Brist på ansvar hos Sasquatch/Arcteryx

la_grave

Ny medlem
Rudolfsson sa:
la_gravepojken, nu när du är aktiv på forumet igen. Kan du inte ge oss alla nyfikna själar (både de som går runt i skidkläder innanför tullarna och de som har läst ett flertal etikettpamfletter och har vett att inte göra något sådant förkastligt) en konklusion hur det gick med dina skalplagg från Arcteryx. Fick du några pengar tillbaka? Tog du några varv i tvättmaskinen och krympte dig själv? Tog du ett snack med Sverker? Frågorna är många, svaren, hittills, få.
Jag la ner dem och bytte dem först mot en Marmot-ställ och just nu ett Norrøna Lofoten. Både i rätt storlek. Går alldeles utmärkt att få tag i om det inte står någon som utger sig för att veta vad han pratar om (och det borde denne faktiskt veta med tanke på att han säkert säljer dylika ställ flera gånger i veckan medan jag köper ett vartannat-vart tredje år).

Dessutom har jag fått (fått som i gratis) ett par Arcteryx Theta-byxor, denna gång i XL/tall och nu är längden rätt men de är för stora över bålen. Hur svårt kan det vara att göra ett par byxor med rätt storlek till någon med BMI 23? Tycker inte ens jag borde behöva köpa tall. I alla fall stämde deras storlekstabell som jag refererade till ovan (jag fick välja storlek på Arcteryxbyxorna i blindo/oprovade och enligt tabellen borde XL/tall vara tillräckligt långa men lite för vida - och det stämde ju).

Man hade kunnat byta Sasquatchs expedit mot ett Excelblad - det hade varit bättre för alla inblandade.

Senast ändrad:

Rudolfsson

Ny medlem
la_grave sa:
Rudolfsson sa:
la_gravepojken, nu när du är aktiv på forumet igen. Kan du inte ge oss alla nyfikna själar (både de som går runt i skidkläder innanför tullarna och de som har läst ett flertal etikettpamfletter och har vett att inte göra något sådant förkastligt) en konklusion hur det gick med dina skalplagg från Arcteryx. Fick du några pengar tillbaka? Tog du några varv i tvättmaskinen och krympte dig själv? Tog du ett snack med Sverker? Frågorna är många, svaren, hittills, få.
Jag la ner dem och bytte dem först mot en Marmot-ställ och just nu ett Norrøna Lofoten. Både i rätt storlek. Går alldeles utmärkt att få tag i om det inte står någon som utger sig för att veta vad han pratar om (och det borde denne faktiskt veta med tanke på att han säkert säljer dylika ställ flera gånger i veckan medan jag köper ett vartannat-vart tredje år).

Dessutom har jag fått (fått som i gratis) ett par Arcteryx Theta-byxor, denna gång i XL/tall och nu är längden rätt men de är för stora över bålen. Hur svårt kan det vara att göra ett par byxor med rätt storlek till någon med BMI 23? Tycker inte ens jag borde behöva köpa tall. I alla fall stämde deras storlekstabell som jag refererade till ovan (jag fick välja storlek på Arcteryxbyxorna i blindo/oprovade och enligt tabellen borde XL/tall vara tillräckligt långa men lite för vida - och det stämde ju).

Man hade kunnat byta Sasquatchs expedit mot ett Excelblad - det hade varit bättre för alla inblandade.
Skönt att höra att du åker runt (på berget då naturligtvis!!) i rätt storlek, skav där bak lär ju inte vara av godo när man kör håriga linjer i Valdez eller på helt vanliga skidorter i alperna. Trevligt med ett par Theta också, men varför valde du inte L/Tall och om nu XL/Tall är för vida? Det är ju samma benlängd på de, eller är det någons annans fel också, för det kan väl inte vara ditt fel David?

Tack för ditt svar!

Lee-nus

Aktiv medlem
la_grave sa:
Rudolfsson sa:

bmi är ett fruktansvärt förlegat mått, bör inte användas av någon eller något.

la_grave

Ny medlem
Rudolfsson sa:
Skönt att höra att du åker runt (på berget då naturligtvis!!) i rätt storlek, skav där bak lär ju inte vara av godo när man kör håriga linjer i Valdez eller på helt vanliga skidorter i alperna. Trevligt med ett par Theta också, men varför valde du inte L/Tall och om nu XL/Tall är för vida? Det är ju samma benlängd på de, eller är det någons annans fel också, för det kan väl inte vara ditt fel David?

Tack för ditt svar!
Ja du Rudolfsson. Fräscha härskartekniker...men ändå inte.

Var har jag skrivit att det är årets modell? Tidigare år har det varit skillnad i benlängd - och det får mig att tro att det är ett typo i tabellen du länkade till (vad är egentligen din drivkraft/agenda när du så noggrant kontrollerar det jag skriver? Är det möjligen du som är/var utbytbar mot ett Excellad?) - då har benlängden för tall varit 84, 86 och 87 cm för L, XL resp XXL.

För övrigt var problemet inte att de var för smala utan att såväl ben som ärmar var för korta. Inget skav alltså.

Lee-nus sa:
Var har du fått det från? Enligt Vårdguiden

Fetma och övervikt beräknas oftast utifrån måttet BMI – Body mass index. BMI anger förhållandet mellan en persons längd och vikt. Om du har ett BMI mellan 18,5 och 25 är du normalviktig, ligger det mellan 25 och 30 är du överviktig. Och med ett BMI över 30 lider du av fetma. Denna beräkning gäller inte riktigt för alla, för till exempel idrottsmän med stor muskelmassa gäller andra mått.

T

Thomsson

Guest
Står ju där att BMI inte alltid stämmer, när jag mätte BMI stod det att jag var överviktig fastän jag inte är det.

Så det är mer guide än nåt korrekt mått.

EnterMan

Ny medlem
luktar illa la-grave, du kanske ska jämföra dina inlägg och se så du skriver samma i alla och inte bara kastar ut dig påhittade historier.

felix

Aktiv medlem
Hahaha jag visste den här tråden skulle komma upp igen, var helt 100 på det! Bara för att den är så bäst! :lol:

Vannish

Ny medlem
la_grave sa:
Rudolfsson sa:

Tack för ditt svar!
Ja du Rudolfsson. Fräscha härskartekniker...men ändå inte.

Var har jag skrivit att det är årets modell? Tidigare år har det varit skillnad i benlängd - och det får mig att tro att det är ett typo i tabellen du länkade till (vad är egentligen din drivkraft/agenda när du så noggrant kontrollerar det jag skriver? Är det möjligen du som är/var utbytbar mot ett Excellad?) - då har benlängden för tall varit 84, 86 och 87 cm för L, XL resp XXL.

För övrigt var problemet inte att de var för smala utan att såväl ben som ärmar var för korta. Inget skav alltså.

Lee-nus sa:
Var har du fått det från? Enligt Vårdguiden

Fetma och övervikt beräknas oftast utifrån måttet BMI – Body mass index. BMI anger förhållandet mellan en persons längd och vikt. Om du har ett BMI mellan 18,5 och 25 är du normalviktig, ligger det mellan 25 och 30 är du överviktig. Och med ett BMI över 30 lider du av fetma. Denna beräkning gäller inte riktigt för alla, för till exempel idrottsmän med stor muskelmassa gäller andra mått.
Efter deras inlägg tycker jag personligen att det framstår som att det är du som gjort fel och att fortsätta klaga på deras excell-liknande beteende känns ju ännu mer som att du är bitter för att du faktiskt gjort fel.

för övrigt saxat direkt ur din text:
BMI
Och det behöver inte vara mycket muskler. Påstår tex inte att jag har stor muskelmassa, men jag ligger nästan på gränsen till övervikt. En av de få gånger man faktiskt kan räkna på BMI är när det är mot gränsen till undervikt. Då brukar den vara mer exakt.

L

Legend1

Guest
Konstigt att över huvud taget lägga då mycket pengar på något man redan i butiken känner inte sitter 100%. Kanske märket var viktigare än kläderna :)

Grilljanne

Ny medlem
Gelendesprung sa:
jag är själv 188 och köper nästan alltid stl. M.
hmm vilka klädmärken använder du? låter extremt konstigt att ha medium om man är 188cm. själv är jag 177 och använder allt som oftast large, i vissa fall medium i skidkläder (utan att det blir vare sig för stort eller för litet).

la_grave

Ny medlem
Jag lägger ner den här tråden tills det kommer något vettigt inlägg igen. Folk kan verkligen inte läsa, tex:

1. Det var inte jag som bumpade den här tråden. Däremot ställdes frågor till mig som jag tyckte tarvade svar

2. re: BMI -

a. Vårdguiden skriver oftast, det betyder att det finns undantag. När en källa som Vårdguiden skriver så vederlägger det någon okänds personliga, helt utan källor angivna, uppfattning att
Lee-nus sa:
bmi är ett fruktansvärt förlegat mått
.
b. Thomsson, min poäng är att jag har en rätt normal kroppskonstitution, eller åtminstone inte onormal, eftersom jag ligger ganska mitt i BMI-intervallet (närmare max, dvs bredare i förhållande till min längd) och att normalstorleken XL/regular därför borde passa mig, med tendens åt XXL/short. I verkligheten skulle jag tydligen haft den icke-existerande L/extra tall.

EnterMan

Ny medlem
Citat La-grave: Jag köper nytt skidställ med 5-10 års intervall, jag låtsas inte ens veta vad jag gör, vilket jag klart och tydligt förklarade för personalen på Sasquatch. Om de i en sådan situation känner att de saknar kompetens att ge råd så får de förklara det, inte låtsas som att de vet vad de talar om. Vet jag att den jag talar med är osäker/okunnig hamnar naturligtvis ansvaret mycket mer på mina axlar och då kan jag välja att ta det eller att gå någon annanstans.

Citat La-grave: Jag la ner dem och bytte dem först mot en Marmot-ställ och just nu ett Norrøna Lofoten. Både i rätt storlek. Går alldeles utmärkt att få tag i om det inte står någon som utger sig för att veta vad han pratar om (och det borde denne faktiskt veta med tanke på att han säkert säljer dylika ställ flera gånger i veckan medan jag köper ett vartannat-vart tredje år).

Du funderade vad jag syftade på när jag skrev att det började lukta illa.
Och skillnaden i ursprungsinlägg och ett äldre där du berättar hur ofta du köper nya kläder. Att uppge att man bara handlar kläder var 5-10 år är jo som att be att dom ska tycka synd om en. Sen efter dina inlägg i andra forum så tror jag att du är allt för modestyrd för att handla så sällan. (mina egna tankar)

Sen tycker jag vi kan vara så vuxna så vi håller diskussionen i Forumet och inte börja skriva en del av den i gästboken.

la_grave

Ny medlem
EnterMan sa:
Citat La-grave: Jag köper nytt skidställ med 5-10 års intervall, jag låtsas inte ens veta vad jag gör, vilket jag klart och tydligt förklarade för personalen på Sasquatch. Om de i en sådan situation känner att de saknar kompetens att ge råd så får de förklara det, inte låtsas som att de vet vad de talar om. Vet jag att den jag talar med är osäker/okunnig hamnar naturligtvis ansvaret mycket mer på mina axlar och då kan jag välja att ta det eller att gå någon annanstans.

Citat La-grave: Jag la ner dem och bytte dem först mot en Marmot-ställ och just nu ett Norrøna Lofoten. Både i rätt storlek. Går alldeles utmärkt att få tag i om det inte står någon som utger sig för att veta vad han pratar om (och det borde denne faktiskt veta med tanke på att han säkert säljer dylika ställ flera gånger i veckan medan jag köper ett vartannat-vart tredje år).

Du funderade vad jag syftade på när jag skrev att det började lukta illa.
Och skillnaden i ursprungsinlägg och ett äldre där du berättar hur ofta du köper nya kläder. Att uppge att man bara handlar kläder var 5-10 år är jo som att be att dom ska tycka synd om en.
En till som tycker han är smart, men inte lyckas hela vägen. Du citerar något från 2004 resp 2011. Du tror inte något kan ha ändrats på 7 år? 2004 bytte jag ut ett North Face Denali-ställ (från första halvan av 90-talet om jag minns rätt) så då var den siffran korrekt (eller möjligen, om något, i underkant).

Sen efter dina inlägg i andra forum så tror jag att du är allt för modestyrd för att handla så sällan. (mina egna tankar)
Lite otur med tänkandet igen? Vet du hur Arcteryxställ ser ut? Gråblåa enfärgade byxor resp en dämpad röd nyans på jackan. Det är knappast av modeskäl någon köper detta. Nej, jag köper ny skidutrustning när den gamla går sönder (vilket numera sker rätt ofta).

Sen tycker jag vi kan vara så vuxna så vi håller diskussionen i Forumet och inte börja skriva en del av den i gästboken.
Look who\'s talking. Då tycker jag vi kan vara så vuxna att vi låter bli innehållslöst dyngspridande som ditt ovan resp hör av sig direkt till berörd part snarare än anmäler till moderatorerna om man har synpunkter på vad någon säger. Eller?

EnterMan

Ny medlem
Ja kan ge dig poängen om 7års skillnad det kan jag helt klart hålla med dig om att man kan ändras på den tiden.
Vad gäller arcteryx så finns det ju en hel del färger på deras senaste kollektion, sen måste man väll inte bara byta för färgernas skull. Nya funktioner kan ju komma till på en nyare jacka. http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets

Okej och att anklagga någon för att anmäla till moderator är inte dygnspridande?
Kanske ska fundera vad du sagt åt någon annan för jag är det då inte.

Men du får ju ändå ge det så här efter 7 års tänkande att det i slutändan är du som gör valet.
Sista jag säger i denna forumtråd då jag tror vi har helt olika åsikter och det inget ger att fortsätta.
Säg mer än gärna att du vann diskusionen

la_grave

Ny medlem
Så här skrev jag i en annan relaterad tråd häromdagen

Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta när jag läste frågan apropå https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=16062 och se där, det verkar som att jag hade rätt hela tiden.

Enligt https://www.freeride.se/photo/view.php?id=7688 passar L-T av den årsmodell tråden handlar om till någon som mäter 84 cm gren-vrist. När jag mäter det måttet på byxorna som var aktuella i den tråden är det också nästan exakt 84 cm (låter jag den hänga i sin egen vikt blir det knappt 84 cm, drar jag lite i den så blir det drygt 84 cm). Däremot, enligt http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?E … zing-chart passar årets L-T till någon med 86 cm mellan gren och vrist men numera är byxan 91,2 cm lång.

T innebar tidigare 5 cm skillnad jämfört med R, en skillnad som nu ökat med mer än 50% till 7,6 cm och samtidigt som rekommenderad kroppslängd ökat 2 cm har de alltså förlängt modellen med 7,2 cm (84 -> 91,2). För att sätta 7,2 cm i relation till något så är skillnaden mellan rekommenderat gren-vristmått för XS-R och XXL-R 5 cm! Jag upprepar, rekommenderat benmått för användaren för Extra Small är 77 cm, Extra Extra Large är 82 cm! (För att vara rättvis, XS, S och M har samma benlängd (77), L och XL har samma (79) så man kan också säga att skillnaden mellan M och XXL är 5 cm men det är ändå bara 5 cm på fyra storlekar).

Som framgick av min gamla tråd har jag en helt normal kroppsbyggnad (BMI mellan 20 och 25) och då kan man rimligen förvänta sig att om bredden är lagom bör en extra lång modell inte vara för kort - är den det har leverantören schabblat i designen på ett sätt som är mer eller mindre omöjligt att förutse. Hur ska man stående på heltäckningsmatta i en klädbutik ens komma i närheten av att kunna simulera rörelsemönstret och krafter från olika håll man utsätter sin utrustning för vid skidåkning eller när man hänger i ett rep? Någonstans är det tillverkarens ansvar att ha testat sina grejor innan de lanseras. Bevisligen hade Arc'teryx inte gjort det i tillräcklig mån 2003, då hade de inte behövt göra dessa ganska stora designändringar med tiden.

Ska väl kanske nyansera mig och säga att jag hade mer rätt än fel, hyfsat rätt eller något liknande. Den skärning Arc'teryx erbjöd för tio år sedan var fel/dålig/olämplig.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp