All mountain skidor

All mountain skidor
Tja!

Jag ska ut och resa om ett par veckor och är djupt intresserad av att handla nya skidor. Jag kommer att åka till Alperna, där det både kommer att vara offpist- och piståkning. Därför behöver jag ett par lagg som fungerar bra i alla förhållanden. Jag är just nu mest intresserad av Dynastar Cham 87 (87cm i midja), årsmodell 2017 med längden 181 cm. Har dessutom kollat en del på Rossignol Soul 7 (107cm i midja), men enligt många recensioner är de för tunga och breda i pisten. Har ni några andra förslag på skidor för min kropp?

Längd: 183cm
Vikt: 74kg

Senast ändrad:
All mountain skidor
Jag kör Extrem Project 100. De funkar kanon i pisten och och i de flesta "normala" off-pist förhållandena. Rekommenderas starkt. Väldämpade och funkar att åka riktigt fort med.
Köp inte kortare än 186 cm. Jag är 189 cm lång och kör på 193 cm.

All mountain skidor
87mm är för smalt, kör på 100-110
Soul 7 HD fungerar hur bra som helst i pisten. Jag är 182cm och c:a 80kg och kör på 188cm, känns absolut inte för långt. De finns till bra pris på Sport-bittl och Sport-conrad.
Kan även rekommendera Line Sick day 110 eller 102

Senast ändrad:
All mountain skidor
JOACKIMSvenzon sa:
Tja!

Jag ska ut och resa om ett par veckor och är djupt intresserad av att handla nya skidor. Jag kommer att åka till Alperna, där det både kommer att vara offpist- och piståkning. Därför behöver jag ett par lagg som fungerar bra i alla förhållanden. Jag är just nu mest intresserad av Dynastar Cham 87 (87cm i midja), årsmodell 2017 med längden 181 cm. Har dessutom kollat en del på Rossignol Soul 7 (107cm i midja), men enligt många recensioner är de för tunga och breda i pisten. Har ni några andra förslag på skidor för min kropp?

Hur mycket skidor åker du per år?

Hur skulle du beskriva din åkstil?

typ, vill du alltid vara först ner i backen? Gillar du att hoppa och stojja? Får du upp skidorna bra på skär? Vilken terräng gillar du att åka när du åker offpist?

All mountain skidor
Udesen sa:
JOACKIMSvenzon sa:
Tja!

typ, vill du alltid vara först ner i backen? Gillar du att hoppa och stojja? Får du upp skidorna bra på skär? Vilken terräng gillar du att åka när du åker offpist?
Hej!

Jag åker ungefär 1-2 veckor per år i Alperna. Tanken är att jag ska säsonga om två år och vill därför förbereda mig med bra utrustning redan nu. Min åkstil kan beskrivas som att jag tar ganska långa svängar och jag föredrar att åka i antingen skogsmiljö eller brant offpist. Jag hoppar inte så mycket. Jag skulle säga att jag är sådär på att få upp skidorna på skär.

All mountain skidor
Hej!

Är det någon som är ägare till ett par Dynastar Cham 87, årsmodell 2017? Du får gärna berätta om dina erfarenheter av dina skidor för mig. Valet står just nu mellan de ovannämnda och Rossignol soul 7.

All mountain skidor
JOACKIMSvenzon sa:
Hej!

Är det någon som är ägare till ett par Dynastar Cham 87, årsmodell 2017? Du får gärna berätta om dina erfarenheter av dina skidor för mig. Valet står just nu mellan de ovannämnda och Rossignol soul 7.
Det är två ganska olika skidor att välja mellan, om du ska åka i alperna och sedan säsonga skulle ska du nig inte välja nåt under 100mm

All mountain skidor
Fatboy sa:
JOACKIMSvenzon sa:
Hej!

Det är två ganska olika skidor att välja mellan, om du ska åka i alperna och sedan säsonga skulle ska du nig inte välja nåt under 100mm
Okej. Det absolut bästa är egentligen att köpa ett par pist-skidor och ett par offpist-skidor. Nackdelen med detta är att köpesumman glider iväg. Men skidor som är bredare än 100mm är värdelösa i pisten enligt många. Men detta är naturligtvis en avvägning mellan hur mycket man ska åka i pisten och utanför.

All mountain skidor
JOACKIMSvenzon sa:
Fatboy sa:
JOACKIMSvenzon sa:
Hej!

Okej. Det absolut bästa är egentligen att köpa ett par pist-skidor och ett par offpist-skidor. Nackdelen med detta är att köpesumman glider iväg. Men skidor som är bredare än 100mm är värdelösa i pisten enligt många. Men detta är naturligtvis en avvägning mellan hur mycket man ska åka i pisten och utanför.
Det beror på om du ska carva is eller inte.
Jag är 185 cm, vikt 74kg. Kör på ett par RMU, 195cm långa, 114 i midja. Riktigt skoj i pisten så länge det inte är blåis.

All mountain skidor
JOACKIMSvenzon sa:
Fatboy sa:
JOACKIMSvenzon sa:
Hej!

Dagens breda skidor är absolut inte värdelösa i pisten. Skidor har utvecklats en del de senaste åren.
Det känns kanske lite ovant i början om man är van att åka på smala pistskidor bara.
Men ska du enbart ha en skida och vill åka offpist så är minst 100mm att rekommendera.
Kör du inte så mycket på skär utan mest sladdar så kanske det inte blir så skönt i en stenhård pist med breda skidor (100+) men då är det inte roligt med en mer avancerad pistskida heller så jobba på tekniken hellre och lär dig åka med rena skär och gå upp i bredd.
Angående Soulen så har den en svängradie på c:a 18m vilket är ganska liten radie men blir enligt mig roligare att köra i pist.
Om du vill köra större svängar så kanske 20-25 m radie är bättre.
Finns tex Line Supernatural serien (i olika bredder) som även är en mer dämpad men tyngre skida.
Även Extrem Project 100 som nämns ovan är en mer dämpad skida för lite större svängar.
Andra bra skidor är Black Crows Corvus , Atris (kortare radie) eller Anima
Armada har en del modeller som ska vara bra i både pist och offpist TST t.ex.

Senast ändrad:
All mountain skidor
JOACKIMSvenzon sa:
Udesen sa:
JOACKIMSvenzon sa:
Tja!

Hej!

Jag åker ungefär 1-2 veckor per år i Alperna. Tanken är att jag ska säsonga om två år och vill därför förbereda mig med bra utrustning redan nu. Min åkstil kan beskrivas som att jag tar ganska långa svängar och jag föredrar att åka i antingen skogsmiljö eller brant offpist. Jag hoppar inte så mycket. Jag skulle säga att jag är sådär på att få upp skidorna på skär.
Ok, om du är kostnadsmedveten så lär du ju vilja de skidor som du köper nu till en säsong om två år (kanske?)

Med största sannolikhet kommer du då även att bootpacka för att hitta puder, kanske även tura -> Inte köpa den tyngsta skidan.

Den skida som kommer till tankarna direkt är typ Salomon QST 106, fått väldigt bra kritik samtidigt som den är tillräckligt lätt för att kunna tura med.

Gällande pistegenskaper för breda skidor är min uppfattning att det kräver lite mer effort att få upp skidorna på skär, men pistegenskaperna typ en QST 106 är gott nog.

Den största grejen är ju dock att i en skidsäsong så tröttnar man rätt snabbt på att åka pist, och då är det väl värt att ha en skida som är bättre i pudret kontra en skida som är bättre i pisten.

Så typ ett par ~105 mm skidor med en tour f12 hade varit en bra setup att spana efter. Kan du börja tura om du så önskar

All mountain skidor
Hendryx funk, senaste modellen. Finns inte bättre i pist. För lössnö som många likställer med s.k. "off-pist" finns det bättre, men det är nästan aldrig någon lössnö ändå....

Snödjup

Tillbaka
Topp