Ålderns påverkan på skidor

Almen1

Aktiv medlem
Sitter med äldre viktade race-skidor (sl + gs), och undrar hur tidens tand påverkar dem.
Åldrandet sitter givetvis inte enbart i tids-åldern, utan hur de används, och hur de sköts..
Men om man stannar vid vid just tidsålderns påverkan på skidorna, -är det någon kunnig som vet hur äldre välvårdade skidor står sig (enbart för eget användande) ? när de når 10år, -är de helt "körda", som gammal fallfrukt, eller ok att nyttja för ren nöjesåkning..?
Åker mest utanför pist idag, eller toppturar. Att lägga en investering på pistlagg känns si så där då dagarna i ren pist är relativt få..

Jag tror inte vare sig träkärna ev. Titanal eller glasfiber vävar är speciellt ålderskänsligt. Däremot kan belaget oxidera och försämras med tiden. Har dom stått ett tag kan det vara läge för slipning.

Jag tror som Henric-s att det troligtvis inte är så ålderskänsligt. Om belaget stått ovallat och torkat så har det troligtvis åldrats sämre. Men en planslipning åtgärdar det.

Annars är det ju bara att prova, om du inte kan känna att skidorna är kassa så finns det ingen anledning att köpa nya, oavsett hur mycket tiden faktiskt påverkat dem.

Jag tror att den största anledningen till att nya skidor känns bättre än gamla är den snabba utvecklingen av skidteknologin. Sen om det är värt att betala en massa för att ha senaste tekniken är en annan fråga, jag hade inte tråkigare på skidor för 10 år sedan än vad jag har nu, trots avsaknad av fetrocker och andra nymodigheter.

Tack för bra input.
Skidorna är planslipade vid tillfällen, -inte allt för långt bort i tid (2-3år) och de är alltid sommarvallade när de ställs åt sidan.
Tänker att rena pistskidor för välprepparerade backar kanske påverkats minst, kontra all mountain och puderskidor när det gäller konstruktion de senaste åren.
När det blir lite mer upprört har jag både ett par Extreem Project och ett par PT att knycka med mig som komplement.

Tillbaka
Topp