All mountain-skidor som komplement till carving-skidor?

KrisLund

Ny medlem
Har ett par pistskidor som jag är riktigt nöjd med (121/67/105) men skulle vilja ha ett par mer lekfulla skidor som fixar lättare off-pist-åkning, mjukare snö och samtidigt lämpar sig bra för pisten.

En vecka om året åker jag till alperna (feb-mars) och resten hemma i Sverige. Åker för det mesta "normalt" men gillar att åka lite aggressivare i början av dagen. Har kollat in dessa, men fler förslag är välkomna. Jag väger ca 65kg och är 171cm lång, så jag har tänkt mig en skidlängd på ca 165-169cm.

Icelantic Pioneer 96 (2017)
Nordica Enforcer 93 (2017)
Rossignol Experience 88 HD (2017)

Tack! :)

Om du ska ha en all mountain skida tycker jag du kan upp i längd, ca: +10cm din egen längd.
En längre längd hjälper dej att få ett bättre flyt i lössnö.

Nordica Soul rider i 177cm längd har en svängradie på 16,5 meter och är ganska mjuk och lekfull + att montering punkten är relativt nära mitten.

Jag skulle personligen inte vara rädd att gå upp över 100mm midja, då du redan har en pistskida som du är nöjd med. Dagens offpistskidor är så bra byggda att de utan tvekan fungerar att köra som enda skida i Sverige och definitivt alperna. Några skidor som jag tycker du borde kolla på är Opinion linjen från Extrem samt QST linjen från Salomon. Där har du skidor i olika midjebredder som passar in på dina krav spec.

EDIT: Precis som supercross skrev så borde du också inte vara rädd att gå upp i längd.

Senast ändrad:
Håller med föregående, prova gärna lite längre, var inte rädd att gå upp mot 100mm midja eller t.o.m. lite mer, blir garanterat skönare i offpisten om snön är djup. Vridstyvheten är absolut viktig. Idag finns också ganska lätta som trots sin bredd ändå har riktigt bra vridstyvhet. Som
@Mickey skriver, QST serien från Salomon, relativt lätta och mycket bra allroundskidor (prova 99 och eller 106). Några andra fina skidor runt 100 mm är t.ex, Blizzard Bonafide, Völkl Mantra och Icelantic Gypsy SKNY. Alla tre funkar verkligen även i pist och särskilt den sista är en otroligt lekfull och rolig skida.

Notera att trådskaparen ine är så tung. Så att gå upp mycket I längd är inte helt rätt beroende på rockerform och allt det där. Jag skulle väl gå strax over huvudhöjd.

Grabben (syftar på min) väger runt 60 och är drygt 160 lång kör med Rossi Sin 7 i 172. Funkar bra så jag säger väl imorgon mig själv. Men det beror nog på hur styra skidor du väljer

Senast ändrad:
+1 på en midja runt 100cm. Kan rekommendera k2 shreditor 102, funkar bra både i och utanför pisten. Låt dig inte avskräckas av att dom ser ut att vara gjorda för 16-åringar som åker park.

Om du idag har sådan teknik att du kan åka offpist med dina carvingskidor men saknar bärigheten i lite lägre hastigheter, flackare terräng och fluffigare snö tycker jag att du bör klara dig på den bredd dina förslag har. Och även längden 170 bör funka. För du vill antagligen åka med skidorna någorlunda nere i fluffet?!

Men om du saknar tekniken för lössnöåkning kan det vara trevligt med bredare. Då flyter du mer uppepå ytan och offpisten förvandlas till pist. Men de kommer att vara sämre lämpade för utveckling av god teknik i pist (eftersom det blir svårare att kanta). Men då har du ju iofs dina carvingskidor.

Testa genom att hyra på plats kanske?

Tusen tack för alla tips och svar! Det låter ju onekligen som att jag bör gå upp lite i längd och bredd på skidan, framförallt om jag spanar in skidor med rocker/camber/rocker med full twintip (tip 31cm / tail 21cm)?

Vad det gäller offpist så är jag i stort sett nybörjare på detta, och jag har inte riktigt tekniken inne än. Skogsåkning är också något som jag ser fram emot. Men de jag åker tillsammans med åker främst pistat, så det blir väl säkert 80% pist och 20% offpist för min del.

min anbefaling er
Sir Francis Bacon fra LINE.

lekfull skida som vil gi deg det du søker i en skida nr 2 som kanskje blir skida nr 1 ;)

skilengden kan du velge litt som du selv ønsker, line SFB kommer i 178 lengd og det tror jeg ville vært en ok lengde for deg :)

Jag är lika lång som du, men väger 15 kg mer. Det är alltid bra att prova innan köp om man har möjlighet, men ibland måste man ju köpa i blindo och hoppas på det bästa.

Två skidor som verkar passa många (inklusive mig) är Nordica Enforcer 93 som du nämnt och Extrem Project 90 — båda nya för i år! Jag har åkt på Enforcern i 177 och Project 90 i 179. Båda är väldigt lättjobbade och kompetenta i pist och off pist lär inte vara något problem så länge du inte söker maximalt flyt. De har båda rätt tight radie, men är ändå väldigt lättvridna tack vare lekfulla shaper med lagom rocker. Lätt att åka varierat på helt enkelt!

Känns det ändå för smalt kan du ju gå upp till storsasyskonen Enforcer 100 och Project 100.

Detta är bara förslag — om du har möjlighet rekommenderar jag att åka på en testhelg i början av nästa vinter (eller om det finns några kvar?) eller se om du kan testa lokalt i fjällen/alperna hos någon butik. De brukar vara hjälpsamma om man är intresserad :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp