Akut fraga, Chamonix barnvanligt omrade?

uttryck

Ny medlem
Ar just nu i Frankrike och tankte aka ned till Chamonix ca 8 mil dar vi bor for att fa uppleva lite riktig hogalpin miljo pa nyarsdagen. Vara barn ar 6 o 8 ar och medelgoda akare, sjalva ar vi ocksa medelgoda akare. Vi har varit i Megeve och Les Gets men vill aven prova Chamonix. Men vi vet inte vilket omrade dar som kan funka att aka med barnen. Vi ar inte avancerade offpistakare heller. Men funkar t ex Flegere/Brevent omradet (sydsluttningar ar ju trevligt = mer sol)? Eller ar t ex Domain de Balme battre lampat? Vi vill ha riktigt laaanga nedfarter men inte for branta.

Ar det forresten stor skillnad pa skidakningen mellan t ex Megeve o Chamonix?

För piståkning skulle jag välja Domain de Balme(Le Tour). Backarna är ofta bra pistade och jämn lutning någorlunda i fallinjen, tuffare åkning ner mot Vallorcine för att variera. Åkning ner till dalstationen, det går bara undantagsvis i Brevent/Flegere. Fin vy ner genom dalgången, dock inte samma "extrema" alpina miljö som nere i dalen. Förboka en tidigt tur på morgonen upp på Aguille du Midi (utan skidor), åk sen upp till Balme/le Tour för skidåkning, så får man både och. Kolla hemsida för aktuell info om liftkort, öppettider mm.

Les Houches da i borjan av Chamonix dalen? Ar det likvardig akning som i Domain the Balme omradet som ligger langre bort?

Nu ser det ju ut att bli ratt sa bra vader pa nyarsdagen och vi kan ju starta ratt tidigt men att hinna med bade Agille du midi (utan skidor + ratt dyrt) och Domaine de Balme (med skidor) pa samma dag gar ju inte.

Det var just detta med akning ned till dalstationerna jag var lite konfunderad om gallande Brevent/Flegere, inte sa lampligt for oss kanske.

Funkar nog bra att åka i alla pistade områden med ungarna. Välj efter snö och väder. Är inte särskilt tuffa pister på Grands Montets, brukar vara mycket barn där oxå. Så kolla snöläget och åk dit det verkar bäst. Skulle inte tveka att ta med mig barn som kan åka skidor på Vallee Blanche heller för den delen. Om du själv har koll på säkerheten och litar på att de kan följa dina instruktioner. Lycka till och ha det så roligt!

Tillbaka
Topp