Aktuella snörapporter: alperna

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum
Saas-Fee ons-lördag 15-17/2, kom totalt ca 1-1,5 meter och fortsatt kraftigt snöfall när vi åkte därifrån. Endast Plattjen-liften öppen torsdag-lördag pga lavinrisken. Mycket spontana släpp och sprängningarna pågick oavbrutet. Området från Plattjen och Spielboden är förmodligen fantastiska senare i veckan. VARNING! Innan snöfallet, var glaciärerna i princip helt torra och mycket uppspruckna. Snön har säkert dolt dem, men definitivt inte skapat några hållbara bryggor. Använd guide eller undvik dem tillsvidare är mitt tips.

Mycket snö i Chamonix då det snöat nästan konstant sedan i onsdags. Åkte hem när det var som bäst men ska nog ner igen v.9 en snabbis. MYCKET orört "tack vare" att många liftar varit stängda. Så ska ni ner nu bör ni kolla noggrant vilka liftar som öppnas för första gången efter snöfallet.

Snorapporterna sager att det ska komma ett par centimeter sno de kommande dagarna har i Engelberg, det kan mycket val betyda att det kan komma betydligt mer. Men just nu suger det ratt hart, idag var var det ganska hemskt med ganska varmt (+ i byn ett par dar nu), Titlis var insvept i dimma och lika sa de lagre delarna av berget. Det gar dock att hitta en del fin sno utanfor pisterna men den ar inte djupare an 10-25 cm pa ett hart lager efter den senaste tidens regn/plussgrader/blotsno.

En dag med sno per vecka har varit standarden ungefar so far...

Men vi haller det gata och hoppas pa battre tider.
B-Crew represent

Kom en meter förra söndagen och har snöat lite varje dag hela veckan, iaf det jag har hört. Sticker ner imorrn! =)

Var en runde i forrige uke, og kan oppsummere:
Godt med snø i St Anton området, men litt gåing for å finne urørte områder. Av de stedene vi var hadde St. Anton de beste forholdene.
Andermatt: fikk et stort snøfall som vel nå begynner å bli oppkjørt, men det er i alle fall nok snø.
Zermatt: har nesten ikke snø utenfor bakkene, Styr unna. Var ikke på Cervinio siden, så den kan jeg ikke uttale meg om.
Saas Fee: Betydelig bedre enn Zermatt, og muligheter for bra kjøring utenfor løypene.
Flumserberg: Ikke så verst anlegg, nok snø utenfor bakkene til å kjøre hvor man ville.

Någon som vet hur det ligger till i val thorens? ska dit om lite mindre än 2 veckor, deras snörapport på nätet vågar man inte lita på :)

I Chamonix är snön riktigt skön nu. På flegere igår var det något tung snö på sina ställen som vanligt, men samtidigt otroligt fint på vissa ställen. Idag på le tour var det suveränt i skogen och backbowlsen. Den mesta snön i bowlsen hade redan löst ut så det kändes bra.

Åk med skallen och ge dig inte ut på lavinfarliga branter om du är osäker, även om jag måste säga att snön kändes tämligen stabil. Jag lyckades inte få något lager att släppa, trots provåkning på brantare partier. En åkkamrat lyckades få ett mindre släpp på ett brant parti.

Dessutom är det ett stort lågtryck på väg in nu, enligt websidorna ska det komma snö, dock anges inte än hur mycket som väntas. http://meteo.chamonix.com/MetPreE.php3

Är det någon som har en liten snöprognos för Cortina?
Åker dit under vecka 12.
Känns som att man inte kan lite på www.skiinfo.com eller www.snow-forecast.com riktigt.
LIVE-info är alltid bäst.

// JR

Jorgen: kolla dolomitisuperski.com de har tillförlitliga rapporter. SJälv var jag i området v.8 dock ej just i cortina men tillräckligt nära för att samma förhållanden ska gälla. Under v.8 snöade det nästan varje dag, kom säkert runt en halv meter totalt. Vi hade mao riktigt bra offpist, det blir inte sämre av att ittisarna är i stort sett helt ointresserade av puder, de enda stället det finns lite tendenser till att bli uppåkt är arabba men mest pga att det helt plötsligt är 95% svenskar i denna underbara ort (tack lion :-() för övrigt pratade jag nyligen med folk som är där nere och det har fortsatt att snöa under v.9 och 10 men nu förväntar man sig ett par dagar med sol.

Vad säger ni om Chamonix då? Såg att 23% av backarna är öppna, ska dit imorgon, första åkning på lördag alltså, kollade på snow-forcast, där stod de att de skulle va sol på söndagmorgon iallafall. Får hoppas att de öppnar fler backar annars är de ju lite sledet.
H ad!

hasse, är du ute efter att åka pist, kan de närmsta dagarna i chamonix blir lite halvdanna. Det har snöat mycket och så ska det fortsätta ett par dagar till. Dvs, få liftar öppna och dålig sikt. Det verkar som det ska klarna upp nästa vecka efter detta lågtryck passerat, men den som lever får se.
De som däremot är intresserade av offpisten kan dock glädjas av att det är bra nu. Riktigt bra. Och med två dagar till snöfall kommer det bli sagolikt.

Har åkt i Engelberg vecka 10 och under den tiden har det snöat hejdlöst hela tiden. Enligt ortens hemsida har snödjupet ökat med 160cm! Något övedrivet kanske, men över en meter puder har nog fallit. Snöade intensivt när vi lämnade Engelberg på Söndagen. Hur åkningen var? :)

Verbier.
Snöade rejält under v 10. Lite varmt under 1700 men ingen katastrof.
Verkade sitta ganska bra. Ni som är där nu, eller på väg har nog en riktigt bra tid att se fram mot.

Skall till freeheel festivalen i Livigno næsta vecka. Hørt att det ær vårsnø dær nu, så vi tænkte førsøka finna nått stælle med puder att køra av oss i først.
Enligt snow-forecast.com så har Davos fin snø, någon som kan bekræfta det? eller vet nått om snølæget på annan ort i nærheten?

///Gunnar

Hur ser det ut i Cham just nu då?
Ska dit v15 och vad jag förstått har det regnat å skit i byn senaste dagarna...

Någon som är på plats eller nyss hemkommen som kan rapportera om hur det ser ut?

Fick føljande rapport från Chamonix i dag:
>vi var i chamonix i går - veldig varmt og dårlig snø. var også på simplon-passet, der var det 3cm fuktig nysnø... har vore føn vind dei siste dagane.<

I Chamonix är det otroligt varmt nu. Nollgränsen idag låg nånstans vid 3000m. Var i morse på grand montets som var stelnad varmsnö, vilket jag lämnade för att fara en sväng till flegere och brevent. Där på sydsidorna hade i princip allt rasat. Hotellfacet var ödelagt, men snön som legat under det som rasat var helt ok.

Imorn nån gång på dagen rullar det in ett lågtryck från väst. Får se hur det fortlöper...

Hur det ser ut om två veckor vet nog ingen dock.

FFsuper:
Jo, jag förstår naturligtvis att man inte kan säga hur det ser om två veckor men eftersom det mesta av min tid nu när jag är hemma i skolan :( går åt till att längta efter mer skidåkning så kunde jag inte låta bli att fråga om läget redan nu.

Och så är det ju alltid trevligt att höra rapporter från folk som vet hur det ser ut på riktigt, så fortsätt gärna med uppgifter om vad som händer med vädret.

//Matte

Enligt snow-forecast.com så ær det Davos, Stubai och Hinterlux som har Puder i Østra alperna.
Vore utmærkt on någon har rapport dærifrån som kan verifiera dom uppgifterna.

Jag vill också jätegärna veta aktuella förhållanden I Engelberg! Ser ut som snö idag, men stämmer det?
mvh
Andreas

Bumpar denna tråd litegrann inför påska.

Nån som är/nyligen varit i franska alperna, ffa Les 3 Vallées/Val Thorens? Snöläge/väder?

Tillbaka
Topp