så ser ju en GS (eller större) sväng inte riktigt ut som en SL sväng och beror väl till dels man trots allt inte är lika stark när man kantar med kroppen och inte behöver svänga lika tvärt.

Hoppas jag inte är helt ute och simmar nu eller vad säger en expert som
@Anders_Nilson ?

Åkteknik med rocker?
Jag brukar jobba med att få till en enkelhet och ett naturligt rörelsemönster för de jag utbildar, då handlar det om att ta med sig rörelser, koppla dem mot vad jag som åkare vill göra och sen anpassa så att det fungerar med din kropp och din utrustning och sen hitta sätt att använda rätt rörelse i rätt tid och med rätt dosering är bara träning, att sen Kalle har gått ifrån det jag lärt honom (som på videon) och sen kommit tillbaka till det (som i verkligheten idag) är en annan fråga:)

@Ake_Astrom
Jag ser ingen skillnad mellan GS och SL förutom radien och i och med det så kommer åkarens Mass Centrum (MC) att röra sig en kortare väg i SL än i GS.

Vilken metod att kanta skidorna du använder är beroende på var du är nu och var du ska vara i nästa sväng, vilket underlag det är och vilken utrustning du står på.
Samma med hur du vrider skidorna.
Allt handlar om att VAD, VARFÖR, HUR och vilken effekt det generera på skidorna.
Men vi måste kunna förhålla oss till vissa parametrar (de som finns listade lite tidigare i tråden)
- an

Åkteknik med rocker?
Jag tycker det här Hendryxklippet har bättre skidåkning:
Men det är ju ändå lite överdrivna vinklar men det kan ju vara roligt ibland,

Åkteknik med rocker?
erik_lagg sa:
Jag tycker det här Hendryxklippet har bättre skidåkning:
Men det är ju ändå lite överdrivna vinklar men det kan ju vara roligt ibland,
Håller med om att det är klart bättre skidåkning. här blir det ju mycket effekt "trots" en smalare skida men här har Henrik betydligt mer belastning på ytterskidan även om han doserar successivt genom svängen och har en aktiv, kantad innerskida, vilket är positivt och gynnar honom där han är just där och då.
Det går alldeles utmärkt att göra samma sak med min gamla GS skidor och SL skidor, GS skidorna har dessutom en lätt tip-rocker sen något år.
Det handlar om fart med balans :) och sen göra rätt rörelse i rätt tid.

Åkteknik med rocker?
Verkar extremt jobbigt och påfrestande att åka "Hendryx-style", med handen nästan nere i snön.
Det är säkert kul en liten stund, men en hel dag i alperna fixar väl ingen med den tekniken?

Är det någon som har tips på någon film där åkaren är som är som mig, lite lat, som visar hur man rent åktekniskt kan avverka många fallhöjdsmeter utan att bli helt slut i benen? Med hyfsat breda rockerskidor såklart, några pistraketer äger jag inte, då de enligt min erfarenhet bara är roliga så länge det är nypistat eller hårt i backen.

Och nej, jag vill inte se någon straightlina ner för nån linje, jag vill se någon faktiskt svänger, men inte så ofta..

Åkteknik med rocker?
Har sett ett klipp med Kaj när han slöåker lite i Chamonix. I samma klipp lyckas han krångla in ryggan i sittstolen så de får stanna liften för honom (orkar inte leta efter det nu). Men slöåka är väl ingen större raketforskning egentligen, sväng inte så mycket, tryck inte så mycket men stå ändå på skär (så att du slipper skaka så mycket), och sakta ner farten ibland med en sladdande sväng. Underlättas av att man inte har så snäv svängradie på skidorna.

Åkteknik med rocker?
Nog för att jag håller med experterna här om bas-åktekniken, men ett par feta rocker-skidor är väl inte tänkta att euro-carvas med primärt. Jag har feta rockerskidor för offpist och det är i skogsåkning, pillows och annat där man inte helt följer standard carving som de uppskattas mest.

Så för åkteknik för rocker tänker jag främst att man ställer om tankesättet så att man utnyttjar möjligheter till slarving, att kunna snabbt vrida runt skidorna i skogen, få bak vikten för att få höjd i hopp eller komma över hinder, göra nosebutters etc. Det är ju först då som man verkligen får utnyttjat skidorna fullt ut. Ska man bara ligga i långa carve så funkar en traditionell skida oftast helt fint (fast man nog får bäst pudercarve med en rak skida med lång rocker).

Åkteknik med rocker?
erik_lagg sa:
Har sett ett klipp med Kaj när han slöåker lite i Chamonix. I samma klipp lyckas han krångla in ryggan i sittstolen så de får stanna liften för honom (orkar inte leta efter det nu). Men slöåka är väl ingen större raketforskning egentligen, sväng inte så mycket, tryck inte så mycket men stå ändå på skär (så att du slipper skaka så mycket), och sakta ner farten ibland med en sladdande sväng. Underlättas av att man inte har så snäv svängradie på skidorna.
Kan det vara det här gamla klippet?

33210]https://www.freeride.se33210[/MEDIA]

Åkteknik med rocker?
j0ppe sa:
erik_lagg sa:
Kan det vara det här gamla klippet?

33210]https://www.freeride.se33210
[/MEDIA]
Jo, detta var det. Kul att se igen men det var ju inte så mycket slöåkning som jag mindes det.

Åkteknik med rocker?
fransosen sa:
Nog för att jag håller med experterna här om bas-åktekniken, men ett par feta rocker-skidor är väl inte tänkta att euro-carvas med primärt. Jag har feta rockerskidor för offpist och det är i skogsåkning, pillows och annat där man inte helt följer standard carving som de uppskattas mest.

Så för åkteknik för rocker tänker jag främst att man ställer om tankesättet så att man utnyttjar möjligheter till slarving, att kunna snabbt vrida runt skidorna i skogen, få bak vikten för att få höjd i hopp eller komma över hinder, göra nosebutters etc. Det är ju först då som man verkligen får utnyttjat skidorna fullt ut. Ska man bara ligga i långa carve så funkar en traditionell skida oftast helt fint (fast man nog får bäst pudercarve med en rak skida med lång rocker).
Bara så vi klargör att det är snarare bredden på skidorna och underlaget som kommer göra en skillnad i val av teknik och inte det faktum att skidorna är rockade.

Du kan ändra riktning på skidorna genom att 1. vrida dem, 2. Kanta och belasta dem that's it, blir liksom inte mer än så.

Får bak vikten? Varför? Förstår om du pratar om att göra en Ollie men åka ocentrerat med vikten bakpå skidorna är f-n bara kontraproduktivt :)

Åkteknik med rocker?
Anders_Nilson sa:
fransosen sa:

Bara så vi klargör att det är snarare bredden på skidorna och underlaget som kommer göra en skillnad i val av teknik och inte det faktum att skidorna är rockade.

Du kan ändra riktning på skidorna genom att 1. vrida dem, 2. Kanta och belasta dem that's it, blir liksom inte mer än så.

Får bak vikten? Varför? Förstår om du pratar om att göra en Ollie men åka ocentrerat med vikten bakpå skidorna är f-n bara kontraproduktivt :)
Åkteknik är ju alltid mer eller mindre samma med små justeringar beroende på skidorna.
Vad jag ville komma fram till var att man kan köra moderna offpistskidor med rocker (och modern taper, etc) på ett mer lekfullt sätt. Som att hänga bak vikten för att komma över hinder, med andra ord en ollie som du nämnde, blir mycket enklare och smidigare när du får den lite stabilare plattformen.
Mycket av åkningen lokalt är skogsåkning i brant terräng med drops och annat kul. Raka, breda skidor med fullrocker är det som gäller och åkstilen är lekfull och skitsnabb. Enkelheten att vrida runt skidorna, kontrollera fart med speedchecks och slides och manövrera kvickt har ändrat åkstilen här. Många är racetränade sen de var små och har mycket bra grundteknik som de faller tillbaka på i öppnare terräng, men ser andra möjligheter i åkningen i mer varierad terräng. Där tycker jag att vitsen med rockerskidor med modern shape (tänk 4frnt hoji, raven, sgn togga, sslomon rocker2 122, osv) är att en sån åkstil som är enormt krävande blir mer lättilgänglig, samtidigt som de bästa kan utvecklas mer.

Åkteknik med rocker?

@Fransosen
Förstår vad du menar men det är bara tillämpningen av rörelserna som har ändrats, fortfarande samma rörelser, att man sen har fattat att man kan göra en ollie på skidor för att få mer höjd utan att ha en kick är ju roligt men knappast unikt.
Tekniken att vrida skidorna kvarstår och samma gäller att kanta dem, men eftersom du får en helt annan plattform och genom dem ett delvis ändrat underlag så kan du tillämpa det annorlunda.
Det finns ju ett skäl till varför många av världens bästa friåkare har en gedigen race bakgrund.

Summan av kardemumman är att lära sig rörelserna bakom tekniken så kommer man komma längre i sin utveckling

- an

Tillbaka
Topp