All-mountain/Backcountry

endurance

Ny medlem
All-mountain/Backcountry
Hej!

Tänkte köpa ett nytt paket till vintern och har kikat på en del alternativ. Novis på området som man är behöver jag därför ett par goda råd!

Åker mest i pisten med mindre hopp men har tänkt börja åka mer backcountry allt efter som. Jag är: 181cm, 68kg, 42.5-43 i boots, nybörjare till okej men har tänkt använda grejerna länge.

Har hittat följande brädor som det (i alla fall i nuläget) står mellan:

1 Gnu Riders Choice BTX 161.5cm
2 Burton Mayhem 162cm
3 Salomon Tracker 162
4 Burton Deuce 163cm

När det gäller bindningar lutar jag åt Burton Custom. Funkar dessa till ovannämnda brädor tro?

Tack på förhand!

All-mountain/Backcountry
Brädorna ser väll bra ut, framförallt nr 1 som jag hört mycket gott om!
Kolla även på Libtech BTX brädor (som är direkta konkurrenter till gnu)

Men bindningarna, nej tack. Aldrig som all mountain bindning! Om du ska ha burton skulle jag tagit något styvare... Älskar för övrigt mina Flux Super Titan.

Natti

All-mountain/Backcountry
Jag kör en Gnu Riders Choice 161.5 mtx. Den är väldigt stabil och väldigt styv. Funkar bra även i högre farter och mtx gör att den håller greppet. Däremot funkar den inte så bra i puder.

Jag testade med custombindningar ett tag, men tyckte att de var för mjuka och sladdriga. Tänk dock på att Gnu-brädan väger ganska mycket, så försök att hitta litte lättare bindningar.

All-mountain/Backcountry
Flytet i puder är bra mycket bättre med BTX jämfört med MTX. Skillnaden på en 08-09 jämfört med en 06-07 är rätt stor. Årets RC är 100% twin med centrerat stance jämfört med 06-07 då den var en direktionell twin med setback.

RC är dock fortfarande en rätt styv bräda och jag tror att den kanbli lite väl styv för 68 kg om man nu inte gillar styva brädor. Jag har en svåger som väger runt 60-65 som verkligen gillar RC 161,5. Som vi vet är det ju en smaksak.

Annars tror jag att en Lib-Tech Mullet 165 skulle passa väldigt bra.

Senast ändrad:
All-mountain/Backcountry
Tack för hjälpen så här långt!

Väger RC-brädan väsentligt mer än andra, vanliga, brädor?

Doughboy, du säger att brädan kanske är för styv för mig. Tycker du jag ska gå ner till nästa längd som är 157? Känns nästan väl kort.

Om inte custom bindningar, vad föreslår ni då? Cartel duger det? Har egentligen bara kollat på Burtons sortiment men Flux verkar lite intressant.

All-mountain/Backcountry
RC väger inte mycket mer än andra bräder. Den är tyngre än de flesta bräder jag åkt men också väldigt stabil och är på alla sätt otroligt stadig. Med mtx klarar den de värsta och isigaste backarna som Sverige kan erbjuda.

Och ja, den är väldigt styv. Men det är fortfarande en toppenbräda. Du kanske ska fundera på att gå ner i längd eller välja en mjukare bräda. Doughboy har garanterat tips och råd.

All-mountain/Backcountry
endurance sa:
Tack för hjälpen så här långt!

Väger RC-brädan väsentligt mer än andra, vanliga, brädor?

Doughboy, du säger att brädan kanske är för styv för mig. Tycker du jag ska gå ner till nästa längd som är 157? Känns nästan väl kort.

Om inte custom bindningar, vad föreslår ni då? Cartel duger det? Har egentligen bara kollat på Burtons sortiment men Flux verkar lite intressant.
57:an är inte nämnvärt mjukare än 61:an så det är nog inte lösningen. Lösningen är nog en anna modell om du inte vet med dig att du åker hårt och vill ha en styv bräda.

Att RC:n är lite tung beror såklart på att den är styv. En styvare bräda kräver mer material och ger en lite tyngre bräda.

All-mountain/Backcountry
Angående Mulleten, du tror inte 65:an blir för lång och bred? Med BTX kan man väl gå ner ett par cm generellt sett?

All-mountain/Backcountry
endurance sa:
Angående Mulleten, du tror inte 65:an blir för lång och bred? Med BTX kan man väl gå ner ett par cm generellt sett?
Det är riktigt att man kan gå ner ett par centimeter med BTX. Tanken med det är att man ska kunna gå från en bakmonterad allmountainbräda till en mer centrerad freestylebräda och fortfarande kunna använda brädan överallt.

Eftersom en Mullet redan från början är en bakmonterad bräda med inriktning mot offpiståkning så sätts den tanken lite ur spel just när det gäller just Mulleten. Självklart kan du utan problem gå ner på en 160 men om du tänker köra mycket backcountry kommer inte 165 att bli för långt. Det extra flytet och ökade stabiliteten kommer bara att vara en fördel.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp