Alagnas nya kabinbana klar till våren?

Cosmo

Ny medlem
Det verkar som den nya kabinbanan har lagts på is till våren eller har jag fattat helt fel?

Info från: http://www.alagna.it/offerte/news.htm

27/11
Works for building the Funifor have been suspended.
Poor weather conditions have upset work times entirely, with an effect on the level of risk for those employed on the building site. For this reason, the contracted firm, Doppelmayr, has been forced to stop works until next spring so that operations can be resumed in favourable environmental conditions and in full safety standards.

Gott då blir inte dom hårdaste åken uppkörda så snabbt eftersom man fortfarande måste gå till dom ;-)

Skämt åsido, men det låter ju rent rasande trist. Den hade ju gett ganska många extra fallhöjdsmeter per dag om jag förstått det hela rätt!

Har du mailat ner till dom och kollat eller?

Har letat info angående liftbygget på massa ställen men det enda jag har hittat var under NEWS på http://www.alagna.it så jag vet inte om det är den nya liften dom pratar om men det känns som så iaf.

Jag har inte mailat och frågat någonstans.

Jag var där i somras och man blir ju ruskigt sugen när man såg bygget. Hoppas att det blir klart i vår.

Jag har precis pratat med liftpersonalen i Alagna och som det ser ut just nu så ligger bygget av den nya liften på is. De räknar med att få igång liften till nästa skidsäsong. Dåligt väder har satt stopp för planerna att slutföra arbetet i år.

Buda>> Det tror jag när jag ser det...
Var där 01 och då lade den gamla dieselkabinen bara av helt plötsligt. "When is it gonna work again?" Då svarade dom bara "Maybe tommorrååååw" och slog ut med armarna. Samma sak resten av den veckan sedan... Återsåg stället 03 och då funkade allt, inkl "koliften" från 1956 som matar upp till kabinen och ser ut som den ska gå sönder vilken minut som helst :)
Men kanske har dom koll på läget denna gång?

Nej Richard. Du har rätt att en del liftar är kvar av den gamla modellen. Men sant är ju att Alagna HAR fått EN ny kabin. Dock inte till stället man hade önskat sig... Var också där 01 och vet hur det kändes... :(

Den nya kabinen öppnade 3 dec. Den går upp till Salati så man kan ta sig över till Gressony även vid dåligt väder och vid ev. fel på toppkabinen, typ slut på diesel. Den gamla kabinen och boskapsliften (Balmaliften) blir nog kvar ett par år till. Iom den nya liften kommer det tyvärr komma över mer plantor till Alagna sidan ska bli kul att se i vinter. Åker ner tre veckor i februari och hoppas Alagna har kvar sin byhålecharm.

"MONTEROSA-SKI

Arriving at Funifor, you’ll find the new lift connecting Alagna with the Aosta Valley side of the Monterosa Ski area.

We’ve done it !!.... In spite of bureaucracy, the weather, the snow and the temperature, we made it.

Today our long held dream is reality for the whole of the Monterosa Ski area . Now we are sure that we offer our visitors a unique and surprising product.

Departing from Pianalunga, with a midway stop at Cimalegna, then an ascent up to 2.967 metres at Passo dei Salati.

From the Valsesiano side in Alagna, the twin sister in Piedmonte, to the first bulwark on the Aosta Valley side of the ski area, Gressoney-La-Trinité; two cable cars, each with a capacity of 100 persons (an hourly capacity of 800 persons),will travel between the departure and arrival stations which were built on a small scale so as to limit the impact on the environment."

http://www.skivallee.it

Såja! Nu har man varit på plats och sett med egna ögon. Liften från Pianalunga till Salati (inte långt från äggliften från Gressony) var riktigt bekväm. Snabbt och effektivt tar man sig nu från Alagna till Salati. Alltid något... Dock var pisten ner Olen ett ganska ovälkommet inslag :) Men man kan inte få allt?

Kabel var uppspänd mellan Salati och upp mot Cresta Rossa så NÄSTA år (om de får klart den) kommer man kanske att kunna utnyttja HELA fältet ovanför Indren. DET vore ju fint :)

Den gamla kabinen stonka på som vanligt. Med itailenskt skollov och fint väder köade vi i imponerande 2h 30 min för att ta oss upp för en lunch på toppen. Vindstilla och fint. Ner Stolemberg var dock ingen höjdare. Riktigt lite snö i hela området just nu så inte mycket att hurra för tyvärr...

Låter ju som rena jävla katastrofen!

Nu kan man alltså forsla upp en miljon turister till ett ställe som man ändå kunde ta sig till förr, plus att man har gjort pist ner i Olen så att vem som helst kan bli skidturist i Alagna, och man får fortfarande knalla om man ska till områden över Indren.
Utan förlängningen upp över Indren är det väl bara försämrande?

Så kan man ju också se det. Men att stå och stampa i ett par timmar bland rökande italienare vid den gamla kabinen tar ju död på lite av charmen :) Pisten i Olen kändes som ett ingrepp, visst. Men hellre det än och en ny lift upp till Salati. Lift upp över Indren kommer väl dock vara sista spiken i kistan för de som vill ha ett "ostört" Alagna :) Med en pist ned Balma och en runt hela berget är snart ALL charm borta :) Och en miljon skidturister att slåss med...

Tillbaka
Topp