Aktuella Köp & Sälj-varningar

Timbe sa:
Hålle ett öga på 'amanda96'

solklar scam som vill sälja een helt ny jacka för att hon har köpt ny, och i en annan annons vill hon köpa en jacka, just skapad profil, inaget mobilnummer osv osv :)
Tack Timbe! Bra att du är vaken.

Jag kollade upp henne och det verkar tyvärr vara en scam. Jag har lagt till personen på vår varningslista, så vi rekommenderar att ni inte gör affärer med personen. Annonserna är borttagna från Freeride.

För övrigt ska han sälja "Normis" byxor, Har jag inte fel för mig så heter det "nomis" ? :)

Det ena kontantkortsnummret påstår han vara sin mammas och det andra sitt eget

Fick mail av en spanjor häromdagen som ville sälja ett par DPS Lotus 138. En snabb google search visade att personen i fråga även säljer cyklar i "good working condition".

Buenos días señor .. still intrersted in buying this items and i have it,for sale.and still in good working condition and in perfect order. Good price is accepted,if you are interested in buying from me. Let me know i will email you some pics and details thanks. ADDRESS.. C/Jaume Balmes, 7 Esplugues de Llobregat Barcelona 08950 Spain conact me via Email...p.corsetti70@gmail.com

är det möjligt för freeride.se att stoppa dylik spam på köp/sälj annonser?

Vi har ett Captcha/robotfilter för att undvika svar på Köp & Sälj-annonserna som görs av en robot. Så troligtvis är detta manuellt skickat och då blir det mycket svårare att skydda sig. Men det är bra att du lägger upp mailadressen här i tråden (jag lägger även in den överst i tråden) så att andra varnas.

Hasse_Lindborg sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=97343
Inte många rätt i den annonsen. Och nybliven medlem.
//Hasse
Tack. Ja, det ser minst sagt misstänkt ut. Jag har mailat personen i fråga för att försöka reda ut hur det ligger till. Återkommer!

Det brukar i och för sig räcka med att man måste vänta två veckor för att posta i forum/lägga upp annonser/whatnot för att det ska funka bra :)

OlaMelin sa:
Hasse_Lindborg sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=97343
Inte många rätt i den annonsen. Och nybliven medlem.
//Hasse
Tack. Ja, det ser minst sagt misstänkt ut. Jag har mailat personen i fråga för att försöka reda ut hur det ligger till. Återkommer!
Nu har jag uppdaterat överst i tråden om detta fall och gått ut med en varning.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=97830

davvemalmstrom@gmail.com

Mailadressen till en som försöker sälja två gopro hero2 för 2000kr tillsammans inkl tillbehör. Är ju en bra deal (lite för bra) så sa att jag ville betala postförskott hos bussgods men då sa han att han inte litade på sånt där. Han joinade freeride idag.

Senast ändrad:
Nypris i sverige för grejorna är 11 000 + och han säljer dem för 2000, så dålig koll kan han nog inte ha samtidigt som han uppvisar alla möjliga tecken på att vara oärlig... kan man inte bara ta bort annonsen och honom? behöver man inte personnr för att skapa en profil? borde inte den stämma med namn och ålder, och i detta fall kanske även email?

johan sa:
Nu är tråden uppdaterad med information om denna medlem.

Passar även på att tipsa om att aldrig skicka pengar i förskott. För mer tips: https://www.freeride.se/content/5690/
Var du månne lite på kanelen när du skrev den här meningen? "Misstänkt bedragare som försöker sälja bland annat 2st Go Pro kamera till lågt bra."

Dessutom saknas det ett komma någonstans, men jag berättar inte var! :P

En karantänstid vore faktiskt bra när det gäller köp&sälj, framförallt om man väljer att se sidan som en möjlighet för medlemmar att sälja sina saker och inte som ännu en annonssida i mängden.

Tompan14 sa:
johan sa:
Nu är tråden uppdaterad med information om denna medlem.

Passar även på att tipsa om att aldrig skicka pengar i förskott. För mer tips: https://www.freeride.se/content/5690/
Var du månne lite på kanelen när du skrev den här meningen? \"Misstänkt bedragare som försöker sälja bland annat 2st Go Pro kamera till lågt bra.\"

Dessutom saknas det ett komma någonstans, men jag berättar inte var! :P
Hittar inte den meningen någonstans så jag har antingen redigerat bort den eller så har du inget att göra =) vet faktiskt inte vilket själv och spelar väl inte så mkt roll i slutändan. Språkpolis!? varför? blir du gladare av att skriva detta? finner det iaf väldigt intressant =)

Tompan14 sa:
En karantänstid vore faktiskt bra när det gäller köp&sälj, framförallt om man väljer att se sidan som en möjlighet för medlemmar att sälja sina saker och inte som ännu en annonssida i mängden.
bra poäng!
En månads karantän hade gjort det ännu mer till köp och sälj för medlemmar. Självklart skulle den utstuderade bedragaren kunna skapa konton som lämnas en månad osv. Hotmail hade förut så att man behövde gå in på kontot en gång i veckan första halvåret för att det inte skulle raderas.
Det finns nog många olika sätt att göra det på för att försäkra sig om att det inte kommer massor av SPAM-medlemmar och bedragare.

Senast ändrad:
En månad + 10-20 inlägg bör väl göra det jobbigt nog för att sålla ett par scammers men inte onödigt drygt.

Fick samma mail från samma spanjor som ligger en bit upp i tråden när jag letade efter ett par Ehp

LawndartGustav sa:
https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=136650

Jag litar då inte på en person som denna, kan inte relgerna ändras så dessa "lurendrejare försvinner"?
Denna person har ju faktiskt läst in sig och skapat flera annonser för att avleda misstankar känns det som...
Jag håller med, de övriga annonserna är ju som vilka halvrisigt formulerade kidz-annonser som helst och smälter in, men iPhoneannonsen osar katt deluxe...

somebody sa:
En månad + 10-20 inlägg bör väl göra det jobbigt nog för att sålla ett par scammers men inte onödigt drygt.
10-20 inlägg låter bra, går förhoppningsvis på en vecka om det är en aktiv medlem. Om man bara är är och tittar då och då kan en månad vara bättre. I min mening är dålig scam-annonser inte bra för någon. Hellre något färre antal men annonser med högre nivå. Kommer man bara hit för att snabbt sälja något par skidor för, då får man dras med Blocket i en månad... Någon spärr ska det vara för att få annonsera på den bästa marknaden!
Exempel på lösningar som skulle höja nivån:
- Bildtvång (visst, många googlar fram någon produktbild, men bättre än inget)
- Kommentarsfunktion på annonsen, bra om man snabbt vill fråga om storlek eller påpeka om ngn glömt storlek/längd vilket tyvärr är vanligt. (option på att dölja den?)
- Standardiserad mall (likt resten av annonsinfon) där man fyller i det nödvändigaste vad gäller längd, bindning och monteringsinfo (skidor) och storlek och flex för pjäxor. Årsmodell är ju nytt (för i år?) vilket är ett jättestort steg på vägen. Tumme upp för det!

Senast ändrad:
Carled sa:
LawndartGustav sa:

Jag litar då inte på en person som denna, kan inte relgerna ändras så dessa "lurendrejare försvinner"?
Denna person har ju faktiskt läst in sig och skapat flera annonser för att avleda misstankar känns det som...
Jag håller med, de övriga annonserna är ju som vilka halvrisigt formulerade kidz-annonser som helst och smälter in, men iPhoneannonsen osar katt deluxe...

somebody sa:
10-20 inlägg låter bra, går förhoppningsvis på en vecka om det är en aktiv medlem. Om man bara är är och tittar då och då kan en månad vara bättre. I min mening är dålig scam-annonser inte bra för någon. Hellre något färre antal men annonser med högre nivå. Kommer man bara hit för att snabbt sälja något par skidor för, då får man dras med Blocket i en månad... Någon spärr ska det vara för att få annonsera på den bästa marknaden!
- Kommentarsfunktion på annonsen, bra om man snabbt vill fråga om storlek eller påpeka om ngn glömt storlek/längd vilket tyvärr är vanligt. (option på att dölja den?)
- Standardiserad mall (likt resten av annonsinfon) där man fyller i det nödvändigaste vad gäller längd, bindning och monteringsinfo (skidor) och storlek och flex för pjäxor. Årsmodell är ju nytt (för i år?) vilket är ett jättestort steg på vägen. Tumme upp för det!
Bra att ni är uppmärksamma och kloka idéer Carled!

Jag har mailat personen i fråga och bett honom att styrka sin identitet. Ber att få återkomma, men i nuläget rekommenderar jag inte någon att göra affärer med "Isak87".

OlaMelin sa:
Carled sa:
LawndartGustav sa:

somebody sa:
Bra att ni är uppmärksamma och kloka idéer Carled!

Jag har mailat personen i fråga och bett honom att styrka sin identitet. Ber att få återkomma, men i nuläget rekommenderar jag inte någon att göra affärer med "Isak87".
Tror ingen byter sin nya iPhone 5 mot "nått roligt" redan nu så, ingen jättebra idé nej.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp