Brist på ansvar hos Sasquatch/Arcteryx

la_grave

Aktiv medlem
(jag har försökt posta detta som en recension två gånge rmen det har inte dykt upp så därför postar jag här istället)

Förra hösten besökte jag Arcteryx/Tierra-butiken på Vasagatan i Stockholm några gånger inför ett köp av ett komplett skidställ.

Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att köpa Arcteryx om jag hittade något som passade.

Efter mycket prövande och diskuterande med personalen (två olika killar vid de olika tillfällena) hittar jag en jack- resp byxmodell som passar för mina vanor och användningsområden.

När jag börjar prova olika storlekar är expediterna tvärsäkra på att jag ska ha large (L) för jackan samt L med långa ben i byxor

Jag känner mig tveksam, jag är 195 cm lång och vid alla andra tillfällen jag köper kläder köper jag alltid den största storleken. Nu är dock personalen tvärsäker på att jag inte ens ska ha den näst största storleken (storlekarna går upp till XXL för jackan resp XXL/Tall för byxorna). Jag har med mig mitt underställ (ett Mountain Hardware elastisk 100-fleeceställ) för att kunna prova stället under så realistiska förhållanden som möjligt.

Jag tycker att byxorna sitter för tight vilket gör att de åker upp ganska mycket vid fötterna när jag hukar. Även jackan rör på sig ganska mycket, både i midjan och vid handlederna, när jag sträcker upp armarna ovanför huvudet. När jag påpekar detta och säger att mitt gamla skidställ (ett par Noth Face Denali-byxor samt en Patagonia-jacka) inte beter sig så här försäkrar de att det ska kännas så här, det beror helt enkelt på att skärningar och modeller utvecklats en hel del på 10 år; skallagret ska vara lite tight för att andas bättre.

Detta är svårt för mig att ifrågasätta, jag kan ju bara jämföra med mitt (10 år) gamla skallager.

Eftersom stället sammanlagt kostar över 10 000:- känner jag att jag inte kan bestämma mig direkt utan vill gå hem och fundera, prova min gamla grejor etc. Någon vecka senare går jag tillbaka till butiken och får prata med en annan kille. Jag provar igenom samma modeller och storlekarna en gång till och känner igen att L/LT känns aningen för litet men även den här expediten är säker på sin sak: XL/XLT är för stort för mig och jag blir till slut övertygad om att jag är ovan vid moderna skalplagg/skärningar och att jag kommer vänja mig.

Personalen har ju dessutom provat grejorna själva och borde veta - betalar man så mycket som detta kostar tycker jag att man kan förvänta sig kunniga och goda råd - det är inte direkt Överskottsbolaget som fått in en hög flashiga skidoveraller i sköna pastellfärger!

Du kan förmodligen gissa hur det här slutar: efter ett par dagars användning inser jag att jag köpt för små kläder. Byxorna, inkl snölåsen, åker upp/av när jag åker och böjer knäna eftersom marginalen är för liten (jag har ganska höga pjäxor, ett par Strolz, racingmodellen). Likaså är jackan för kort, både i midjan och ärmarna vilket gör att det kommer in snö och/eller kalluft.

Jag kontaktade naturligtvis butiken direkt och bad dem komma med något förslag. Bemötandet jag fick var extremt otrevligt (jag har sparat e-posten): de menade att jag fick skylla mig själv, att det var mitt ansvar att köpa rätt storlek och att jag i slutändan var skyldig att fatta mina egna beslut oavsett deras rådgivning.

Jag håller inte med om detta. Naturligtvis har alla ett eget ansvar men lika självklart är det att man kan köpa en tjänst från någon inom ett område man inte behärskar och så får hon/han ta ansvaret. Detta sker dagligen när man anlitar hantverkare, går till doktorn, får bilen servad osv.

Jag lämnar inte min bil på verkstad för att få tillbaka en lapp där det står att något av de fem följande delarna är trasiga. Inte heller går jag till en läkare och säger att jag har ont i huvudet och han/hon ger en lista på möjliga diagnoser och låter mig välja själv. Både mekanikern och läkaren kan dessutom ställas till ansvar för sina råd/handlingar och bli ersättningsskyldiga.

Förmodligen har Sasquatch dessutom en företagsförsäkring som täcker ansvar som de skulle kunna utnyttja men istället tycker de alltså att jag ska betala för deras misstag.

Jag köper nytt skidställ med 5-10 års intervall, jag låtsas inte ens veta vad jag gör, vilket jag klart och tydligt förklarade för personalen på Sasquatch. Om de i en sådan situation känner att de saknar kompetens att ge råd så får de förklara det, inte låtsas som att de vet vad de talar om. Vet jag att den jag talar med är osäker/okunnig hamnar naturligtvis ansvaret mycket mer på mina axlar och då kan jag välja att ta det eller att gå någon annanstans.

Personalen tryckte verkligen inte på att jag skulle köpa utan var bara hjälpsamma och lät mig prova hur mycket som helst utan att sucka eller bli irriterade. Jag hade även öppet köp/bytesrätt om jag vill prova grejorna hemma. Problemet var ju bara att det inte hade hjälp hur mycket jag än provat grejorna innan jag åkte med dem eftersom personalen, till syvende och sist, LURAT mig att sakerna satt som de skulle. Jag var alltså medveten om hur de satt men trodde att det var korrekt.

Nu anser jag att de ska ta ansvar för sina dåliga råd och byta ut stället till ett i korrekt storlek. Så länge de inte gör det kan jag inte rekommendera någon att handla på Arcteryx/Tierra. Om något händer i det här ärendet kommer jag posta en kommentar till den här recensionen. Annars är mitt nästa steg att ta upp ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.

Tungt, butiker brukar ofta i de dyrare prisklasserna köra med kunden har alltid rätt inställningen, men inte här..

har sjalv kopt en jacka dar, inga problem an, dock.. men man tycker ju inte att de ska fa vara officell butik i sverige med den installningen.
En sak du kunde prova ar att skriva historien pa engelska eller franska samt oversatta det otrevliga mailet du fick och skicka det till Arcteryx HQ.
Jag tror Arcteryx ar man om sina kunder och sitt rykte internationellt.

behover inte hjalpa med det kan ju vara vart ett forsok.

Vilket skit!
snacka med ARN annars är nog det enda man kan göra att bojkotta butiken vilket inte ger så stor effekt om man bara shoppar vart 10e år.
Skumt att du inte lyckats få in det som en recension, är Freeride och Arcteryx "kompisar"?

Visserligen är Arcteryx ganska stora i storlekarna, men även en idiot till expedit borde väl fatta att man drar större än L om man är 1,95 lång.

Egentligen borde du kunna reklamera kläderna, enligt Arcteryx är det tydligen rätt storlek och eftersom de uppenbarligen inte fyller sin funktion måste det alltså vara något annat det är fel på.
Det där om att det är ditt ansvar att köpa rätt storlek håller aldrig, särskilt som du själv t.o.m. har ifrågasatt den saken. Jag har själv varit på butiken i sthlm och kan inte säga annat än att man litar på personalen. Det hade varit en annan sak om du handlat på t.ex. Stadium där det är "självplock" som gäller, enda anledningen att gå till en specialbutik är ju egenligen servicen då de ofta är dyrare.

tjata och hota, du har inget att förlora på det.

Inlägg från den aktuella butiken som numera heter Adventura (gamla Tierrabutiken).

Vi vill efter att ha blivit uppmärksammade på att det pågår en debatt om oss i detta forum
göra ett inlägg och berätta om hur det ser ut från vår sida.

I sitt inlägg i detta forum skriver kunden att han använt plaggen endast ett par dagar när han kände att det var fel storlek på både jacka och byxa och att han genast vände sig till oss samt att vi då bemötte honom extremt otrevligt.

Kunden vände sig till oss via mail ca en månad efter avslutat köp. Han skrev att
han använt plaggen i nästan 4 veckor i La Grave -där han befann sig för säsongen-
då han började bli fundersam över storleken framförallt på sina byxor.
De spände runt magen och åkte upp i benen när han böjde sig. Jackan var -enligt mailet- såvitt han kunde bedöma i rätt storlek förutom att den gled upp i resåren runt midjan när han rörde sig.

Han lämnade också en lång redogörelse där han ansåg att det var vårt fel att han valt fel storlek och att vi trots viss tveksamhet från hans sida insisterat på att han skulle välja just denna storlek.

Detta bemötte vi med följande svar:

NN!

Vi är ledsna över att du är missnöjd med servicen vi har givit dej i vår
butik.

Men du måste förstå att du själv ansvarar för den storleken du köper. Det är ingen som tvingar någon att köpa saker hos oss. Snarare är vi kända för at vara mindre "pushiga" och inte stressa fram köp hos osäkra kunder.

Vi har dessutom öppet köp och bytesrätt du kunde använt dej av.
Detta förutsätter självklart att plaggen har "tags" kvar och inte är
använda.

Angående jackan så prova dig fram hur hårt du behöver dra åt resåren för att den skall sluta tätt utan att åka upp, det verkar som om du drar åt resåren för hårt.

Hälsningar Sasquatch Crew

Kunden svarade då på detta med ytterligare missnöje över att vi som han uttryckte det inte tog ansvar för vår vårdslösa rådgivning. Han skrev att det inte var riktigt samma sak att prova kläderna i butiken som att stå i dem på ett berg och att vi då genom vår felaktiga rådgivning fått honom att välja fel storlek. Vi svarade följande:

NN!
Du måste inse orimligheten i dina krav. Det är du i slutändan som måste ta
ansvar för dina handlingar. Jag vill än en gång poängtera att vi endast
rådgivit dig och inte tvingat fram något köp, du har provat kläderna och
du är den ende som kunnat känna hur de satt. Vi har ingen möjlighet till
¨prova på¨ och sedan ta tillbaka kläder.

Du har haft all möjlighet att prova kläderna både innan avslutat köp och
även efter (öppet köp samt bytesrätt enligt vårt förra mail).

Jag har inte mer att tillägga.
Med vänlig hälsning
Anna-Lena Velde

Detta är de svar kunden har fått av oss och som han uppfattar som extremt otrevliga, det kan jag bara beklaga.

Vår butik tillämpar 4 dagars öppet köp och 10 dagars bytesrätt,
gäller ej säkerhetsutrustning eller REA varor.
Vill kunden ha förlängt öppet köp eller bytestid skriver vi detta på kvittot.
Vi uppmanar våra kunder att prova kläderna hemma med sin egen utrustning för att veta att allt fungerar tillfredsställande.

Vi som arbetar här känner inte igen oss i kundens beskrivning om händelseförloppet i butiken.
Kunden har fått prova alla storlekar vid flera tillfällen och han säger själv att vi inte pushat honom till köp. Från vårt perspektiv kan vi endast säga vad vi tycker ser ut att sitta bäst, känsla, rörelsefrihet och följsamhet i plaggen är något som endast kunden kan uppfatta.
Av vilken anledning skulle vi vid ett flertal tillfällen insistera på alt. lura honom att köpa fel storlek?

För vårt vidkommande kan vi bara konstatera att vi självklart givit kunden all möjlighet att prova allt han önskat, att han sedan bestämde sig för en storlek som han senare tyckte var fel kan inte vi ta ansvar för. Vi kan också tillägga att kunden trots detta i våras blev erbjuden att köpa ett nytt ställ med 25 % rabatt vilket han avböjde.

Vi uppmanar kunden att vända sig till ARN och därefter är en av oss skyldig den andra en ursäkt.

Anna-Lena Velde/Adventura

tyckte redan vid första inlägget att la graves ståndpunkter kändes aningen tveksamma, men efter att ha läst inlägget ovan är det väl inget att snacka om.
karlslusken måste ju kunna välja kläder själv, och om han nu väntar sig att få lämna tillbaka använda grejer ska han knappast vänta 4 veckor med att göra så!

Der vore ju i och för sig bra om man kude lämna tillbaka grejer när man tröttnat, efter 2 säsonger har jag kommit på att mina skidor är aningen för smala och känner mig lurad av expediten, kan jag få ett par nya av bredare modell tack

Oj!
Det varkar som om Freeride och Adventura är komisar! :)
Hur hade dem annars hittat denna disskusionen!?

Ja, detta gjorde det hela komplicerat. Antingen så har la_grave lagt in lite smålögner eller så är Adventura rädda om sitt rykte (vilka skulle inte vara det). Men Anna-Lena verkar vara en seriös person och även så butiken, så jag tycker det skulle vara konstigt om de ljög ihop detta...

la_grave påpekade att han hade kvar mailen som han fick av Adventure och det skulle vara roligt att läsa dessa och se om de stämmer överens med Adventures e-mails!

Annars har inget mer att säga än att detta kan bli svårt för la_grave...

"Det varkar som om Freeride och Adventura är komisar! :)
Hur hade dem annars hittat denna disskusionen!?"

Ja, för att personerna som arbetar i butiken kan väl omöjligt läsa vad som står här på freeride.

Är du kompis med freeride? Annars hade du väl inte kunnat hitta denna disskusion, eller?

Frågan är ju egentligen i vilken mån Tierrabutiken a.k.a. adventura givit la_grave råd att köpa den storlek han nu köpt. Bevisningen i den frågan är ju skitsvår och obefintlig så det är egentligen onödigt för oss utomstående att debattera frågan.

Själv tycker jag att ett butkisbiträde bör ha provat alla "dyrare kläder"* i butiken och iaf liknande kläder "på berget". utifrån detta borde man kunna visa kunden hur kläderna kommer sitta.
När jag har köpt skidkläder har jag helt enkelt provat att sträcka på armarna, huka mig ner etc. för att upptäcka om det "spänner" någonstans och det har alltid blivit bra. Huruvida byxbenen inte går över pjäxskaften eller om ryggsäcken sitter över nåt blixtlås på jackan får man väl prova när man kommer hem, men annars är väl skillnaden mellan att vara på "torra land" och på berget mest snö, vind och kyla. Jag har svårt att förstå hur det kan vara så stor skillnad på passform.

Det är klart att butiken inte medvetet försökt luras, det skulle vara en no-win-situation. Det är emellertid mänskligt att fela och om det är butikspersonalens eller la_graves omdömme som inte var på topp just den dagen är ju förbannat svårt att veta. Att vara 195 lång och ha stl. L är väl inte helt galet? jag är själv 188 och köper nästan alltid stl. M.

Jag hoppas la_grave går vidare till ARN, det skulle vara interessant att se hur de ställer sig i frågan, det är inte helt omöjligt att la_grave får rätt. Eftersom han är att se som den svagare avtalsparten kan oklarheter mycket väl tolkas till hans fördel trots att han kanske egentligen bara är bitter över sitt eget misstag.

Hoppas vi snart får läsa om den rafflande upplösningen i detta konsumeträttens drama!

---------------------------------------------------------------
*man kan ju inte prova varenda T-shirt...

Hrm...Jag reffererade till en person över som misstänkte att de kanske var det då inte la_grave kunde posta sitt klagomål som en recension...

Det var lite på skoj..

du vet..humor..

>>Lord Sutch
vad menar du? det är väl konstigt att han inte fått in det som en recension under rubriken butiker? eller är recensionsbiten "for sale"? den butik/skidtillverkare etc. som gör en deal med freeride slipper dåliga recensioner?
Jag är lika mycket kompis med freeride som med snubben på plattan som försöker sälja gräs , och kallar mig kompis.

Och nu har det bara blivit fel...

vi tar det från början..

la_grave:"(jag har försökt posta detta som en recension två gånge rmen det har inte dykt upp så därför postar jag här istället)"

Du skrev: "Skumt att du inte lyckats få in det som en recension, är Freeride och Arcteryx "kompisar"?
"

Adventura: "Vi vill efter att ha blivit uppmärksammade på att det pågår en debatt om oss i detta forum
göra ett inlägg och berätta om hur det ser ut från vår sida. "

Jag: "Det varkar som om Freeride och Adventura är komisar! :)
Hur hade dem annars hittat denna disskusionen!?"

Förstår du nu vad jag menade? Och för att förtydliga dela hela ännumer så var det hela skrivet med en nypa salt, eller om du vill som ett skämt.

Och när jag skrev: "Hrm...Jag reffererade till en person över som misstänkte att de kanske var det då inte la_grave kunde posta sitt klagomål som en recension..."

Så menade jag ditt första inlägg!

Hoppas vi förstår varandra nu..inget illa menat.

De e lugnt.
Frågan var egentligen om freeride censurerar recensioner som innehåller kritik mot deras samarbetspartners och om Adventura isf var en samarbetsparter (kompis).
Men vi närmare eftertanke är original-inlägget kanske inte att betrakta som en recension eftersom den inte handlar om en butik utan om trådskaparens egna olyckliga val av klädstorlek.

Ja det var ju skönt. Nu kan vi ägna våran tid på nått annat.
Att jobba t.ex...
Om jag skulle förlora jobbet av någon anledning skulle jag skylla allt på freeride, hehe!
Sitter här inloggad hela dagarna..nej nu får det vara nog av detta...

i en kvart.. :)

Ok...här kommer ännu en vinkling.......
Det var en bra beskrivning av ärendet, helt klart...och jag råkade ut för detta en gång på Sveriges största och bästa Skidaffär, beläget i ett garage.
Jag har tidigare ett förflutet som portnötare på JSM nivå och har kört hela racet med sässongande osv..........man snittar nuförtiden kankse mellan 20-30 skiddagar / år och anser väl att jag känner mina fötter o åkstil rätt hyfsat....så man skulle då plöja ned ett antal 1000lappar i ny outfit.........vi plockade fram några olika varianter och skidorna blev klockrent......men skorna....ja de blev katastrof............tänkte att jag denna gång skulle testa "den franska pjäxan" och hittade en modell som kändes OK..........men i halvstorlekarnas satans värld så fastnade jag i att 28:an gav för tsakigt hälgrepp (då detta är EN HEL skalstorlek större och inte en halv) och 27.5:an var för smal (då detta är 27:ans skal..........och det var ju fan.......så jag insåg att en bootfit skulle komma ifråga förr eller senare.....28:an kändes stor om man inte drog åt som saaaatan och 27.5:an var ju för liten....så jag ställde mig frågande......Jo, "halva sverige åker med för stora skor" blev svaret.....och man skulle ju testa med minimal strumpa osv..........ja, så jag körde på dem 1 sässong och det gav fan inte med sig....man ska fan inte frysa när det är +13 grader i Stryn....så inför förra sässongen så gjordes en bootfit...och det blev bättre men inte bra......och då är det som så att jag ändå tänjt ut skalet så mycket det går .....men ändå är det inte optimalt.......jag har relativt breda fötter och skon är för liten, det bara är så......och detta med ett par vanliga lågskostrumpor........det gör att jag får spänna upp skiten så fort jag inte kör och tvingas sitta om vartannat med benen dinglande/på fotsödet i liften för att få tillbaka blodgenomströmmningen.......så ni kan ju haja vilken smärta det är att skidbestiga/Klättra i skiten........här tycker man ju att personalen skulle lyssnat bättre och tagit fram ett helt gäng olika skor....men inför sässongen finns det ingen tid.........så vems är då felet......

Ja jag anser ju ändå att största delen är mitt.....är man så jävla insnöad att man absolut vill hitta/tetsa ett visst märke istället för att lyssna på kroppen så får man fan skylla sig själv.....hur mycket än personalen går på.......jag skulle ha tagit mina favoritstrumpor och testat tills jag blev nöjd....och skitit i dom Franska Vitlökstofflorna..........men problemet är ju att man ÄR beroende av personalen som ska hämta fram storlekar osv.....och är det mycket att göra så går dom lättaste vägen....det gör alla, tyvärr även läkare ibland........börjar klockan sen närma sig 18 så känns det än mer angeläget att avsluta med kund....så är det bara....

Så jag vill säga till dig.....det yttertsa ansvaret ligger hos dig, helt klart......MÅSTE du bara ha Arcterryx och känner att modell/personal inte får det att funka...då hade jag nog gått till ett annat ställe och testat och hört vad dom sagt där...........Jag själv åker i ett Haglöfs Solid ställ och det är super....anpassad för extrem rörelsefrihet och när man sträcker armarna upp över huvudet så rör sig inte själva jackan........jag gav dryga 8.000 för mitt ställ och det är i samma klass som det du får på Arcteryxx......
Så tyvärr, skitbutik eller inte.....har du bestämmt dig för att köra Jaguar och den inte beter sig som en BMW så kan du knappeligen klaga på annat än personalens arrogans......det är ju ändå på dig som stället sitter och det är bara du som kan bedömma om det sitter bra och beter sig bra....så solly solly......

Om det nu är som jag tror så är det så att La grave har köpt stället här hemma och inte haft skid musklerna i form. När han Kommit ned till LaGrave och börjat åka skidor så har han blivit kolhydratladdad och benen och rumpan växt. Man kan lägga på sig ganska mycket volym på detta sätt, jag har själv erfarenhet avdetta (mina vanliga braller hänger som säckar på sommaren och på vintern håller sömmarna på att spricka). Detta har hänt mig och jag måste köpa nya brallor till vintern.
För övrigt så måste jag få säga att personalen på Sasquatch är mycket tillmötesgående. Har reklamerat ett par tierra byxor där och jag han knappt nämna det hela förens dom sugit in brallerna och gett oss ett par nya.
/H

-------
la_grave påpekade att han hade kvar mailen som han fick av Adventure och det skulle vara roligt att läsa dessa och se om de stämmer överens med Adventures e-mails!
-------

De har inte förfalskat något om det var det du undrade. Jag diskuterade även denna fråga med Arcteryx i Kanada och det var en helt annan nivå på bemötandet (mycket professionellare) från dem än Anna-Karin Velde.

Political language... is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind.
- George Orwell

Senast ändrad:
David, din långskånk. Borde anat att det var du som inte lyckats köpa rätt storlek och göra ett så stort rabalder av din egen klantighet.
/Ted

Nu får det fan va nog på gnället. Är du under 18? Är du omyndigförklarad pga demens eller liknande? Om svaret på dessa frågor är nej förväntas du kunna ta ansvar för dina handlingar!
Butikspersonalen gav dig råd, enligt din egen utsago mycket betämda råd, men ändock råd. Det var ingen som tvingade dig att köpa grejerna. Det är möjligt att de gav dig fel råd, men var drar man gränsen? Du nämner exempelvis att byxorna åker upp för att du har höga pjäxor, borde personalen ha vetat att du hade höga pjäxor, du hade ju inte med dem när du provade.

Sen kan du ju alltid försöka se det från butikens synvinkel. Ska alla som ångrar sig få byta prylarna efter en dryg månads tid och en veckas användning? Det blir ju en rätt rejäl smäll för butiken, de kan ju knappast sälja dem vidare för nypris. Sen ökar väl inte din trovärdighet av att du ljuger i ditt första inlägg: "Jag kontaktade naturligtvis butiken DIREKT och bad dem komma med något förslag"

Är förbannat trött på det svenska kravet att man ska bli daltad med och omhändertagen genom hela livet som om man var nån osnuten femåring.

Herregud!
La Grave, vad jobbar du med/vill jobba med? Tänk dig in i situationen i vilken som helst branch, så ser du att din argumentation inte håller. Skall en fiskgubbe ha ätit alla fiskrätter, en datanörd tryckt på alla datorer och en byggare bott i alla hus...?

Tänk att du tror att de som jobbar i en klädaffär med under 100.-/timme har provat hela sortimentet i sån miljö och väderlek som den är tänkt använd... Det skulle betyda sjuka kostnader (olika storlekar, herr/dammodeller, alla olika modeller, klättergrejer på klättring, fjällgrejer på fjället, skidprylar i backen)

Har jobbat många år i sportbutik modell dyrare och har naturligtvis provat mycket grejer, men det finns INGET märke som ser till att du får prova ALLA deras grejer i sin naturliga miljö! Det kräver ju också att personalen måste använda hela sin fritid utomhus (och då menar jag inte utanför SpyBar).

Ditt resonemang ger ju ungefär denna slutsats: säger personalen NÅGOT, så kan jag lämna in grejerna när jag har använt dem. I den affären jag jobbar i kommer det dagligen in kunder som "inte vet riktigt" vad de har behov för. När jag då hjälper dem efter bästa förmåga är det ofta så att jag säger till dem att de "borde ha den storleken i stället för den", och ser till att de får låna med sig grejerna hem och prova. Men till slut är det ju DU som måste bestämma... Det kan ju inte vara så att bara för kunden har rätt- att säljaren har fel...

Och hur kan det vara så inihelvete fel när du kan använda prylarna?

Och en sak till skall du tänka på: bara för att du köper ett visst märke eller till ett visst pris är det inte så att du skall ha bättre service! Det är MÄRKET som skiljer dessa prylar från andra. Kanske några små lösningar i plagget också, men det är inte något helt fantastiskt övermänskligt bra med a-ryx... Det kallas prispolitik och marknadsföring. Service och kvalitet skall du ALLTID ha!

Väx upp nu. Inse att du måste fatta vissa beslut själv- och stå för dem. Gilla läget. Sälj prylarna och köp igen. Learning by doing.
Read it and weap

Hmm.. luktar lite onödigt tjat.. Ska det vara så svårt att köpa kläder? Köper jag fel storlek så får jag skylla mig själv..

Christer82 -> jag hoppas du kommer ihåg din kommentar länge och aldrig i ditt liv klagar på någon som sålt något till dig.

bouic -> Ska göra mitt yttersta. Än så länge klarat mig bra förutom när jag köpte en krom-molybden-ram för länge sedan som deformerades på ett otal ställen efter föga ansträngd vurpa. Bara att bita sig riktigt hårt i underläppen och hosta upp en ny. I övrigt anser jag att nyinköp oftast är helt förkastligt, men det är ju min åsikt...

Spännande tråd...

Men la-Grave, om du inte känner hur saker och ting sitter så gå inte och gnäll på Saquatcharna. Jag har handlat mycket i deras butik och de är nog bland de trevligaste och medgörligaste människor i sportbutik man kan tänka sig.

Hämndlysten kanske, lagt ut mycket pengar och vill skapa dåligt rykte för en jäkligt bra butik.

Men lägg ner nu, du börjar bara verka gnällig. Ibland gör man ett ruttet köp, du kan inte jämföra en b2b offert med ett konsumentköp, du har mycket mer att säga till om än ett företag har när du gett dom en offert.

Jag har fått skidor utbytta som det varit fabrikationsfel på, jackor som varit felsydda osv... Men inte för att jag valt fel storlek. För i slutändan är det du som gör ett aktivt val genom att hosta fram pluring ur lädret.

Nåja det var kul läsning iaf...

Klart det är surt om du lämnar en offert som inte går ihop. Men en offert är ju ett erbjudande, eller tar jag fel nu?!
Ger de dig ett ERBJUDANDE om att köpa stället för en billig peng, kan du välja att ta det eller inte. Då får de bita i det sura äpplet och ge dig det pris de har utlovat. Ingen har väl bråkat om det...? När du då, med ett fint erbjudande, presterar att köpa fel datasystem/jacka tror att säljarens ansvar sträcker sig över ditt förnuft... Herregud

När du som dataguru har gett en annan firma ett erbjudande om några olika systemlösningar och priset är ok; när kunden frågar vilken av lösningarna som är bäst för dem- finns det ju 1000 olika sätt att resonera på...
Enligt ditt resonemang kan du ju inte rekommendera den ena eller den andra lösningen- det betyder ju att kunden kan komma tilbaks när som helst, om han inte är nöjd.

En kund som tydligtvis inte har en aning om vad han skall ha, borde man neka honom/henne att köpa produkten då? Det är ju en möjlighet.

Så du menar att ni har provat alla era system/datalösningar så realistiskt som möjligt? Startat en liten firma och sett hur lösningarna passar ERA krav... Kom inte och påstå annat än att det är teoretiska saker och simulationer vi pratar om!!

Det är ju så att det finns lagar som handlar om sådant här. För exempel skall inte butiker sälja saker för stora summor till barn och andra som inte är myndiga...

Japp, lägg ned David.
Träffade förresten dina päron i Riksgränsen för någon säsong sen.

skicka in till PLUS så får dom känna hur det känns när han kastar deras kläder i papperskorgen

la_gravepojken, nu när du är aktiv på forumet igen. Kan du inte ge oss alla nyfikna själar (både de som går runt i skidkläder innanför tullarna och de som har läst ett flertal etikettpamfletter och har vett att inte göra något sådant förkastligt) en konklusion hur det gick med dina skalplagg från Arcteryx. Fick du några pengar tillbaka? Tog du några varv i tvättmaskinen och krympte dig själv? Tog du ett snack med Sverker? Frågorna är många, svaren, hittills, få.

Hendryx sa:
Om det nu är som jag tror så är det så att La grave har köpt stället här hemma och inte haft skid musklerna i form. När han Kommit ned till LaGrave och börjat åka skidor så har han blivit kolhydratladdad och benen och rumpan växt. Man kan lägga på sig ganska mycket volym på detta sätt, jag har själv erfarenhet avdetta (mina vanliga braller hänger som säckar på sommaren och på vintern håller sömmarna på att spricka). Detta har hänt mig och jag måste köpa nya brallor till vintern.
För övrigt så måste jag få säga att personalen på Sasquatch är mycket tillmötesgående. Har reklamerat ett par tierra byxor där och jag han knappt nämna det hela förens dom sugit in brallerna och gett oss ett par nya.
/H
Jo ... den här är grym!

:-) / MM

Rudolfsson sa:
la_gravepojken, nu när du är aktiv på forumet igen. Kan du inte ge oss alla nyfikna själar (både de som går runt i skidkläder innanför tullarna och de som har läst ett flertal etikettpamfletter och har vett att inte göra något sådant förkastligt) en konklusion hur det gick med dina skalplagg från Arcteryx. Fick du några pengar tillbaka? Tog du några varv i tvättmaskinen och krympte dig själv? Tog du ett snack med Sverker? Frågorna är många, svaren, hittills, få.
Ja, ett svar skulle inte sitta helt fel du!

Tillbaka
Topp