Aktuella Köp & Sälj-varningar

gurring sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=108928

Lite misstänksamt? Googlar man på bilden kommer ett gäng ebay-annonser upp och användaren är ny.
Eller är det bara jag som alltid blir misstänksam så fort nån säljer en ny GoPro?
Jupp, fejk. Blev medlem idag också... Vem köper en GoPro i Norge och säljer i Sverige? De är ju lika dyra där.

Carled sa:
gurring sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=108928

Lite misstänksamt? Googlar man på bilden kommer ett gäng ebay-annonser upp och användaren är ny.
Eller är det bara jag som alltid blir misstänksam så fort nån säljer en ny GoPro?
Jupp, fejk. Blev medlem idag också... Vem köper en GoPro i Norge och säljer i Sverige? De är ju lika dyra där.
Bra tips! Alla varningsklockor ringer så nu är annonsen borttagen.

stian Hildonen
kalix
0761025822

Har blivit kontaktad av en Roy via e-mail roy roysmith488@gmail.com

Står såhär i mailet:

Good day....still in interested in buying this items..and i have it
for sale contact me for pic and details.....Thanks

Best Regard

from spain

Har goglat mailadressen, den tillhör en ökänd skojare :mad:

Ja den medlemmen får alla varningsklockar att ringa:
- dyra teknikprylar säljes/bytes
- nyregistrerad
- kalix
- uppkopplad via 3g nätverk
- kontantkortsnummer

Medlemmen och annonserna är nu borttagna.

bobbyheinrich sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111356

Medlem sen idag i stort sett ger bort gopros. .

Smellin fishy 2 me...
Nästan så att man förtjänar att bli lurad om man går på den annonsen ;)

Är man sugen på en "billig" GoPro Hero 3 BE så säljer XXL.se dom för 2495kr igen. Känns lite tryggare.

Annonser och medlem är nu borttagen.

Kalix adresser förekommer väldigt ofta i tveksamma annonser den senaste tiden.

Vilka är principerna för att ta bort annonser? Verkar rätt godtyckligt, lågt pris och nyreggad medlem. Att sälja något är väl en typisk anledning från att gå från att passivt läsa oinloggad till att registrera sig och posta något. Kontaktar ni aldrig medlemmen först? Det är er site osv men jag tycker det hela framstår som grinigt. Om annonserna är falska är det knappast ert problem så länge innehållet som sådant är lagligt.

la_grave sa:
Om annonserna är falska är det knappast ert problem så länge innehållet som sådant är lagligt.
Det där får du nog utveckla lite. Jag hänger absolut inte med på vad du menar.

I sakfrågan tycker jag det är bra att misstänkta annonser tas bort. Jag ser det ju hellre att en annons för mkt tas bort än att freerides medlemmar ska riskera att bli lurad på pengar.

Nyreggad, namn som inte stämmer med hitta.se, kontantkort-mobil, märkliga mailadress osv. När alla dessa stämmer så har jag inget problem alls att Johan raderar deras annonser.

Om det någon får sin annons raderad trots att det är korrekt är det väl bara att ta diskussionen med Johan så löser det sig nog tämligen fort. Ser inte problemet egentligen.

Nej precis, skulle en av mina annonser försvinna skulle jag försöka igen och sen kontakta någon ang varför de försvinner. Men då dessa annonser oftast inte kommer tillbaka igen så kan man ju utgå från att de flesta som försvinner faktiskt är falska..

Piglet55 sa:
la_grave sa:
Om annonserna är falska är det knappast ert problem så länge innehållet som sådant är lagligt.

I sakfrågan tycker jag det är bra att misstänkta annonser tas bort. Jag ser det ju hellre att en annons för mkt tas bort än att freerides medlemmar ska riskera att bli lurad på pengar.
Du inser att säljaren av en legitim annons som raderas också förlorar pengar?

Du framstår som en trygghetsnarkoman som är helt inkapabel att ta eget ansvar utan vill att staten/Freerides administratörer/osv ska skydda dig mot alla risker i livet. Löjligt.

la_grave sa:
Piglet55 sa:
la_grave sa:

Du framstår som en trygghetsnarkoman som är helt inkapabel att ta eget ansvar utan vill att staten/Freerides administratörer/osv ska skydda dig mot alla risker i livet. Löjligt.
Antar att du trollar som mest men förklara gärna hur man förlorar pengar på en gratis annons som blir borttagen ?

Piglet55 sa:
la_grave sa:
Piglet55 sa:

Antar att du trollar som mest men förklara gärna hur man förlorar pengar på en gratis annons som blir borttagen ?
Märklig fråga. Man vill sälja något och istället för sin pryl få pengar i handen men hindras för att annonsen raderas, något som leder till en sk välfärdsförlust (eller mer vardagligt, en förlust av pengar).

la_grave sa:
Piglet55 sa:
la_grave sa:

Märklig fråga. Man vill sälja något och istället för sin pryl få pengar i handen men hindras för att annonsen raderas, något som leder till en sk välfärdsförlust (eller mer vardagligt, en förlust av pengar).
Näe. Det är ingen värdeförlust i och med att du fortfarande har sin pryl kvar. Att du inte längre har möjligheten att omsätta värdet av din pryl till pengar gör inte det är en förlust av värde.

Vem säger att det är en allmän rättighet att annonsera på freeride?

la_grave sa:
Om något så är det väll ändå en förlust av eventuell inkomst...
Lite som att säga att man tjänar pengar när man köper något på rea.

Quote Chairman

Är man sugen på en \\\"billig\\\" GoPro Hero 3 BE så säljer XXL.se dom för 2495kr igen. Känns lite tryggare.

Tackar för tippset. Beställde en på morgonen precis :) Konferens, Ipad och ett kontokort nära till hands är inte bra för oss med dålig impuls kontroll för att handla prylar :)

PS: Att ni ens orkar med det där trollet la_grave. Måste medge att det finns viss underhållning i det hela men den här killen upphör aldrig att förvåna. Måste vara jobbigt att vara den hårdast chargande åkaren på forumet men som också känner sig så jäkla kränkt hela tiden att han måste till och med stå upp för bedragarna också.

la_grave sa:
Vilket är ett problem för att...?

Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Du inser att om man frivilligt säljer något för 100:- så gör man det för att man tycker sig göra en vinst på en sådan transaktion? Dvs man värderar sin pryl till 90:- men någon annan värderar den till 110:-. Säljer man den då för 100:- har såväl köpare som säljare gjort en välfärdsvinst på 10:-.

la_grave sa:

Men vad är problemet egentligen?? Om annonsen var legit så kan ju annonsören, som konstaterats ovan, säkert utan större problem reda ut det med administratörerna och sen lägga upp den igen. Vad har hen i så fall förlorat? Ett par dagar och lite tid för kommunikation.

Hellre det än att nån godtrogen stackare ska bli blåst på ett par lax eller så. Att vi tillsammans håller ögonen öppna och varnar för gropar anser jag också stärker känslan av gemenskap i vårt forum. Ett forum dit vi sökt oss tack vare ett gemensamt intresse för gravitationsdrivna upplevelser på diverse underlag. Vi behöver inga bedragare här.

Jag är en stor frihetsivrare i största allmänhet men jag ser det absolut inte som speciellt integritetskränkande att tveksamma, anonyma annonser nagelfars och raderas.

la_grave sa:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Du inser att om man frivilligt säljer något för 100:- så gör man det för att man tycker sig göra en vinst på en sådan transaktion? Dvs man värderar sin pryl till 90:- men någon annan värderar den till 110:-. Säljer man den då för 100:- har såväl köpare som säljare gjort en välfärdsvinst på 10:-.
För att göra en affär så ska båda delarna få utdelning i form utav pengar men även självklart varan ena parten har betalat för.

Välfärdsvinster är bara skitsnack om ena parten blir lurad, Freeride ser mellan fingrarna och någon får fortsätta att lägga upp annonser ,utan att Johan kontrollerar dem? För det är deras rätt att lägga upp annonser gratis och sätta bedrägerier i system.

Jag tycker agerandet på detta forum är kanon! Fortsätta såhär så hålls idioterna ifrån annonsavdelningen och våra konton.

la_grave sa:
Du har fortfarande inte förklarat varför det skulle vara ett problem med "godtyckligt" raderade annonser?

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Du har fortfarande inte förklarat varför det skulle vara ett problem med "godtyckligt" raderade annonser?
Eeh jo? Du skriver själv godtycklig. Varför inte bara inkludera en notis "detta är användarens första annons/inlägg och/eller användaren är nyregistrerad, var försiktig".

Om folk blir blåsta på det här triviala sättet (falska annonser) är det enligt min uppfattning ett minimalt problem jämfört med stämningen på ett forum där inlägg raderas utan närmare granskning eller motivering.

De facto kommer bedragarna inte sluta om de inte hamnar inför skranket och det kommer aldrig ske om inga bedrägerier fullföljs.

la_grave sa:
Eeh jo? Du skriver själv godtycklig. Varför inte bara inkludera en notis "detta är användarens första annons/inlägg och/eller användaren är nyregistrerad, var försiktig".

Om folk blir blåsta på det här triviala sättet (falska annonser) är det enligt min uppfattning ett minimalt problem jämfört med stämningen på ett forum där inlägg raderas utan närmare granskning eller motivering.

De facto kommer bedragarna inte sluta om de inte hamnar inför skranket och det kommer aldrig ske om inga bedrägerier fullföljs.
Stabilt att lyckas förklara vad som var problemet efter 3 försök. Kan du ens stava till "relevant"?

Tycker inte det är dålig stämning i på freerides annonsmarknad. Och det är ju klart bättre att arbeta preventivt med brottslig verksamhet än repressivt, så även där har du fel.

"2.5 Moderatorer
En moderator har full bestämmanderätt och behöver inte försvara sitt agerande i forumet. Acceptera att moderatorerna är här för din och alla andras skull. De arbetar för forumets bästa. Om du känner dig orättvist behandlad, försök då se att det kanske finns en anledning till det inträffade. Om du ändå tycker att en moderator har handlat fel mot dig och har andra konstruktiva synpunkter på moderatorernas agerande, meddela detta per e-post och INTE I TRÅDARNA. Klagomål ute i forumet kommer att raderas."

fiskebulle: jag tolkar ovanstående som att Freeride, om det vore en stat, skulle kunna klassas som någon form av oligarki/teokrati?

la_grave sa:
Du är medveten om att Köp & Sälj och Forum inte är samma sak va? Så, nu har jag gjort mitt i trollmatandet.

Svält trollet om jag ska vara helt ärlig. Det finns ett antal trådar nu där trådarna till slut spinner iväg till att mata just ett specifikt troll :)

Gahnis sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111628
När det gäller den där typen av annonser tänker jag mig att det är bättre att använda det röda utropstecknet för att anmäla olämpligt material, då det så uppenbart är en "annons" som inte hör hemma på freeride.

Tillbaka
Topp