Ålderskrav skistar boende

robba_86

Medlem
Tja

Det var tänkt att jag som är 24år och min bror som är 19år skulle åka upp till lindvallen nästa helg och åka lite skidor och softa, men nu upptäckte han att dom har som krav att man ska vara 2st som är minst 20år fyllda när man hämtar ut nycklarna... broder fyller 20år om 1månad.

Är det helt kört för oss att åka upp?

Verkar ju lite konstigt om t.ex. inte en pappa på 35år skulle få boka en stuga med sina minderåriga barn?

Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

I vilket fall som helst så får jag ringa upp imorgon och prata med dem, kul att höra hur ni har löst det om ni har vart i liknande situation...

MVH

(Taget från "skistar/Bokningsvillkor 2010-11")

VAD HAR GÄSTEN FÖR SKYLDIGHETER?
För att boka/ingå avtal med SkiStar gällande boende måste gästen vara 20 år. Minst två personer (inklusive gästen) ska vara fyllda 20 år för att bo i boendet, om ingen högre åldergräns anges på bekräftelsen. Legitimering sker vid ankomst. Uppfyllande av åldersgräns är ett krav för att få tillträde till boendet. Om gästen vid tillträde till boendet inte uppfyller åldersgränsen gäller regler för avbokning. För organiserade grupper, resesällskap med ledare och familjer kan undantag från ovannämnda regler ske efter överenskommelse med SkiStar. Avvikande åldersbestämmelser kan gälla i vissa perioder.

Jag och min dåvarande pojkvän fick hyra, trots att han bara var 21 och jag 17. Tjejen på skistar lät oss dock veta att man vanligtvis inte fick göra så, men hon var schysst och lät oss hyra ändå. Så gör ett försök iaf, och hoppas på att de e schyssta även mot er.

Skistar gör faktiskt undantag för ensam förälder med barn ... du får försöka få med dig farsan eller morsan! :D

Men jag tycker det är rent ut sagt pinsamt att de inte gör ett undantag när din brorsa i stort sett är 20. Låter ju spontant inte som ni är den typ av gäster Skistar vill undvika.

Det finns mängder med möjlighet att hyra boende utanför Skistars kontroll, sök på nätet, kolla i blocket!

/MM

eller ta med en kompis som e gammal nog. Är det för långt så ragga upp nån som ser trevlig ut på parkeringen, förklara läget och ge honom en hundring eller nåt som betalning för att han hjälper er att plocka ut nycklarna:D

Töntigt. Ring igen , det kan ju vara så att den du pratade med bara var en jävla paragrafryttare.
Påminn dom om att jobba efter 4P.
för att vara en bra servicemänniska så måste man våga bryta mot lite regler.

Jag åker upp mot sälen v.2 och min kompis fyller 20 dagen efter ankomst, och skistar sa själv: "vi är inte så jätte nog med det" när vi ringde och kollade. Verkar vara konstigt om dem är: "Nä du måste vara 20 år annars är det kört.

Hmm, verkar vara beroende på vem man pratar med. Första gången jag ringde så sa han: "då måste jag höra mig för om vi kan göra något undantag i det här fallet", så kom han tillbaka och sa nej det var vi benhårda på att båda ska ha fyllt 20år.
Ringde igen igår kväll, då bad tjejen mig att ringa tillbaka imorgon på dagtid därför att dom var tvugna att fråga dem på plats om det gick bra eller ej. Så idag blir det till att ringa en tredje gång.

*håller tummarna*

Skistar förmedlar boende som ägs av andra. Oftast privatpersoner. Skistar har avtal med dessa. Om Skistar skulle göra avsteg från detta avtal och hyra ut till andra än vad som avtalats om så bryter Skistar avtalet. Skulle det hända något så kan jag tänka mig att Skistar blir skadeståndsskyldiga och eventuella försäkringar gäller förmodligen inte.
Om Skistar hyrde ut mitt boende till andra än vad jag avtalat med dom om skulle jag bli ganska upprörd...

Fan va lätt du blir upprörd då. Ta en yoga kurs! I detta fall handlar det om en person som saknar 30 dagar på leget, varje fall ska väl bedömas individuellt?

Skulle du få en hjärtattack om arla bytte färg på mellanmjölken också eller?

Kula82 sa:
Fan va lätt du blir upprörd då. Ta en yoga kurs! I detta fall handlar det om en person som saknar 30 dagar på leget, varje fall ska väl bedömas individuellt?

Ta den "bedömas individuellt" diskussionen med försäkringsbolaget OM det skulle hända något. Att hyra ut är ofta ett sätt att finansiera sina egna semesterveckor och om Skistar riskerar pga avtalsbrott att ens lägenhet skulle skadas så skulle jag bil upprörd ja!
Jobbar DU med service? 4P? Märks inte på ditt bemötande!

Jajjemänsan . 10 år i branschen!
Du borde nog höra av dig till skistar då och verkligen betona hur upprörd du skulle bli för tydligen händer det på flera Skistardestinationer.
Jag har för mig att vi fick dispans också en gång i tiden när det väl begav sig.
Sen har väl Skistar egna boenden också vilket vi inte vet om så är fallet denna gång.
Och som det tydligt står i Skistars bokningsinfo om åldersgräns kan det göras undantag.

Lev väl!

Senast ändrad:
Äger själv en lägenhet.

Finns en orsak till att boendeuthyrare har åldersgränser. Skistar har 20. En del 25. Några till och med 30. Orsaken är helt enkelt att unga människor inte kan bete sig som folk. Uppskattar att kanske 5% beter sig olämpligt när de hyr boende. De stör andra och förstör i lägenheten. Tyvärr drabbar det de 95% som beter sig som folk.

Kula82 sa:
Skämta inte ens om det!

Anledningarna till att de har en åldersgräns är väl tämligen självklara. Konsekvenserna om de bryter emot dem är även de rätt uppenbara. Visst kan de göra undantag i vissa fall, t.ex. ensamstående föräldrar, men det är inte detsamma som att man alltid har rätt till att få vara ett undantag.
Säger de nej så säger de nej, helt enligt deras regler. Boende finns det att få tag på genom övriga kanaler än SkiStar, så jag förstår inte riktigt problemet...

Achwell sa:
Äger själv en lägenhet.

Finns en orsak till att boendeuthyrare har åldersgränser. Skistar har 20. En del 25. Några till och med 30. Orsaken är helt enkelt att unga människor inte kan bete sig som folk. Uppskattar att kanske 5% beter sig olämpligt när de hyr boende. De stör andra och förstör i lägenheten. Tyvärr drabbar det de 95% som beter sig som folk.
Detta tycker jag är väldigt konstigt då jag vet många som är runt och över 25 år som beter sig som småbarn medans de jag umgås med (runt 20 år) är mycket mer mogna och kan sköta sig.

Om de nu ändå ska ha åldersgräns så kan de väl safta på ordentligt, alla över 70 sköter sig (?), sätt gränsen där.

magnusericsson sa:
Achwell sa:
Äger själv en lägenhet.

Detta tycker jag är väldigt konstigt då jag vet många som är runt och över 25 år som beter sig som småbarn medans de jag umgås med (runt 20 år) är mycket mer mogna och kan sköta sig.

Om de nu ändå ska ha åldersgräns så kan de väl safta på ordentligt, alla över 70 sköter sig (?), sätt gränsen där.
Det är möjligt att det är så för dig. Men generellt sätt så blir risken ur boendeuthyrarperspektiv högre ju lägre ålder man har på gästerna.

Själv har jag 25 år. Jag hade 20 tidigare men har gått på ett antal minor att jag anser att det inte värt det. Kundunderlaget minskar men det kostar så mycket enerigi och pengar när det förstörs. Tyvärr måste man då säga nej till ganska många vilket känns extremt tråkigt. Åre är en fantastik by om man vill inget hellre än välkomna alla men tyvärr finns x antal rötägg därute som förstör både för sin egen generation men även hela Åredalens rykte.

Senast ändrad:
Achwell sa:
magnusericsson sa:
Achwell sa:
Äger själv en lägenhet.

Det är möjligt att det är så för dig. Men generellt sätt så blir risken ur boendeuthyrarperspektiv högre ju lägre ålder man har på gästerna.

Själv har jag 25 år. Jag hade 20 tidigare men har gått på ett antal minor att jag anser att det inte värt det. Kundunderlaget minskar men det kostar så mycket enerigi och pengar när det förstörs. Tyvärr måste man då säga nej till ganska många vilket känns extremt tråkigt. Åre är en fantastik by om man vill inget hellre än välkomna alla men tyvärr finns x antal rötägg därute som förstör både för sin egen generation men även hela Åredalens rykte.
Jo jag kan tänka mig det..
Sjukt tråkigt med såna människor.
Men vad ska man göra? Sista idioten är ju inte född!

Tillbaka
Topp