ALDRIG mer ARCTERYX och aldrig mer SASQUATCH.

miob

Medlem
Jag køpte Arcteryx værstingjacka før något år sedan. 1,5 år senare hade siliconet runt dragkedjan torkat och smulades sønder, jag kontaktade affæren dær jag køpt jackan och efter en lång tid så fick jag då svaret att generalagenten Sasquatch gick med på att jag fick 30% rabatt om jag køpte en ny jacka. URUSELT. Jag har en Hagløfsjacka som har hållt i øver 10 år utan några problem. Det heter att man får vad man betalar før, men det gæller tydligen inte om man køper Arcteyx. SÅ ALDRIG mer ARCTERYX och aldrig mer SASQUATCH.

Senast ändrad:
Har haft samma Arcteryx-jacka sen hösten 2008 och den ser näst intill oanvänd ut fortfarande. Dock kan jag känna igen att något smulats sönder av dragkedjan. Det har dock inte påverkat funktionen på nåt sätt.

Pillard sa:
Har haft samma Arcteryx-jacka sen hösten 2008 och den ser näst intill oanvänd ut fortfarande. Dock kan jag känna igen att något smulats sönder av dragkedjan. Det har dock inte påverkat funktionen på nåt sätt.
Det ær klart att det inverkar på funktionen, då isoleringen, vindskyddet och viktigast av allt vattentætheten førsæmras kraftigt. Min jacka læcker som ett såll runt dragkjedjan om det regnar. Siliconet runt dragkjedjan krævs givetvis før att det ska vara en skaljacka.

Senast ändrad:
ljungberg_sthlm sa:
Maila fabriken direkt och reklamera. Låter som att denne Åf inte gjort sitt jobb.
Jo, sasquatch påstod att de hade haft jackan i Schweiz før inspektion, men jag tror inte tillverkaren skulle hålla på och tramsa på detta viset. Men det ger iallafall URUSEL reklam før deras produkter och framførallt hur SASQUATCH har agerat.

miob sa:
Pillard sa:
Det ær klart att det inverkar på funktionen, då isoleringen, vindskyddet och viktigast av allt vattentætheten førsæmras kraftigt. Min jacka læcker som ett såll runt dragkjedjan om det regnar. Siliconet runt dragkjedjan krævs givetvis før att det ska vara en skaljacka.
Har haft mängder av skaljackor som inte har det siliconet runt dragkedjan. Sen brukar skaljackor inte ha någon isolering alls (hela poängen med en skaljacka) och jag har iaf inte upplevt att den läcker någonting alls. Aja, alla har ju olika smak men jag måste nog säga att den jag har har hållit mycket högre kvalitet än några andra jackor jag haft. Vi får väl se hur min nuvarande Sweet eller fruns Norröna står sig om lika många år.

En limmad söm på mina ca. 5 år gamla Arcteryx byxor lossnade i mars. Visade upp byxorna i en butik i Chamonix, som kontaktade Arcteryx. I vanliga fall hade byxorna skickats till fabrik för att repareras, men eftersom de ansåg att turnover tiden var för lång, så erbjöd de mig ett par nya byxor. Outstanding service, säger jag!

Haft 3 Arcteryx jackor, och lika nöjd varje gång.

Arcteryx handbyggs vilket säkert kan få vissa saker att inte bli 100% korrekta varje gång.

Precis som i övriga branscher är det ÅF som skall hålla med garantierna. Gör dom inte detta så skulle jag kalla dem oserösa och istället för att inte komma någonvart så kontakta HQ och beskriv ditt problem.

En butik köper in sina varor för ca 40-50% av utpriset. Sedan skall butiken täcka in sina marginaler med garantier, frakter och åtaganden mot kund. ÅF har garanterat 1 års garanti mot fabrikatör vid fabriksfel. Så i detta fall ser jag inte problemet, kräv att bli ersatt med en ny jacka eller gratis reparation.

Konsumentlagen för privatperson är väl 2 år om jag minns korrekt, 1 år mellan företag.

ljungberg_sthlm sa:
Arcteryx handbyggs vilket säkert kan få vissa saker att inte bli 100% korrekta varje gång.

Precis som i övriga branscher är det ÅF som skall hålla med garantierna. Gör dom inte detta så skulle jag kalla dem oserösa och istället för att inte komma någonvart så kontakta HQ och beskriv ditt problem.

En butik köper in sina varor för ca 40-50% av utpriset. Sedan skall butiken täcka in sina marginaler med garantier, frakter och åtaganden mot kund. ÅF har garanterat 1 års garanti mot fabrikatör vid fabriksfel. Så i detta fall ser jag inte problemet, kräv att bli ersatt med en ny jacka eller gratis reparation.

Konsumentlagen för privatperson är väl 2 år om jag minns korrekt, 1 år mellan företag.
Konsumentköplagen ger en reklamationsrätt på 3 år, vilket inte är att förväxla med garanti. Reklamationstiden gäller bara fel i varan som fanns ursprungligt. Visst är konstruktionen felgjord eller motsvarande så går det att få in där. Vad som är ett ursprungligt fel blir ju förstås också en fråga om att kunna argumentera...

Om du, för dina diskussioner med Sasquatch behöver exempel på Arc'teryxplagg som är betydligt äldre och mer välanvända än din jacka där blixtlåset inte gått sönder har jag tillgång till ett antal olika plagg du skulle kunna använda. Det förutsätter dock att du aldrig använt din jacka i tunnelbanan, på söndagspromenad i någon tätort, till arbetet en regnig dag, på Arlanda - helt enkelt aldrig använt dem inte i samband med skidåkning eller i direkt samband med transport till/från skidåkning.

Skicka PM vid behov.

la_grave sa:
Om du, för dina diskussioner med Sasquatch behöver exempel på Arc'teryxplagg som är betydligt äldre och mer välanvända än din jacka där blixtlåset inte gått sönder har jag tillgång till ett antal olika plagg du skulle kunna använda. Det förutsätter dock att du aldrig använt din jacka i tunnelbanan, på söndagspromenad i någon tätort, till arbetet en regnig dag, på Arlanda - helt enkelt aldrig använt dem inte i samband med skidåkning eller i direkt samband med transport till/från skidåkning.

Skicka PM vid behov.
Hur är det med tunnelbana i direkt samband med transport till/från skidåkning?

Vattendroppe sa:
la_grave sa:

Skicka PM vid behov.
Drar man på sig Arc'teryxstället för att åka i Hammarbybacken…

la_grave sa:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:

Skicka PM vid behov.
Drar man på sig Arc'teryxstället för att åka i Hammarbybacken…
Jag tänker tolka det svaret som att det är okej!

Jag vill dela med mig av de erfarenheter av Arc'teryx kundtjänst som jag haft under senaste året.

För det första så behöver man i dagsläget inte kontakta varken affär eller agent i Sverige - jag gick direkt till detta formulär och beskrev mitt problem (jag hade en Gore-Tex-handske som börjat läcka in vatten):

https://arcteryx.com/Service-Forms.aspx?country=se&language=en&en&subject=WAFORM

Jag fick snabbt svar med instruktion om att skicka in dem. Sedan dröjde det inte länge innnan jag fick detta:
"Vedrørende din reklamasjon er godkjent.
Det gjelder en Lithic Mitten i str. L ​i fargen Glacier.
Dette er dessverre en utgått modell, men vi ønsker likevel å tilby deg et nytt produkt.
Vi har på lager Alpha SV Mitten i farge Black.
Kunne du tenke deg den som erstatning?​"

Det var bara att tacka ja och jag fick en ny dyrare handskmodell skickad till mig ganska snabbt.
Sedan har jag haft ett underställ som fick ett hål, samma procedur med formuläret och jag fick nytt, no questions asked.

Teddo sa:
Jag vill dela med mig av de erfarenheter av Arc'teryx kundtjänst som jag haft under senaste året.

För det första så behöver man i dagsläget inte kontakta varken affär eller agent i Sverige - jag gick direkt till detta formulär och beskrev mitt problem (jag hade en Gore-Tex-handske som börjat läcka in vatten):

https://arcteryx.com/Service-Forms.aspx?country=se&language=en&en&subject=WAFORM

Jag fick snabbt svar med instruktion om att skicka in dem. Sedan dröjde det inte länge innnan jag fick detta:
"Vedrørende din reklamasjon er godkjent.
Det gjelder en Lithic Mitten i str. L ​i fargen Glacier.
Dette er dessverre en utgått modell, men vi ønsker likevel å tilby deg et nytt produkt.
Vi har på lager Alpha SV Mitten i farge Black.
Kunne du tenke deg den som erstatning?​"

Det var bara att tacka ja och jag fick en ny dyrare handskmodell skickad till mig ganska snabbt.
Sedan har jag haft ett underställ som fick ett hål, samma procedur med formuläret och jag fick nytt, no questions asked.
Hm, det låter ju onekligen som att jag borde testa att få min gamla jacka åtgärdad. Midjejusteringen lossnade helt i samband med en tvätt. Verkar som att limmet inte tålde gore-tex-tvätt...

Pillard sa:
Hm, det låter ju onekligen som att jag borde testa att få min gamla jacka åtgärdad. Midjejusteringen lossnade helt i samband med en tvätt. Verkar som att limmet inte tålde gore-tex-tvätt...
Gör det. Det skall ju verkligen inte hända. Rekommendationen för att Gore-tex skall fortsätta fungera bra är ju att man skall tvätta dem ofta:

"There is a common misconception that washing your shell ruins the DWR when, more often than not, the real culprit is not washing it. Whenever someone calls about their jacket wetting out, my first question is always “When was the last time you washed it?” The answer almost always: Never."
Källa:
https://www.patagonia.com/blog/2008/08/the-care-feedin/

Senast ändrad:
Jag använde samma (tror jag) formulär för att få en kopia på ett gammalt kvitto. Kopian kom inom något dygn men de passade samtidigt på att skriva upp mig för deras jefla nyhetsbrev. Inte en så positiv upplevelse.

la_grave sa:
Jag använde samma (tror jag) formulär för att få en kopia på ett gammalt kvitto. Kopian kom inom något dygn men de passade samtidigt på att skriva upp mig för deras jefla nyhetsbrev. Inte en så positiv upplevelse.
Men du har väl å andra sidan inte haft en positiv upplevelse av kundservice sen du handlade stavar i Chamonix -73?

la_grave sa:
Och då finns det ändå en checkbox där man väljer om man vill ha nyhetsbrev eller inte. Det måste ha varit en jobbig procedur för dig att unsubscriba på det.

Teddo sa:
la_grave sa:
Och då finns det ändå en checkbox där man väljer om man vill ha nyhetsbrev eller inte. Det måste ha varit en jobbig procedur för dig att unsubscriba på det.
Som skönsvärde är den rutan inte markerad. Jag använder dessutom subadressering och lägger till ett speciellt tecken i slutet på alla mina e-postadresser som markerar om jag skrivit upp mig eller inte (+ för när jag är anmäler mig, - om jag inte gör det). Jag markerade detta med minus så jag är, av två skäl, rätt säker på att jag inte anmälde mig.

Din mamma skulle gråta om hon såg dig skriva "unsubscriba".

Pillard sa:
Hur gick det?

Teddo sa:
Pillard sa:
Hur gick det?
Tyvärr! Tog en jäkla tid och till slut fick jag tillbaka den med ”går inte att laga”. Hade ju varit intressant att se om det blivit nån skillnad om jag inte försökt själv. Ska ju tilläggas att jackan är köpt hösten 2008...

Pillard sa:
Tyvärr! Tog en jäkla tid och till slut fick jag tillbaka den med ”går inte att laga”. Hade ju varit intressant att se om det blivit nån skillnad om jag inte försökt själv. Ska ju tilläggas att jackan är köpt hösten 2008...
Surt, ja jag vet inte var de drar gränsen, men min Sidewinder som jag hade använt i två hela säsonger hade fått några delamineringsbubblor i Gore-Texen på några ställen. Eftersom jag hade tänkt att sälja den beg så var det ju lite surt. Det slutade med att jag fick välja en ny:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp